شایع ترین علت و روشهای درمان درد شست پا

درد شست پا یکی از دردهای آزاردهنده است که در ناحیه جلوی پا و انگشتان ایجاد می شود. انگشتان پای شما هر یک دارای استخوان، رباط، تاندون، عصب و رگ های خونی هستند. آسیب دیدگی یا عفونت هر یک از این ساختارها می تواند موجب بروز درد انگشتان پا و از جمله شست پا شود. دردی که در شست پا احساس می شود ممکن است مبهم یا تیز و تیر کشنده باشد. همچنین ممکن است این درد برای مدت زمان کوتاهی حس شود و یا دائمی باشد. درد شست پا می تواند علل بسیار زیادی داشته باشد.

درد شست پا می تواند بر اثر هر گونه اختلال یا آسیب دیدگی در هر یک از ساختارهای خارجی و داخلی شست پا از جمله پوست، عصب ها، استخوان ها، رگ های خونی و بافت های نرم باشد، که درمان این علت ها هر چه زودتر شروع شود احتمال موفقیت آن بیشتر است. در صورتی که علت ایجاد درد شست پا مشخص شود، استفاده از روش های طب فیزیکی و توانبخشی در بلند مدت می تواند نتایج موفقیت آمیز برای بیمار به همراه داشته باشد. اصول استفاده از این روش ها مربوط به برداشتن فشار از نواحی آسیب دیده شست پا است. متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی از ترکیب روش هایی از جمله حرکات اصلاحی، ورزش و اصلاح نحوه فعالیت، و روش های تسکین درد مثل اولتراسوند و شاک ویو و نیز کفی و کفش های طبی مخصوص و تجویز داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی برای رفع مشکل درد شست پا و مشکلات ناشی از آن استفاده می کنند.

آنچه در این مطلب میخوانید

شایع ترین علل درد شست پا

علائم و نشانه های درد شست پا

درد شست پا می تواند حالات متفاوتی داشته باشد و با برخی علائم و نشانه های دیگر همراه باشد. علائم و نشانه های درد شست پا بسته به این که چه علتی موجب بروز درد شده است متفاوت هستند.

برخی از شایع ترین علائم و نشانه های ردد شست پا عبارتند از:

  1. احساس سوزش در اطراف شست پا
  2. مشکل در حرکت دادن انگشتان پا
  3. احساس گزگز، تغییر رنگ پوست و تورم در اطراف شست پا

در برخی موارد ممکن است درد شست پا همراه با سایر بیماری های جدی دیگر رخ دهد. شما ممکن است همراه با درد شست پا احساس سرگیجه، بالا بودن دمای بدن و تنگی نفس داشته باشید. در این موارد لازم است که سریعا به پزشک مراجعه کنید.

تشخیص علت درد شست پا

تشخیص علت درد شست پا م یتواند از طرق مختلفی صورت بگیرد:

پزشک در مورد کارهایی که روزانه انجام م دهید از شما سوال می کند تا شرایط کلی شما را بداند. بررسی سوابق پزشکی شما و همچنین میزان شدت درد یا ماهیت و حالت بروز درد نیز تاثیر زیادی رد تشخیص علت درد دارند. برای ارزیابی علل احتمالی درد شست پا، معاینه فیزیکی انجام می شود. برای ارزیابی شدت بیماری یا مشکلی که وجود دارد میتوان از تصاویر رادیوگرافی یا سی تی اسکن استفاده نمود. در صورتی که روش های گفته شده نتوانند در تشخیص علت بیماری کمک کنند، پزشک انجام اسکن ام آر آی را تجویز می کند.

درمان درد شست پا

درمان های ویژه برای درد شست پا

  1. کمپرس سرد: دو تا سه بار در روز و در هر نوبت به مدت 20 دقیقه روی شست پای خود کمپرس سرد بگذارید.
  2. استراحت: برای راه رفتن از عصا یا واکر استفاده کنید.
  3. استفاده از کفش های مناسب و چسب مخصوص انگشتان پا: می توانید کفش هایی بپوشید که قسمت پنجه ی آن باز است یا برای کاهش درد، به کمک چسب مخصوص انگشتان، حرکت شست پا را محدود کنید. (شست پا را به انگشت کناری چسب بزنید).
  4. داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی: برای تسکین دردهای متوسط تا شدید، به طور موقتی و موردی، از داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مانند ایبوبروفن استفاده کنید.

جهت دریافت مشاوره و اطلاع از روش های درمانی و طب فیزیکی ما می توانید با شماره های 32367465 - 031 و 32330382 - 031 تماس حاصل کنید.

فیزیوتراپی برای درد شست پا

فیزیوتراپی اغلب یکی از اصلی ترین روش های درمان درد شست پا است. انجام فیزیوتراپی می تواند به تسکین درد شست پا که ناشی از شکلات گفته شده در بالا می باشد، کمک کند. در صورتی که شما به درد شست پا مبتلا هستید، متخصص طب فیزیکی می تواند با ارائه راهکارهایی، علاوه بر تسکین درد شست پای شما، کارایی و عملکرد ان را بهبود دهد. ممکن است برای کنترل درد و التهاب شست پا، ماساژ تراپیانجام شود. متخصص طب فیزیکی همچنین ممکن است انجام چند ورزش و حرکت اصلاحی را به شما توصیه کند.

ورزش

می توانید با انجام حرکات ورزشی ساده ای، انگشتان پای خود را قوی کنید و از بروز درد و ناراحتی پیشگیری کنید، قرار دادن انگشتان پا روی زمین، قرار دادن نوک شست پا روی زمین و خم کردن انگشتان پا به داخل، هر یک از این حالت ها را برای 5 ثانیه نگه دارید و این تمرین را 10 بار تکرار کنید. این تمرین خصوصا برای افراد مبتلا به انگشت چکشی یا گرفتگی انگشتان پا توصیه می شود.

جمع کردن انگشتان پا: می توانید فیلتر سیگار یا پدهای کوچکی را در بین انگشتان پا قرار دهید و سپس با انقباض عضلات پا و جمع کردن انگشتان به این پدها فشار بیاورید. این تمرین برای افراد مبتلا به انگشت چکشی یا گرفتگی انگشتان پا توصیه می شود.

کشش انگشتان شست پا: یک کش لاستیکی ضخیم به دور انگشتان شست پای خود ببندید و سعی کنید انگشتان شست خود را از هم دور کنید. این حالت را برای 5 ثانیه نگه دارید و این حرکت را 10 بار تکرار کنید. این تمرین برای افراد مبتلا به بونیون و گرفتگی عضلات پا توصیه می شود.

باز کزدن انگشتان پا از هم: یک کش لاستیکی ضخیم به دور انگشتان یک پا ببندید و سپس سعی کنید انگشتان پای خود را از هم باز کنید. این حالت را برای 5 ثانیه نگه دارید و این حرکت را 10 بار تکرار کنید. این تمرین خصوصا برای افراد مبتلا به انگشت چکشی، بونیون و گرفتگی عضلات پا توصیه می شود.

چرخش توپ گلف در زیر پا: یک توپ گلف در قسمت قوس کف پای خود قرار دهید و سپس برای دو دقیقه با حرکت دادن پا، این توپ را در زیر پای خود چرخ دهید.

جمع کردن حوله با انگشت: یک تکه حوله روی زمین بیاندازید و سپس سعی کنید با انگشتان پای خود حوله را به سمت خودتان جمع کنید. شما می توانید برای آن که مقامت حوله در برابر نیروی انگشتان پار را زیاد کنید (تمرین را سخت تر کنید) یک وزنه در قسمت جلویی حوله بگذارید. بعد از جمع شدن حوله، کمی عضلات خود را شل کنید و سپس دوباره حرکت را تکرار کنید. این تمرین را 5 بار انجام دهید. این تمرین برای افراد مبتلا به اگشت چکشی، گرفتگی عضلات پا و درد زیر انگشتان پا مناسب است.

برداشتن تیله با انگشتان پا: 20 تیله روی زمین قرار دهید. با انگشتان پای خود یکی از تیله ها را بردارید و آن ها را در یک کاسه کوچک بیاندازید. این کار را تا جایی ادامه دهید که تمام 20 تیله به داخل کاسه منتقل شوند. این تمرین برای افراد مبتلا به انگشت چکشی، گرفتگی عضلات پا و درد زیر انگشتان پا مفید است.

راه رفتن روی شن: در ساحل، کفش های خود را در بیاورید و با پای برهنه روی شن ها راه بروید. این کار نه تنها پاهای شما را ماساژ می دهد بلکه انگشتان پای شما را قوی می کند و به طور کلی برای تمرین دادن به پاهای شما مفید است.

اولتراسوند

اولتراسوندیک وسیله ی بسیار نیرومند و موثر برای تشخیص و همچنین درمان بسیاری از مشکلات و بیماری ها از حمله درد شست پا می باشد. اولتراسوند درست مانند یک رادار، امواج صوتی را به سمت بدن منتشر می کند. این امواج به ناحیه مورد نظر برخورد می کنند و دوباره به دستگاه اولتراسوند باز می گردند. از این امواج بازتاب شده برای تولید تصویری از بافت های درونی بدن استفاده می شود. اولتراسوند یک وسیله ی تشخیصی بدون درد و ایمن است که تاثیرات درمانی در کاهش درد نیز دارد.

لیزرتراپی

لیزرتراپی برای درمان قارچ پا مورداستفاده قرار میگردد. با استفاده از اشعه ی نیرومند لیزر، قارچ های ناخن پا از بین می روند. سایر روش های درمانی در فیزیوتراپی مانند شاک ویوتراپیبرای تسکین درد انگشتان پا مورد استفاده قرار می گیرند.

برای کسب اطلاعات در مورد علائم و درمان اسپاسم و گرفتگی عضلات ؛ کلیک کنید.



نظرات کاربران درباره این مطلب :غدیری [ 1402-09-01 ]
سلام آقای دکتر چند روزه ک پاهام خیلی درد داره تا حالا اینجوری نبودم بعضی وقتا از ران تا پایین پاهام میسوزه و تو پای چپم احساس گرفتگی و درد دارم میشه لطفا بگید ک من بایدچکاررکنم ؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مرکز جامع توانبخشی و طب فیزیکی دکتر فرخانی در اصفهان