درمان بدون جراحی کیست بیکر یا ورم پشت زانو

مردم اغلب در مورد این بیماری چیزهایی شنیده اند اما دقیقاً نمی دانند علائم آن چیست. در اصل، کیست بیکر (در برخی موارد به آن کیست پشت زانو هم اطلاق می شود) تورم ناشی از تجمع مایع در پشت زانو است. ورم پشت زانو بین مردان و افراد بالای 40 سال شایع تر است اگر چه هرکس با هر جنسیتی و در هر سنی ممکن است به این بیماری مبتلا شود.

علائم خفیف این بیماری با انجام اقدامات درمانی خانگی از بین می رود اما اگر تورم آن باقی ماند و باعث ناراحتی زیادی می شود. شما باید به یک متخصص طب فیزیکی برای دریافت راهنمایی و مشاوره مراجعه کنید. او ممکن است از شما در مورد ناراحتی که دارید و وضعیت سلامت عمومی همسؤالاتی کرده تا از بی خطر بودن و مناسب بودن روش درمانی اطمینان حاصل کند.

آنچه در این مطلب میخوانید

علت به وجود آمدن کیست بیکر چیست؟

معمولاً برخی از آسیب دیدگی های زانو یا ضربات مستقیم به زیر زانو باعث ایجاد نوعی تورم می شوند. اغلب علت ورم پشت زانومربوط بهجراحات ورزشی است، اما برخی دلایل دیگر نیز برای آن وجود دارد که عبارتند از:

علائم ابتلا به کیست بیکر چیست؟

خوب، چگونه یک نفر باید بفهمد که به کیست بیکر (ورم پشت زانو) دچار شده است؟

برخی از علائم این عارضه عبارتند از:

تشخیص کیست بیکر

یک معاینه کامل ذهنی و عینی توسط فیزیوتراپیست معمولاً برای تشخیص کیست بیکر و بیماری های زمین های ایجاد کننده آن کافی است. یک ارزیابی الترا سوند نیز معمولاً برای تشخیص وجود کیست بیکر می تواند بسیار مناسب باشد. بررسی های دیگر شامل عکس برداری به وسیله اشعه ایکس، ام آر آی و سی تی اسکن نیز در برخی موارد برای کمک به تأیید تشخیص و تعیین علت به وجود آمدن کیست بیکر به کار برده می شود.

در برخی موارد هم انجام آزمایش های بیشتر (مانند اولتراسوند یا ام آر آی) ضروری است تا نقش یا وجود بیماری های خطرناک دیگر مانند آنوریسم یا تومور رد شود.

روش های درمان کیست بیکر کدامند؟

چندین روش برای درمانی این عارضه وجود دارد:

استراحت

داروها

شما می توانید برای تنظیم وقت ملاقات یا درخواست نوبت مشاوره با یک فیزیوتراپیست متبحر با تیم پذیرش ما از طریق شماره های 32367465 - 031 و 32330382 - 031 تماس حاصل فرمایید.

تزریق

تخلیه آب زانو

درمان های فیزیکی و تمرین های ورزشی

اقدامات درمانی برای کیست بیکر معمولاً شامل برخی درمان های دستی آرام روی مفصل، برخی کشش ها و ماساژ بافت نرم می شود. ما همچنین ممکن است از دستگاه اولتراسوند برای کاهش بیشتر تورم استفاده کنیم. به طور خلاصه برخی از اقدامات فیزیوتراپی به شرح ذیل انجام می شود:

انجام تمرینات ورزشی برای کاهش علائم کیست بیکر می تواند کاملاً مؤثر باشد و اغلب برای بیمارانی که از این عارضه رنج می برند تجویز می شود. این تمرینات باید سه مرتبه در روز انجام شوند و شما باید قبل از انجام آنها با فیزیوتراپیست مشورت کنید. معمولاً از شما خواسته می شود قبل از اینکه در جلسه بعد دوباره مورد ارزیابی قرار بگیرید، برخی تمرینات ورزشی را در منزل انجام دهید:

تمرینات انقباضی عضلات چهار سر ران

تمرینات خم و راست کردن زانو

تمرین با اهرم یا تکیه گاه

انقباض عضلات همسترینگ

چه شما برای اولین بار به کیست بیکر دچار شده باشید و چه این عارضه را برای چندمین بار تجربه می کنید، بهترین کاری که برای درمان خود می توانید انجام دهید این است که روش های و محصولات مختلف درمانی را به کار ببرید تا علائم این بیماری به صورت مؤثری از بین برود. قبل از انجام هرگونه حرکات ورزشی یا مصرف دارو حتماً با متخصص طب فیزیکی و توانبخشی مشورت کنید همچنین با مشورت با متخصص طب فیزیکی و توانبخشی متوجه خواهید شد که آیا روش هایی را که به کار می بندید روش های صحیحی است، آیا ورزش هایی که انجام می دهید یا وسایل و محصولاتی که استفاده می کنید برای درمان بیماری شما مؤثر است، حداقل خواهید دانست که به تمام تجهیزات برای رهایی مؤثر از این بیماری مجهز شده اید.



درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید
نظرات کاربران درباره این مطلب :خادمی [ 1402-09-05 ]
سلام من تو بااشگاه ورزش کار میکنم و طناب میزنم به صورت تک پا ولی ب تازگی پشت زانوی چپم موقع خم کردن و برخاستن درد شدیدی میگیره که تا توی رونم میکشه دردش خیلی ناراحتم، میترسم دیگه نتونم ورزش کار کنم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مرکز جامع توانبخشی و طب فیزیکی دکتر فرخانی در اصفهان