درمان زانو درد با فیزیوتراپی و طب فیزیکی

محققان اعلام کردند تقریبا نیمی از بزرگسالان حداقل در یکی از پاهای خود تا رسیدن به سن 85 سالگی دچار آرتروز میشود و البته این ریسک در بین افراد چاق بیشتر است. وزن بیشتر فشار را بر مفاصل زانو افزایش میدهد. به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز، محافظت از زانو در سنین جوانی میتواند از بروز مشکلات جدیتر مانند آرتروز و مشکلات زانو در سنین بالا پیشگیری کند. هر زمان که شما قدم برمیدارید سه برابر وزن خود را به زانوی خود وارد میکنید. زمانی که شما میدوید فشار وارده به 5 برابر میرسد. زمانی که شما میپرید شدت فشار 7 برابر میرسد. اگر شما مرتبا در زانوهای خود احساس درد میکنید، تغییر شیوه زندگی میتواند به عنوان اولین اقدام مورد نظر قرار بگیرد. کاهش وزن تا 70 درصد و ورزش کردن تا 30 درصد میتواند در کاهش دردها موثر باشد. در کشور ما به دلیل استفاده ی غلط از مفاصل ، شیوع بالا و سن پایین بروز آرتروز نگران کننده است و شیوع بیماری بیش از اینهاست. ما در سرتاسر زندگی خود از مفصل زانو سوء استفاده ی زیادی می کنیم. برخی از این موارد سوء استفاده را بیشتر باز می کنیم تا به شکلی ملموس تر برایتان روشن شوند.

آنچه در این مطلب میخوانید

انواع سوء استفاده از مفصل زانو

بالارفتن از پله :

به دلیل آپارتمان نشینی گاه اجتناب ناپذیراست که دراین صورت باید به تقویت عضلات زانو اهمیت داد .

حمل بارهای سنگین :

حتما تاکنون بارها کارگران حمل اثاثیه منزل را مشاهده کرده اید که چگونه باری سنگین مانند یخچال، کولروسایر لوازم منزل را به تنهایی بر پشت خود حمل کرده و چند طبقه ساختمان را با همان وضع طی می کنند. این افراد هرچند امروز دستمزد خوبی هم دریافت کنند، درآینده ای نه چندان دور ناچارند ده ها برابر آن را صرفت باز یابی سلامت خود از جمله زانوها کنند .

برای کسب اطلاعات در مورد کوله پشتی سنگین و ایجاد کمر درد در کودکان ؛ کلیک کنید.

رژه نظامیان :

امروزه مراسم رژه در اغلب ارتش های غربی تعدیل ویا کلا حذف شده است. چرا که کوبیدن پاها به زمین با آن شدت، در دراز مدت موجب بروز ناراحتی در زانوها خواهد شد. درد زانو بسیار شایع است و 25% از افرادی که بالای 55 سال سن دارند از زانو درد مزمن شکایت دارند. تشخیص بیماری بیشتر این افراد آرتروز ( استئوآرتریت ) است. در 10% موارد درد شدید بوده و ناتوان کننده است بیشتر افراد فکر می کنند که زانو درد یک مشکل اجتناب ناپذیر و درمان نشدنی است که پیامد طبیعی افزایش سن است. در نتیجه برای درمان زانو درد فقط از علامت درمانی و مسکنها استفاده می کنند. پس از چند سال که درد افزایش می یابد و مفاصل ناپایدار می شوند،ممکن است در صورتی که منعی برای جراحی وجود نداشته باشد از جراحی برای جایگزینی مفصل استفاده شود. اما بر اساس مطالعات محققان، فعالیت فیزیکی از اجزاء درمان آرتروز زانو است و درد زانو را کاهش میدهد.اما در واقع تعداد کمی از افراد برای درمان از ورزش و فعالیت بدنی استفاده می کنند. بیماران باید برای افزایش فعالیت بدنی تشویق شوند،شروع به ورزش کردن کنند و میزان فعالیت فیزیکی خود را افزایش دهند. همه می دانند که حرکت کردن برای مفاصل مفید است.چیزی که افراد را نگران می کند این است که فعالیت فیزیکی موجب ایجاد درد در مفاصل می شود و در عوض استراحت موجب کاهش درد می شود. اگر آموزش کافی و اطلاع رسانی درست به بیماران صورت نگیرد ممکن است افراد تصور کنند که با انجام حرکات ورزشی مفصل هایشان آسیب بیشتری می بیند و در نتیجه فعالیت بدنی را کاهش میدهند. در صورتی که چیزی که باعث آسیب دیدگی بیشتر مفاصل می شود نداشتن تحرک و فعالیت بدنی است که موجب ضعف عضلات، پوکی استخوان و خشکی مفاصل می شود. داشتن عضلات قوی برای حفظ سلامت مفصل زانو و پیشگیری از آرتروز زانو حیاتی است. عضلات ضعیف به راحتی خسته می شوند و طرز راه رفتن فرد را تغییر می دهند. حتی ممکن است ضعف عضلات و بد راه رفتن ناشی از آن آغازکننده ی زانو درد باشد.

ورزش هایی که برای شما مفید هستند

شنا كردن اولین گزینه پزشكان است. شنا به جز شنای كرال پشت، برای زانوها بسیار مفید است. علاوه بر شنا میتوان در قسمت كم عمق استخر قرار گرفته و به مدت 15 دقیقه در مسیر عرض استخر راه رفت. این كار موجب میشود بدون وارد آمدن فشار بر مفصل زانوی مبتلا به آرتروز، عضلات اطراف زانو تقویت شود تا وزن اندامهای فوقانی به زانو وارد نیاید. البته امكان این ورزش همیشه مهیا نیست.

دومین گزینه پیاده روی است.پیاده روی فشار زیادی بر زانوها وارد نمیكند. پیاده روی سریع، اگر قبلا آسیبی در زانوهایتان نداشته اید،مشكلی ندارد.اما به زانوهای معیوب آسیب میرساند. دوچرخه سواری نیز بر روی زانوها فشار زیادی وارد نمیكند.به طور كلی هرگونه فعالیتی كه فشار كمی بر زانوها وارد كند و یا فعالیت هایی كه در آنها شما مجبور نیستید به سرعت تغییر جهت بدهید،برای زانوها مشكلساز نیستند.

ورزش هایی که برای شما مضر هستند

هر ورزشی كه مستلزم خم كردن شدید زانوها باشد میتواند به زانو صدمه بزند. اگر خم كردن به همراه بلندكردن وزنه باشند، فشار مضاعفی به زانوها وارد میكند و میتواند به زانو آسیب برساند. با این تعریف فعالیت های ورزشی كه در آنها خم میشوید یا میپرید، مثل بسكتبال و فوتبال برای زانوها مضرند. ورزش هایی كه در آن حركت های خمشدن زانوها و فرودآمدن روی پاها به دفعات زیاد انجام می شود نیز برای زانوها مضر هستند، تنیس ، بدمینتون و فوتبال از این دسته ورزشها محسوب میشوند.

طناب زدن جزء موارد استثنایی است كه به رغم پریدن آسیبی به زانو وارد نمیكند. ورزشهایی كه در آنها فرد میپرد، فرود میآید یا در حال دویدن به طور ناگهانی تغییر مسیر میدهد، فشار خیلی زیادی روی زانوها وارد میكند كه ممكن است منجر به آسیب به رباط های زانو و به خصوص رباط صلیبی قدامی شوند.حتی مقادیر كم این فعالیتهای ورزشی نیز میتوانند باعث آسیب به غضروف یا منیسك های زانو كه از غضروف آن محافظت میكنند، بشود.توجه داشته باشید ورزشكاران حرفهای با گذراندن دوران بدن سازی و تقویت عضلات پا احتمال آسیب دیدگی را كاهش میدهند ضمن اینكه قبل از شروع ورزش نیز بدن خود را بطور اصولی و مناسب گرم میكنند، برای همین است كه میزان آسیب در آنها كمتر است.

برای آشنایی بیشتر با تاثیر دوچرخه سواری بر مبتلایان آرتروز کلیک کنید.



نظرات کاربران درباره این مطلب :امیرعلی صالحی [ 1402-07-01 ]
سلام دکتر من چند روز پیش عمل رباز و مینیسک انجام دادم و اصلا نمیتونم با عصا راه برم همش خوابیدم تا پاشم پام مورمور میکنه و فشارم میفته علتش چیه چکار کنم دیروز جابه جا شدم شب درد بسیار وحشتناکی گرفتم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مرکز جامع توانبخشی و طب فیزیکی دکتر فرخانی در اصفهان