بررسی روش های درمان آرتروز مفصل لگن و ران

ساییدگی مفصل ران که به آن آرتروز یا استئوآرتریت ران هم می گویند در واقع بیماری غضروف مفصل است. در ساییدگی یا آرتروز، غضروف مفصلی نازک و خراب می شود. روند استئوآرتریت قابل برگشت نیست ولی می توان تا حدی مانع از پیشرفت آن شد. به بیان دیگر وقتی یک مفصل سائیده شده است به وضعیت قبلی خود برنمی گردد. پس هدف از درمان آرتروز لگن چیست؟ هدف درمان کاهش درد و دیگر مشکلات بیمار و کند کردن روند پیشرفت بیماری است. برای این کار پزشک یا جراح لگن ممکن است از اقدامات بدون جراحی استفاده کرده یا اقدام به عمل جراحی کند.

آنچه در این مطلب میخوانید

درمان بدون جراحی آرتروز مفصل ران

در مراحل اولیه آرتروز لگن و هنگامی که شدت تخریب غضروف مفصل هنوز شدید نشده است درمان های بدون جراحی مفیدند این اقدامات عبارتند از:

درمان جراحی ساییدگی مفصل ران

در مواردی که شدت ساییدگی مفصل آنقدر زیاد باشد که اقدامات فوق نتواند درد بیمار را کاهش دهد می توان از درمان های جراحی استفاده کرد. در حین عمل جراحی می توان از روش های زیر استفاده کرد. در مواردی که شدت تخریب مفصل زیاد نباشد و قسمت هایی از مفصل آزرده بوده و قسمت هایی دیگر سالم باشد می توان از روش های استئوتومی استفاده کرد. استئوتومی به معنای برش دادن استخوان است. در این روش با استفاده از ابزارهای خاص، استخوان لگن یا استخوان بالای ران را در قسمت های معینی برش داده و سپس استخوان را در وضعیت جدیدی قرار داده و با پیچ و پلاک در وضعیت جدید محکم می کنند. بعد از مدتی استخوان در وضعیت جدید جوش می خورد.

پس هدف از این نوع جراحی تغییر وضعیت استخوان است. و هدف از این تغییر وضعیت این است که توزیع نیروهایی را که به مفصل ران وارد می شود تغییر دهیم. این کار موجب می شود به قسمت هایی از مفصل که ساییدگی دارد نیروی کمتری وارد شود و یا ممکن است موجب شود تا نیروی وزن به سطح مفصلی وسیعتری توزیع شده و فشار کمتری به مفصل وارد شود. با این کار شدت درد کاهش یافته و سرعت پیشرفت آرتروز هم کم می شود.

وقتی شدت آرتروز زیاد بوده و تمام غضروف مفصل را درگیر کرده باشد پزشک معالج اقدام به تعویض مفصل کرده و یک مفصل مصنوعی را جایگزین مفصل هیپ می کند. در این عمل جراحی هم استابولوم و هم سر استخوان ران تعویض می شود. درمان دیگری که امروزه ندرتا از آن استفاده می شود خشک کردن مفصل است. به این صورت که با عمل جراحی سر استخوان ران را به حفره استابولوم جوش می دهند . به این ترتیب درد بیمار هم از بین می رود ولی البته مفصل دیگر حرکتی هم نخواهد داشت.

متخصص طب فیزیکی بعد از معاینه و تشخیص دادن مشکل شما، گزینه های درمانی مختلفی را در اختیار شما می گذارد. در صورت داشتن هر گونه سوالی در مورد روش های درمانی و یا برای تعیین وقت قبلی جهت ملاقات با متخصصین ما، با شماره های 32367465 - 031 و 32330382 - 031 تماس حاصل فرمایید.



درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید
نظرات کاربران درباره این مطلب :توکلی [ 1402-09-08 ]
آقای دکترمن چند ماه پیش پشت لگنم درد گرفت و دردش میکشه به عضلات جلوی پاهام طوری ک نمیتونم از پله بالا برم باعث میشه که لنگ بزنم و راه برم.. چکار باید بکنم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مرکز جامع توانبخشی و طب فیزیکی دکتر فرخانی در اصفهان
علت زانو درد در جوانی چیست؟علت زانو درد در جوانی چیست؟
تاریخ انتشار : 1402-08-30