کشیدگی و رگ به رگ شدن کمر علت، علائم و درمان

رگ به رگ شدن کمر، به معنای آسیب دیدگی رباط است. شدت کشیدگی عضلات کمر می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد. کشیدگی و رگ به رگ شدن کمر، بیشترین علت کمردرد می باشد. به کشیده شدن یا پارگی عضله یا تاندون (بافتی که عضلات را به استخوان متصل می کنند) کشیدگی و به کشیده شدن یا پارگی رباط (بافتی که استخوان های مجاور را به یکدیگر متصل می کند) رگ به رگ شدن گفته می شود. رگ به رگ شدن و کشیدگی کمر براثر فعالیت هایی نظیر بلند کردن اشیاء سنگین یا زمین خوردن ایجاد می شوند که تنش جسمی زیادی را بر روی کمر وارد می کنند. چون در این زمان، عضلات فرصت و زمان کافی را برای واکنش نشان دادن (انقباض) و حفظ کردن ستون فقرات در دامنه حرکتی طبیعی خود را ندارد، در نتیجه رباط ها کشیده یا پاره شوند.

آنچه در این مطلب میخوانید

جلوگیری از رگ به رگ شدن کمر

جهت جلوگیری از شدیدتر شدن آسیب دیدگی، مهم است که به محض امکان به دنبال یک روش درمانی باشید خصوصاً سلامتی ستون فقرات که برای عملکرد طبیعی بدن انسان حیاتی می باشد و بیماری های مزمن این عارضه به دوره بهبودی طولانی مدتی نیاز دارند. فیزیوتراپ ها می توانند وضعیت شما را ارزیابی و بسته به علت آسیب دیدگی، شدت آن و وضعیت کلی سلامت شما، یک برنامه درمانی سفارشی و منحصر به فردی را برای شما طراحی کنند.

در اولین مرحله ی درمان (مرحله حاد بیماری)، فیزیوتراپ های ما در کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی دکتر فرخانی ، بر روی کاهش میزان ورم، درد و گرفتگی عضلانی تمرکز دارند.سپس آن ها ورزش درمانی و فعالیت هایی را در برنامه درمانی شما می گنجانند تا عملکرد بدنتان را بهبود و آن را به حالت اولیه بازگردانند.

دلایل رگ به رگ شدن و کشیدگی کمر

رگ به رگ شدن و کشیدگی کمر اغلب در نتیجه دلایل زیر روی می دهد:

علائم رگ به رگ شدن کمر

علائم کشیدگی و رگ به رگ شدن کمر عبارتند از:

کمردرد شدیدی که به باسن و پا منتشر می شود و با حرکت کردن تشدید می شود و ممکن است که پس از چند روز، با به وجود آمدن التهاب به تدریج درد شدیدتر هم شود.

برای اطلاع از مراحل و روش های درمانی و توانبخشی ما در خصوص رفع مشکل رگ به رگ شدن کمر می توانید با ما از طریق شماره های 32367465 - 031 و 32330382 - 031 تماس حاصل فرمایید.

تشخیص رگ به رگ شدن کمر

برای به دست آمدن یک نتیجه ی موفق، به تشخیص صحیح مشکل و به یک برنامه درمانی مؤثر نیاز می باشد. پزشکتان با توجه به شرح حال بیماری و اطلاعات به دست آمده از معاینه جسمی و عصبی، بیماری را تشخیص و علل درد را تعیین می کند. همچنین پزشک وضعیت رفلکس (واکنشها)، قدرت عضله و ادراک حسی شما را نیز بررسی خواهد کرد. ممکن است جهت تائید تشخیص و رد احتمال شکستگی ستون فقرات، به انجام تصویربرداری های تشخیصی مثل عکسبرداری با اشعه ایکس، ام آر آی نیاز باشد. همچنین ممکن است جهت مشخص شدن هر گونه اختلال عضلانی، الکترومیوگرافی (نوار عضله) نیز انجام شود.

درمان رگ به رگ شدن کمر

کشیدگی و رگ به رگ شدن کمر معمولاً به کمک روش های درمانی بدون جراحی و بدون نیاز به انجام عمل جراحی بر روی ستون فقرات، کنترل میشوند. گزینه های درمانی بدون جراحی عبارتند از:

یخ و داروها

ممکن است تسکین موقتی درد، به کمک داروهای ضد درد و ضدالتهاب و استعمال گرما و سرما به دست آید. با قرار دادن یخ بر روی ناحیه آسیب دیده طی دو تا سه روز اول در هر چهار ساعت و به مدت 15 تا 20 دقیقه، درد و التهاب به وجود آمده در نتیجه کشیدگی عضلات یا رباط ها، تسکین می یابد (یخ را با پارچه بپوشانید و مستقیماً آن را بر روی پوست نگذارید). سرما به کاهش درد و التهاب کمک می کند و همچنین موجب پرت شدن حواس و منحرف کردن فکر از کمردرد می شود. پس از سپری شدن 4 یا 5 روز پس از فروکش کردن التهاب، استعمال گرما به مدت 15 تا 20 دقیقه در هر بار، می تواند مفید و مؤثر باشد. گرما جریان خون را افزایش می دهد و به شل شدن عضلات گرفته کمر کمک می کند (درد می تواند موجب سفت شدن عضلات و بروز اسپاسم شود).

ممکن است پزشک مخصوصاً در هفته اول آسیب دیدگی، داروهای ضد دردی را که حاوی کدئین و شل کننده عضلانی هستند را تجویز کند تا کمردرد بسیار حاد تسکین پیدا کند.

آتل بندی

در برخی موارد، جهت بی حرکت کردن مفصل آسیب دیده، بریس (آتل) تجویز می گردد هر چند کشیدگی و رگ به رگ شدن عضله معمولاً نسبت به حرکت محتاطانه واکنش بهتری در مقایسه با محدود شدن حرکت نشان می دهد. استفاده از بریس باید به محض برطرف شدن گرفتگی های عضلانی که در اثر کشیدگی عضله کمر ایجاد شده اند، متوقف شود.

فیزیوتراپی

در اولین جلسه ملاقات، فیزیوتراپ وضعیت شما را ارزیابی می کند و بسته به علت ایجادکننده آسیب دیدگی، شدت آن و وضعیت کلی سلامتی شما، یک برنامه درمانی سفارشی و منحصر به فردی را برایتان طراحی می کند.

در اولین مرحله درمان (در مرحله حاد بیماری)، فیزیوتراپ های ما با استفاده از روش های درمانی زیر بر کاهش میزان ورم، درد و اسپاسم عضلات تمرکز دارند:

سپس در دومین مرحله درمان، فیزیوتراپ ورزش درمانی و فعالیت هایی را در برنامه درمانی شما می گنجاند تا عملکرد بدنتان را بهبود و آن را به حالت اولیه بازگرداند.

در سومین و آخرین مرحله درمان، فیزیوتراپیست ها به بیمار کمک می کنند و به وی آموزش می دهند تا به فعالیت های روزمره و ورزش های عادی خود بازگردند.

به منظور بهتر شدن نتیجه درمان، ممکن است متخصص طب فیزیکی و توانبخشی، دو یا چندین روش درمانی را تجویز نماید.

ورزش های پس از کشیدگی و رگ به رگ شدن کمر

استراحت در بستر واقعاً دوره بهبودی را به تأخیر می اندازد اما شما می توانید قبل از التیام یافتن، با روی آوردن به یک برنامه ورزشی، عضلات آسیب دیده را مهار کنید. فعالیت های روزانه خود را انجام دهید. انجام تمرینات کششی ملایم مناسب کمر، گردش خون را در عضلات افزایش می دهد تا روند درمان سرعت پیدا کند، سفتی عضلات کاهش یابد و به افزایش تحرک کمک کند.

تا زمان برطرف شدن کمردرد و یا تا زمانی که پزشک یا فیزیوتراپیست برایتان تجویز کرده است به انجام تمرینات کششی ادامه دهید. چنانچه نمی دانید چه تمریناتی برای شما بی خطر است و یا از چه زمانی باید آنها را شروع کنید، فیزیوتراپیست می تواند یک برنامه ورزشی شخصی را برای شما تدوین کند.

پیشگیری از رگ به رگ شدن کمر

بعضی از اقداماتی که می توانند به پیشگیری از کشیدگی و رگ به رگ شدن کمر کمک کنند عبارتند از:

برای آشنایی با کاربردها و فواید استفاده از تخت ماساژ میگان در طب سوزنی ، روی لینک کلیک کنید.



نظرات کاربران درباره این مطلب :کمالی [ 1402-08-28 ]
سلام من همیشه سالی یکی دو بار کمرم رگ به رگ میشه و درد شدید میگیره که همیشه آمپول متوکاربامول میزنم و کیف آبگرم تا دردش بهتر میشه ولی نمیدونم چرا بعضی وقت ها اینجور میشم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مرکز جامع توانبخشی و طب فیزیکی دکتر فرخانی در اصفهان