علل و تشخیص انواع درد استخوان

درد استخوان کمتر از درد مفصل و درد عضله شایع است. گاهی علت درد استخوان واضح است مانند شکستگی و در مواردی هم ممکن است تشخیص علت درد استخوان نیاز به بررسی بیشتری داشته باشد. علت درد استخوان هرچه باشد مهم بوده و باید جدی گرفته شود.بسیاری از دردهایی که بیمار در استخوان یک اندام حس می کند ممکن است منشا استخوانی نداشته و از محل دیگری ارجاع شده باشد.

آنچه در این مطلب میخوانید

علت و علائم درد استخوان

مشکلاتی که در مفاصل نزدیک به یک استخوان وجود دارد ممکن است موجب دردی شوند که در ناحیه استخوان حس شود. تحریک اعصاب حسی در یک نقطه از بدن می تواند موجب احساس درد در نقطه ای شود که از محل تحریک دور است. در این شرایط مغز در تفسیر محل درد دچار خطا می شود. در واقع وقتی حس درد چند نقطه از بدن توسط تنها یک عصب به مغز می رود مغز ممکن است در تفسیر محل دقیق درد دچار اشتباه شود. با این حال موارد بسیاری هم وجود دارد که درد استخوان درست بر روی محلی که مشکل دارد حس می شود.

بیماری هایی که باعث درد استخوان می شوند

ضربه به استخوان که معمولا بدنبال تصادفات، سقوط از ارتفاع، حوادث ورزشی و حوادث حین کار ایجاد می شود می تواند موجب شکستگی استخوان شده و همین شکستگی ایجاد درد شدیدی در محل آسیب دیده کند. در این موارد علت درد استخوان واضح است. با این حال موارد دیگری از آسیب های استخوانی بدنبال ضربه وجود دارند که به راحتی آشکار و واضح نیستند ولی موجب درد استخوان می شوند. ضربه به استخوان ممکن است موجب شکستگی مویی آن و درد استخوان شود که در رادیوگرافی ساده دیده نمی شود. البته این شکستگی ها در روش های دیگر تصویربرداری مانند سی تی اسکن دیده می شوند. ضربه به استخوان می تواند موجب خونریزی در درون استخوان و درد استخوان شود. این وضعیت ممکن است نه در رادیوگرافی ساده و نه در سی تی اسکن دیده شود و روش تشخیص آن ام آر آی است. ضربات مکرر به استخوان در ورزشکارانی که حرکات شدید و مکرر بدنی انجام می دهند می تواند موجب شکستگی استرسی و درد استخوان شود. این نوع شکستگی در مراحل اولیه در رادیوگرافی ساده دیده نمی شود و راه تشخیص آن ام آر آی و یا اسکن رادیوایزوتوپ است.

برای آشنایی بیشتر با علائم و نشانه های درد کف پا کلیک کنید.

استئوپروز یا پوکی استخوان می تواند موجب درد استخوان در محلی شود که دچار ضعف و سستی شده است.

استئومالاسی هم که به علت کمبود کلسیم و ویتامین دی ایجاد می شود می تواند موجب ضعف و بدنبال آن درد استخوان شود.

استئومیلیت یا عفونت استخوان می تواند علت درد استخوان باشد. وقتی عفونت استخوان حاد است تشخیص آن راحت تر و واضح تر است. با این حال عفونت های مزمن استخوان می تواند موجب دردهایی شود که تشخیص آن مشکل تر است. آزمایشات پاراکلینیکی و روش های تصویربرداری می تواند به تشخیص علت درد استخوان کمک کند.

تهاجم سلول های سرطانی به استخوان می تواند موجب درد استخوان شود. سرطان استخوان ممکن است اولیه باشد یعنی منشا سرطان از خود استخوان باشد. در بعضی موارد هم سرطان استخوان متاستاز از نواحی دیگر است. در این موارد بافت دیگری از بدن سرطانی می شود و سپس تهاجم این سلول ها به استخوان ها موجب درگیر شدن آن ها و درد استخوان می شود. سرطان هایی مانند لوسمی یا سرطان خون هم می تواند موجب درد استخوان شود.

وقتی به عللی خونرسانی به استخوان متوقف می شود استخوان دردناک می گردد. بطور مثال در آنمی داسی شکل به علت انسداد مسیر جریان خون مویرگی به قسمت هایی از استخوان، درد استخوان ایجاد می شود. این درد استخوان می تواند بصورت حملاتی از درد باشد که شدت آن کم و زیاد می شود.

راه های تشخیص درد استخوان

پزشک برای تشخیص درد استخوان ابتدا با بیمار صحبت کرده و از او اطلاعاتی راجع به مشخصات درد و سابقه مشکلات دیگر را می گیرد. سپس محل درد استخوان و کل بدن را معاینه می کند. بررسی های آزمایشگاهی و تصویربرداری هایی مانند رادیوگرافی، سی تی اسکن و ام آر آی به تشخیص درد استخوان کمک می کند.

مرکز توانبخشی دکتر فرخانی دارای پیشرفته ترین دستگاه های روز دنیا جهت ارائه بهترین و موثرترین راه هایتشخیص انواع درد استخوان به بیماران عزیز می باشد. به منظور دریافت مشاوره و اطلاع از روش های درمان و رزرو نوبت، می توانید از طریق شماره 32367465 - 031 با ما تماس حاصل فرمایید.



درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید
نظرات کاربران درباره این مطلب :علی ند رلو [ 1402-03-02 ]
با سلام وخسته نباشید یه مدته کوتاهی است استخوان های دستم و پاهام درد میکنه و کف پام داغ شده علتش چیه

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مرکز جامع توانبخشی و طب فیزیکی دکتر فرخانی در اصفهان
5 علت اصلی کج شدن انگشتان دست5 علت اصلی کج شدن انگشتان دست
تاریخ انتشار : 1402-11-30