علت و درمان دردهای شانه و کتف تا گردن با فیزیوتراپی

عوامل بسیاری می توانند موجب درد در ناحیه گردن، کتف و شانه شوند و به همین خاطر این مشکل در بین افراد بسیار شایع است. شانه از چند سطح مفصلی، تاندون ها و عضلات تشکیل شده است که این اجزا در کنار هم اجازه حرکت دست ها در دامنه حرکتی وسیعی را فراهم می کنند. حرکت پذیری بالای این عضو باعث شده است که بیش از اعضای دیگر بدن در معرض بروز آسیب بافت نرم، آسیب استخوانی، گیرافتادگی عصب و بی ثباتی باشد و تمامی این مشکلات می توانند موجب بروز شانه درد شوند. شانه درد ممکن است موقتی یا دائمی باشد و نیاز به رسیدگی پزشکی و اقدامات درمانی داشته باشد.

آنچه در این مطلب میخوانید فیزیوتراپی کتف و شانه در اصفهان

علل درد گردن، کتف و شانه

مفصل شانه از یک استخوان گوی مانند و استخوان کاسه ای تشکیل شده است که دارای دامنه حرکتی بسیار گسترده ای می باشد. حرکت پذیری بالای مفصل شانه موجب شده است که این مفصل، بیش از سایر مفاصل در معرض بروز آسیب باشد. درد شانه می تواند ناشی از یک یا چند علل زیر باشد:

به بیماران توصیه می شود که در صورت بروز هر گونه علائمی که مربوط به مشکلات مفصل شانه می شود، به متخصص طب فیزیکی و توانبخشی مراجعه کنند. متخصص طب فیزیکی بعد از معاینه و تشخیص دادن مشکل شما، گزینه های درمانی مختلفی را در اختیار شما می گذارد و همچنین ممکن است برای توان بخشی شما انجام برخی تمرینات و ورزش های مخصوص را تجویز کند. در صورت داشتن هر گونه سوالی در مورد روش های درمانی و یا برای تعیین وقت قبلی جهت ملاقات با متخصصین ما، با شماره های 32367465 - 031 و 32330382 - 031 تماس حاصل فرمایید.

علائم درد شانه و کتف

در برخی از موارد به سختی می توان درد گردن و شانه را از یکدیگر تشخیص داد چرا که درد گردن به سمت پایین منتشر شده و موجب شانه درد، بازوها و دست ها می شود. این درد معمولا به خاطر گیر افتادگی عصب ها در گردن رخ می دهد. درد شانه می تواند در برخی موارد مانند بی ثباتی شانه، دررفتگی یا نیمه دررفتگی مفصل به صورت دوره ای باشد (شدت پیدا کرده و دوباره تسکین پیدا کند).

عوامل خطر درد کتف و شانه

تشخیص درد گردن، کتف و شانه

ممکن است پزشک برای پی بردن به دلیل درد گردن، کتف و شانه، برخی آزمایشات و تصویربرداری پزشکی را تجویز کند که شامل موارد زیر می باشند:

درمان درد کتف و شانه با فیزیوتراپی

روش درمان درد شانه به علت اصلی بروز درد شانه و علائمی که دارید، بستگی دارد. در ابتدا اگر فعالیت ها و عادات نامناسب دارید که باعث ایجاد درد گردن، کتف و شانه می شود آنرا اصلاح کنید. به بدن خود استراحت دهید و از انجام کارهایی که به شانه فشار وارد می کنند خودداری کنید. همچنین می توانید با انجام حرکات ورزشی مخصوص فیزیوتراپی به تقویت عضلات گردن شانه خود کمک کنید. در ادامه برخی از روش های فیزیوتراپی برای درمان درد شانه و کتف ذکر شده اند.

درمان های دستی یا کایروپراکتیک

بیشتر درمان های دستی با هدف هم تراز کردن و اصلاح وضعیت بدن انجام می شود. جا انداختن مفاصل و رفع گیر افتادگی اعصاب که با تکنیک های مختلف کایروپراکتیک انجام می شوند در بیشتر موارد با ماساژ درمانی همراه است و موجب تسکین درد و بهبودی کامل می گردد.

ماساژ درمانی شانه

ماساژ نیز گزینه درمانی مناسبی است که در برخی افراد باید با ملاحضات خاص پزشکی انجام شود. ماساژ تراپی شانه انواع مختلفی دارد، در بیشتر موارد ماساژ عمقی و ماساژ سوئدی در بهبود و تسکین درد اثرات بهتری دارد.

ماساژ درمانی در اصفهان

لیزرتراپی کتف و شانه

در روش لیزرتراپی از طول موج مشخصی از نور که به پوست تابانده می شود برای تحریک بافت زیرین پوست به منظور سرعت بخشیدن به روند ترمیم و بازسازی بافت های آسیب دیده استفاده می شود.

شاک ویوتراپی شانه

روشی چند منظوره است که برای کاهش درد و بهبود حرکت پذیری مفاصل استفاده می شود. از شاک ویوتراپی برای درمان رسوبات کلسیمی در تاندونیت روتاتور کاف استفاده می شود. التهاب تاندون روتاتور کاف یکی از علل شایع درد شانه است.

مگنت تراپی شانه و گردن

برای تسکین درد و بسیاری از مشکلات فیزیکی دیگر کاربرد دارد. با کمک روش مگنت تراپی می توان درد مزمن ناشی از یخزدگی شانه را برطرف کرد.

اولتراسوند تراپی

انجام اولتراسوندتراپی موجب شل شدن بافت ها و رفع گرفتگی های عضلانی، افزایش گردش خون موضعی و شکسته شدن بافت های فیبروزی می شود و در نتیجه این روش باعث کاهش تورم و التهای مزمن می شود. اولتراسوندتراپی برای کاهش درد شانه ناشی از آسیب های بافت نرم شانه، کاربرد دارد.

ورزش های فیزیوتراپی برای درد شانه و کتف

یکی از موثرترین راه ها برای درمان مشکلات ارتوپدی، انجام فیزیوتراپی است. فیزیوتراپیست در ابتدا وضعیت بیمار را ارزیابی می کند تا ببیند که بیمار برای انجام درمان های مد نظر او مناسب است یا خیر. بدین منظور فیزیوتراپ معاینات و تست های مشخصی را برای پی بردن به علت اصلی درد و همچنین شناسایی عوامل تشدید کننده و تسکین دهنده درد انجام می دهد. فیزیوتراپیست تمرینات و حرکات اصلاحی مناسب برای شرایط شما را تجویز می کند تا عضلات شانه خود را تقویت کنید. همچنین ممکن است برای کاهش درد و خشکی شانه، برخی درمان های دستی (حرکت دادن و ماساژ و جا اندازی شانه با دست) انجام شوند. برای درمان درد شانه تمرینات بسیار زیاد و مختلفی ممکن است تجویز شوند. برای آنکه این تمرینات موجب فشار زیاد به شانه نشوند باید بسیار آرام و با ملایمت انجام شوند.

همچنین بخوانید : علت رگ به رگ شدن گردن چیست؟

تمرینات ورزشی فیزیوتراپی برای شانه درد حرکت پاندولی دست تمرین چرخشی شانه درد تمرین کشش عضلات شانه نرمش انقباض دست و کتف نرمش بالا بردن کتف و شانه نرمش برای تقویت مفاصل کتف کشش مفصل کتف وشانه تقویت مفاصل شانه با ورزش تمرینات تقویت کتف و شانه ورزش مناسب کتف و شانه تمرینات ورزشی دست وگردن ورزش شنا به دیوار برای گردن و شانه تمرین ورزش پرس شانه نرمش برای کشش شانه و کتف

پیشگیری از درد کتف و شانه



درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید
نظرات کاربران درباره این مطلب :صفورا کریمی [ 1402-08-15 ]
آقای دکتر من تایپیست هستم و الان چند ساله که از درد شانه و بی حسی دست رنج میبرم فقط تونستم که فیزیزتراپی برم ولی دردام هنوز همونجوره

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مرکز جامع توانبخشی و طب فیزیکی دکتر فرخانی در اصفهان
عمل جراحی دیسک کمر با لیزرعمل جراحی دیسک کمر با لیزر
تاریخ انتشار : 1395-11-09