مزایا و مراحل اوزون تراپی دیسک گردن

دیسک، مانند بالشتی است که باعث می شود حرکت مهره‌ها روی هم به نرمی انجام شود و فشار جمجمه را روی مهره‌ها توزیع میکند. در واقع دیسک نیز نوعی مفصل است مانند سایر مفاصل بدن اما با ساختاری منحصر به فرد که برای قرار گیری مهره‌ها روی هم طراحی شده است. درصورتی که بر اثر حادثه یا آسیب ماده‌ ژله‌ ای که در مرکز دیسک قرار دارد، از فضای دیسک بیرون بریزد، با عارضه‌ دیسک گردن مواجه خواهیم بود. برای درمان گردن درد ناشی از دیسک گردن بسته به علت و شدت آن از روش‌های متفاوتی استفاده می‌شود؛ اما در صورتی‌ که روش‌ های درمانی ابتدایی و محافظه‌ کارانه به درمان این عارضه کمک نکرد، می‌توان از مزایای اوزون درمانی که یک جایگزین مناسب برای جراحی می‌باشد بهره برد. در این روش گاز اوزون (O3) به ناحیه دردناک تزریق می‌شود. در این پروسه گاز اوزون به دیسک آسیب‌ دیده تزریق می‌گردد. یک سوزن گاز را به‌ صورت مستقیم به دیسک وارد کرده و از حجم داخلی آن می‌کاهد. این اتفاق به دلیل اکسید شدن پروتئوگلیکان‌ها که نوعی پروتئین ژل‌ مانند در مرکز دیسک هستند رخ می‌دهد. با کم‌ شدن حجم دیسک، فشار وارده به عصب‌ها نیز کاهش پیدا کرده و در نتیجه درد کم می‌شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

کاربرد و اثرات اوزون تراپی دیسک گردن

اوزون تراپی به عنوان یک پیشرفت جدید و نوین در درمان درد دیسک گردن در پزشکی روز دنیا مطرح شده است. اوزون تراپی دارای خواص ضد التهابی، ضد درد و نیز اثرات ترمیمی می باشد، بنابراین در درمان دردهای ناشی از التهابات مفصلی و نیز دیسک های بین مهره ای مؤثر می باشد. به طور معمول بعد از تزریق سوم تا چهارم درد کاهش پیدا کرده و بیماری بهبود می‌یابد. اصلی ترین خاصیت درمان با اوزون این است که سریعاً پس از اولین تزریق، درد دیسک گردن را کاهش می دهد. به علت آنکه عوارض جانبی این روش بسیار ناچیز بوده و اثر آن بسیار سریع است.

مزایای اوزون درمانی دیسک گردن

اوزون درمانی دیسک گردن

مراحل اوزون تراپی دیسک گردن

  1. بیمار روی میز معاینه قرار می گیرد.
  2. بی حسی موضعی در محل مورد نظر ایجاد می شود.
  3. دیسک بین مهره ای با سونوگرافی مشاهده می شود.
  4. سوزن وارد دیسک می شود و مخلوط اکسیژن و اوزن تزریق می شود.
  5. سوزن خارج می شود و داروی تزریق شده در فضای استخوان و محل عبور اعصاب پخش می شود.
  6. اوزون تراپی یک روش جایگزین و موثر در انواع درمانهای غیر جراحی دیسک گردن شناخته شده است.

نحوه انجام اوزون تراپی دیسک گردن

ابتدا بیمار به اتاق عمل مجهز به دستگاه فلوئوروسکوپی که یک روش تصویر برداری با اشعه ایکس است برده می‌شود. بیمار به شکم می‌خوابد تا دیسک یا دیسک های مشکل دار مشخص شوند. سپس از یک تزریق برای ایجاد بی‌ حسی موضعی استفاده می ‌شود تا سوزن دیسکوگرافی وارد دیسک ‌گردد. از آنجا که بی حسی موضعی است، بیمار در تمام مراحل درمانی هوشیار است. پس از آن که به کمک تصاویر سی آرم (فلوئوروسکوپی) سوزن در جای مناسب قرار گرفت، فرآیند دیسکوگرام انجام می شود. در این حالت یک ماده حاجب نسبت به اشعه دیسک تزریق می‌ شود تا دیسک ها قابل تشخیص شوند. بعد از انجام موارد ذکر شده مجدداً داروی بی‌ حسی به داخل دیسک تزریق می‌شود و پس از یک دقیقه، گاز مخلوط اکسیژن و ازون گرفته شده از دستگاه مولد ازون، داخل دیسک تزریق می‌شود. بعد از اینکه تزریق به طور کامل انجام شد، سوزن از ناحیه اتصال خارج می ‌شود.

آمادگی برای اوزون تراپی دیسک گردن

مراقبت بعد از درمان

  1. توصیه به رعایت یک رژیم غذایی سالم و مناسب است. بهتر است مواد غذایی شامل پروتئین را در رژیم غذایی خود بگنجانید. همچنین داشتن استراحت خوب و کافی بعد از اعمال تزریق به شما کمک بسیاری خواهد کرد.
  2. یکی از اشتباهات رایج در بیمارانی که تزریق اوزون تراپی دیسک گردن دارند این است که بعد از انجام تزریق به سرعت تمرینات فیزیکی شدید و پر فشار انجام می ‌دهند. همین امر باعث به تأخیر انداختن فرآیند کلاژن سازی می ‌شود. بعد از انجام ازون تراپی حداقل دو روز استراحت کنید و بعد از دو الی سه هفته فعالیتهای ورزشی پرفشار را انجام دهید.
  3. درصورتی که بعد ازتزریق التهاب داشتید، می ‌توانید از پدهای آب گرم و کمپرس آب یخ استفاده کنید. همچنین استفاده از داروهای ضد التهاب بدون استروئید مانند سلبرکس نیز کمک کننده خواهد بود.
  4. مصرف مکمل هایی مانند روغن ماهی تا دو هفته بعد از انجام تزریق همچنان ممنوع است.

کاندیدای اوزون درمانی دیسک گردن

انجام دادن اوزون تراپی در کسانی که کاندید عمل جراحی پارگی دیسک گردن هستند می تواند گزینه بسیار مناسبی باشد. همچنین بايد سن فرد معمولاً کمتر از 55 سال و بالای 18 سال باشد و مشکل دیسک مربوطه در ام آر آی دیده شود.

موارد منع اوزون تراپی دیسک گردن

هزینه اوزون تراپی دیسک گردن

تخمین دقیق هزینه‌ های اوزون تراپی مشکل است؛ چرا که هزینه‌ های این پروسه بسته به هر فرد، تعداد جلسات مورد نیاز و شدت بیماری متفاوت می‌باشد. علاوه بر این لوکیشن مطب پزشک نیز بر میزان هزینه‌ ها تأثیرگذار است.

عوارض ومعایب

در تحقیقاتی که در سالیان مختلف انجام شده است، عارضه خاصی برای اوزون تراپی ذکر نشده است. با این حال معدود عوارضی که به وجود آمده اند، عوارض متداولی بودند که در تزریقات صورت می پذیرند. به همین خاطر بسیار مهم است که اوزون تراپی توسط یک فرد متخصص انجام شود تا عوارض ناشی از آن به حداقل برسد. عوارض این نوع درمان عبارتند از:



درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید
نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مرکز جامع توانبخشی و طب فیزیکی دکتر فرخانی در اصفهان