تزریق مفصلی زانو چیست و چه کاربردی دارد؟

آرتروز زانو زمانی بروز می‌کند که غضروف در زانوی شما تخریب شده و در نهایت منجر به آسیب استخوان و مفاصل شود. به طور طبیعی روند تخریب غضروف و ترمیم آن در بدن همواره انجام می‌شود؛ اما با افزایش سن سرعت تخریب غضروف مفصلی از سرعت ترمیم آن بیشتر می‌شود، در این شرایط بیماری‌هایی مانند آرتروز و سایر بیماری‌های التهابی مفصل بروز می‌یابند. در این شرایط انجام فعالیت‌های روزانه می‌توانند باعث ایجاد درد شوند. هنگامی که سایر روش‌های درمانی مانند استراحت، فیزیوتراپی ، تمرین درمانی، استفاده از داروهای ضد‌التهابی غیر‌استروئیدی و درمان‌های خانگی نتوانند درد و التهاب بیمار را کاهش دهند، ممکن است پزشک تزریق داخل مفصل زانو را تجویز کند‌. تزریق داخل مفصلی به روشی می‌گویند که داروهایی برای کاهش التهاب، تورم و درد مستقیماً به داخل مفصل تزریق شوند. از آنجایی که این روش درمانی در اکثر مفاصل بدن انجام می‌شود، مفصل زانو نیز یکی از آنها است. تزریق معمولاً در مطب و توسط پزشک انجام می‌شود. انجام آن چند دقیقه بیشتر طول نمی‌کشد و در اکثر موارد نیازی به آمادگی قبلی ندارد. برای تزریق داخل مفصل زانو بسته به شرایط بیمار معمولاً از کورتیکواستروئید‌ها، اسید هیالورونیک و آسپیراسیون مایع استفاده می‌شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

کاربرد تزریق مفصلی زانو

تزریق‌‌های داخل مفصلی می‌توانند در تسکین درد و کاهش التهاب، احتمالاً برای چندین ماه یا بیشتر، مؤثر باشند. همچنین برای بیمارانی که منع مصرف داروهای ضدالتهابی یا ضد درد دارند، نیز از تزریق داخل مفصلی به عنوان جایگزین استفاده می‌شود‌.

انواع تزریقات داخل مفصل زانو

کورتیکواستروئیدها داروهای ضد‌التهابی هستند و با تزریق به داخل مفصل می‌توانند التهاب بافت سینوویال را کاهش دهند، به همین ترتیب با کاهش التهاب درد نیز کاهش می‌یابد. کورتون‌ها شبیه کورتیزول هستند و اثرات مشابهی بر بدن می‌گذارند. کورتیزول هورمونی است که بدن به‌طور طبیعی از غده‌ی فوق کلیه ترشح می‌کند. کورتیکواستروئیدها به داخل مفصل یا با احتیاط اطراف برخی از تاندون‌ها تزریق می‌شوند و معمولاً با نوعی بی‌حس کننده موضعی مانند لیدوکائین برای کاهش درد ناشی از تزریق ترکیب می‌شوند.

اسید هیالورونیک یک ماده طبیعی است که در مایعات سینوویال یافت می‌شود و مفاصل را روان می‌کند. هنگام بروز آرتروز زانو، این ماده می‌تواند به سرعت تجزیه شود و منجر به بدتر‌ شدن وضعیت شود. تزریق اسید هیالورونیک داخل مفصل برای افزایش روانکاری، کاهش درد و بهبود دامنه حرکتی در مفصل تجویز می‌شود.

به طور معمول چند سی‌سی مایع سینوویال در مفصل وجود دارد که با کاهش اصطکاک حرکت مفصل در دامنه حرکتی را روان می‌کند؛ اما هنگام ابتلا به بیماری‌های التهابی مانند آرتروز ممکن است این مایع در مفصل زانو جمع شود. آرتروسنتز مایع اضافی را از زانو خارج می‌کند و باعث می‌شود، درد و تورم فوراً تسکین یابد. اگر پزشک مشکوک به عفونت مفصلی باشد، تخلیه‌ی مایع مفصلی نیز مهم است. در این روش نمونه‌ای از مایع مفصل شما گرفته ‌شده و به آزمایشگاه فرستاده می‌شود.

تزریق داخل مفصلی زانو چگونه انجام می شود؟

نوع و روش تزریق در بیماران متفاوت میباشد که بنا به تشخیص پزشک متخصص صورت میگیرد. یعنی یک بیمار با یک سن مشخص و یک درجه از آرتروز و نوع درد ممکن است درمان متفاوتی حتی در زمینه تزریق درون مفصلی داشته باشد. انجام فرآیند تزریق داخل مفصل می‌تواند بین سی دقیقه تا یک ساعت طول میکشد. تزریق مفصل معمولاً با استفاده از تصویربرداری اشعه ایکس هدایت می‌شود. قبل از عمل، برای کمک به آرامش بیمار از طریق IV به او دارو می‌دهند. سپس بیمار روی میز اشعه ایکس دراز می‌کشد و متخصص، بی‌حسی موضعی روی پوست ناحیه تزریق قرار می‌دهد. پس از پایان تزریق، ضدعفونی مجدد انجام خواهد شد و محل تزریق بانداژ می‌شود.

عکس تزریق مفصلی زانو

مراقبت های قبل از تزریق مفصلی زانو

چند روز قبل از تزریق اگر از رقیق کننده های خون استفاده میکنید کنار بگذارید، برای جلوگیری از خونریزی احتمالی که هنگام تزریق به وجود می آید. برخی مکمل های غذایی نیز اثری همچون رقیق کننده ها را دارند. از پزشکتان راجع به داروها و مکمل هایی که نباید پیش از تزریق مصرف شوند، بپرسید.

مراقبت بعد از تزریق مفصلی زانو

کاندید نامناسب تزریق مفصلی زانو

عوارض تزریق مفصلی زانو

  1. با انجام تزریق داروهای مختلف به داخل مفصل، خطر بسیار کمی برای بروز عفونت وجود دارد. اگر از قبل عفونت در مفصل وجود داشته باشد، این روش نباید انجام شود.
  2. عوارض احتمالی دیگر تزریق داخل مفصلی شامل تشدید درد به دلیل تحریک پوشش مفصل توسط کریستال‌های موجود در محلول استروئید است.
  3. اگر داروها فقط به مفصل تزریق نشوند یا بعد از تزریق از مفصل نشت کنند، خطر آسیب جزئی به بافت‌های نرم در محل تزریق، از جمله آتروفی، ضعیف‌شدن پوست یا چربی زیر جلدی وجود دارد. گاهی اوقات، یک ناحیه موضعی از کم رنگ شدن پوست در محل تزریق ایجاد می‌شود.
  4. گاهی اوقات، افراد به داروهای تزریقی حساسیت دارند. بیمار باید قبل از انجام تزریق در مورد هر گونه حساسیتی که تجربه کرده‌، پزشک خود را در جریان قرار بدهد.

قیمت تزریق داخل مفصل زانو

هزینه تزریق داخل مفصل زانو به فاکتورهای زیادی بستگی دارد؛ اما در حالت کلی قیمت تزریق بسته به نوع تزریق، برند دارویی آمپول، تعداد دفعات تزریقی و هزینه تزریق پزشک متخصص و آموزش دیده متغیر است.

در کلینیک دکتر علی فرخانی، عمل جراحی دیسک کمر با لیزر برای بیمارانی که با تشخیص پزشک می توانند از این روش بهره ببرند؛ انجام می شود. لطفا جهت هماهنگی با این مرکز از طریق تماس با شماره درج شده در این صفحه اقدام فرمایید.



نظرات کاربران درباره این مطلب :کی مرام [ 1402-08-07 ]
سلام خسته نباشین. عذرخواهی میکنم چند روز بعد از جراحی مینیسک امکان فیزیو تراپی هست؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مرکز جامع توانبخشی و طب فیزیکی دکتر فرخانی در اصفهان
عمل جراحی دیسک کمر با لیزرعمل جراحی دیسک کمر با لیزر
تاریخ انتشار : 1395-11-09
علت زانو درد در جوانی چیست؟علت زانو درد در جوانی چیست؟
تاریخ انتشار : 1402-08-30
درمان انواع اسکولیوزدرمان انواع اسکولیوز
تاریخ انتشار : 1402-05-11