گردن درد و سوزش بین دو کتف

کتف به استخوان های بزرگ و صاف قسمت فوقانی کمر گفته می شود که در علم پزشکی به آن اسکاپولا می گویند. عضلات و رباط های قسمت فوقانی کمر به کتف اجازه می دهند به راحتی حرکت دادن شانه و بازوها بپردازد. درد گردن و بین دو کتف در برخی از افراد به صورت سوزش یا درد تیر کشنده یا ترکیبی از این دو احساس می شود.

این مشکل اغلب بر اثر کشیدگی عضلات، فعالیت های سنگین و همچنین قرار گرفتن بدن در وضعیت نامناسب ایجاد می شود. با این حال جای نگرانی ندارد و معمولا با اقدامات درمانی ساده و بدون نیاز به عمل جراحی رفع می شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

آناتومی گردن

آناتومی گردن

ستون فقرات گردنی از 7 مهره مربعی شکل به نام مهره های گردنی تشکیل شده است که یکی پس از دیگری، بر روی یکدیگر قرار گرفته اند. اولین مهره گردنی از بالا C1 نام دارد و به همین ترتیب مهره های دیگر C2 و C3 نام دارند و آخرین مهره نیز C7 است. این مهره ها همراه با رباط های گردنی و عضلات گردن از کانال نخاعی که طناب نخاعی از درون آن عبور می کند، محافظت می کنند. در بین هر یک از مهره های گردنی یک دیسک قرار دارد که موجب جذب فشارهای وارده به گردن می شود. مستقیما بعد از استخوان ها و دیسک های ستون فقرات، یک حلقه محکم و فشرده از رباط ها قرار دارد. این بافت ضخیم و محکم، مستقیما به استخوان ها متصل است و موجب می شود که حرکت مهره های ستون فقرات بر روی یکدیگر محدود شود. بلافاصله بعد از ستون فقرات گردنی عضلت کوچکی قرار دارند و بعد از این عضلات کوچک، گروه های عضلانی بزرگی قرار دارند که در واقع لایه بعدی محافظتی ستون فقرات محسوب می شوند. این عضلات مسئول بالا نگه داشتن سر، قرار دادن سر و گردن در موقعیت مناسب و پشتیبانی از حرکات گردن هستند.

علت درد گردن و سوزش کتف

دلایل متعددی برای بروز درد و ناراحتی بین دو کتف وجود دارد. گاهی اوقات این وضعیت به علت آسیب دیدگی یا استفاده بیش از حد از کتف ایجاد می‌ گردد. این اختلال معمولاً در هنگام شروع فعالیت جسمانی یا به تدریج ایجاد می‌گردد. در چنین وضعیتی شما دچار درد بین دو کتف می‌شوید که ممکن است به سایر نقاط بدن از قبیل گردن، ستون فقرات یا شانه انتشار پیدا کند.

در ادامه به برخی از علل شایع درد گردن و سوزش بین دو کتف اشاره می‌کنیم:

شایع ترین علت درد بین دو کتف و وجود گره در عضله یا گرفتگی آن است. در این شرایط معمولاً نقاط اطراف عضله در هنگام لمس کردن سفت به نظر می‌ رسند. این امر می‌ تواند به علت انجام دادن فعالیت جسمانی و گرم نکردن بدن به وجود بیاید به عنوان مثال انجام دادن حرکات پرتابی می‌‌تواند باعث به وجود آمدن نقاط حساس و یا گره مانند درون عضله شود. این اختلال همچنین می‌‌تواند به علت درد در ناحیه گردن و شانه ایجاد شود. این گره‌ها باعث محدودیت توانایی عملکردی شما می شوند به نحوی که شما نمی‌ توانید دست خود را حرکت دهید تا یک جسم را بردارید یا حتی ممکن است چرخاندن بالاتنه برای شما دشوار شود.

کشیدگی عضله یکی از علل رایج درد بین دو کتف محسوب می‌شود. این وضعیت می تواند به علت استفاده بیش از حد، تحت فشار قرار گرفتن بازوها و قسمت فوقانی کمر ایجاد گردد. در صورتی که شما روی یک تخت جدید بخوابید یا وضعیت جدیدی را برای خوابیدن امتحان کنید یا حتی به تازگی یک برنامه ورزشی جدید را آغاز نماید ممکن است دچار کشیدگی عضله شوید. نامناسب بودن حالت بدن نیز در بروز این مشکل نقش دارد. هنگامی که شما به سمت جلو خم می‌شوید فشار زیادی را به عضلات کمر خود وارد می‌کنید و در نتیجه دچار درد بین دو کتف خواهید شد.

یکی از عوامل، آرتروز گردن است که می تواند باعث بروز درد موضعی گردن و همچنین درد شانه ناشی از گرفتگی عضلات شود. تنگی کانال نخاعی، تنگ شدگی فضای کانال و تحت فشار قرار گرفتن عصب در ستون فقرات گردنی ناشی از آرتروز و دیسک گردن و مشکلات مرتبط با دیسک بین مهره‌ ای ستون فقرات باعث بروز درد انتشار دهنده در ناحیه کتف خواهد شد.

پارگی روتاتور کاف یا شانه یخ زده می‌تواند باعث بروز درد در اطراف دو کتف شود. اگر شما به تازگی دچار آسیب دیدگی شانه شده اید ممکن است علت بروز درد کتف شما آسیب دیدگی آن باشد.

ستون فقرات قفسه سینه که به آن ستون فقرات صدری نیز گفته می‌‌شود یک بخش از ستون فقرات است که بین دو کتف قرار دارد. آرتروز ستون فقرات صدری می تواند باعث بروز درد در اطراف دو کتف شود و شما دچار درد انتشار دهنده یا گرفتگی عضلانی شوید. در این موارد ورزش کردن از قبیل انجام دادن حرکات کششی و تقویتی می‌تواند به تسکین درد کمک کند و به خوبی از این نواحی بدن محافظت نماید.

درمان گردن درد و سوزن کتف در اصفهان

شکستگی استخوان کتف به خوبی قابل مشاهده است و شما در هنگام آسیب دیدگی دچار درد شدیدی خواهید شد. این اختلال به علت وارد شدن مستقیم ضربه از قبیل تصادفات خودرویی به وجود می‌آید. در صورت بروز این اختلال باید فوراً به پزشک مراجعه کنید تا از بروز عوارض جانبی جلوگیری گردد. پوکی استخوان یکی از اختلالاتی است که ریسک شکستگی استخوان کتف را افزایش می‌دهد.

التهاب عصب کتف می‌ تواند به علت برداشتن اجسام سنگین روی شانه از قبیل حمل کردن کوله پشتی سنگین و یا در اثر عفونت به وجود بیاید. در چنین وضعیتی شما دچار درد گسترده در ناحیه کتف خواهید شد و عملکرد عضله شما کاهش پیدا می‌‌کند.

اگر شما دچار درد بین کتف هستید ممکن است درد نشان دهنده ابتلا به بیماری قلبی یا بیماری ریوی از قبیل سرطان ریه باشید؛ زیرا در چنین وضعیتی شما دچار درد بین کتف خواهید شد. در صورتی که شما علائم دیگری از قبیل تنگی نفس، سرگیجه و درد قفسه سینه دارید باید فوراً به پزشک مراجعه کنید.

در صورتی که درد بین دو کتف به تازگی ایجاد نشده است یا حالت عود کننده فروکش کننده دارد ممکن است دچار یک اختلال مزمن به نام فیبرومیالژی باشید. این اختلال حدود 3 تا 6 درصد از افراد را درگیر می‌ کند و علامت بارز آن درد و احساس خستگی است. فیبرومیالژی می‌‌تواند علائمی شبیه کشیدگی عضله را به وجود بیاورد.

علائم درد و سوزش کتف و گردن

از علائم کشیدگی عضلات و درد بین دو کتف می توان به احساس ضعف، تورم، سفتی، گرفتگی، درد حاد و درد مزمن عضلات اشاره کرد. علائم همچنین می تواند شامل کمردرد و دردی مبهم در ستون فقرات و مهره های گردن باشد که می تواند در حرکت مفاصل مشکل ایجاد کند. گردن درد و سوزش بین دو کتف و احساس کاهش قدرت دست ها بطور همزمان از نشانه های دیسک گردن است.

گردن درد چه موقع خطرناک است ؟

در برخی موارد گردن درد و سوزن کتف ها نشان دهنده مشکلات جدی بوده و می تواند خطرناک باشد. در این صورت نیاز به اقدامات پزشکی و اورژانسی خواهید داشت که در ادامه به چند مورد آن اشاره شده است :

گردن درد عصبی چیست؟

منشاء اصلی این عارضه استرس، اضطراب، فشارهای عصبی و اختلالات اعصاب در بدن می باشد. عوامل استرس زا باعث اختلال در عملکرد صیحح اعضای بدن بخصوص در ناحیه کتف، گردن و بازوها می شوند و معمولا با علائمی مانند سردرد، سرگیجه و درد شانه همراه هستند. برای رفع گردن درد عصبی به خود استراحت و آرامش دهید، ماساژ درمانی را امتحان کنید و سبک زندگی سالم را دنبال کنید.

درمان درد گردن و کتف

روش های درمان درد بین دو کتف بر اساس علت درد متفاوت است. قبل از درمان، پزشک شما منبع درد را تعیین می کند. درمان‌های احتمالی شامل درمان سرد و گرم، کشش خفیف یا تجویز دارو است.

قرص ها و داروهای گردن درد

مسکن های بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا آسپرین می توانند درد گردن و بین دو کتف شما را تسکین دهند. پزشک شما ممکن است قرص های استروئیدی یا تزریقی برای بهبودی درد و التهاب در برخی موارد تجویز کند. همچنین ممکن است داروهای ضد افسردگی یا شل کننده های عضلانی را برای آرام کردن درد گردن شما تجویز کند.

تمرینات ورزشی برای گردن درد

انجام حرکات کششی روزانه می تواند گردش خون را در عضلات و مفاصل شانه بهبود بخشد، تحرک شما را افزایش داده و به طور بالقوه درد بین دو کتف و گردن را کاهش دهد. همیشه انجام حرکات کششی بعد از ورزش برای جلوگیری از آسیب دیدگی، سفت شدن ماهیچه ها و کشیدگی عضلات مهم است.

کاربران کامپیوتر و افراد با مشاغلی که سرشان در یک وضعیت ثابت قرار دارد، با انجام ورزش های ایزومتریک گردن می توانند از بروز دیسک گردن و گردن درد و سوزش بین دو کتف جلوگیری کنند.

ورزش برای درد دو کتف

علاوه بر حرکات کششی، ورزش منظم برای سلامت و تندرستی حیاتی است و می تواند قسمت بالای کمر، عضلات شکم و کتف های شما را نیز تقویت کند. با تقویت عضلات خود می توانید درد را تسکین داده و از تشدید آن جلوگیری کنید.

استراحت کردن

گاهی اوقات، ماهیچه‌هایی که بیش از حد کار می‌کنند فقط نیاز به ریکاوری و ترمیم دارند، به خصوص اگر همیشه در حال انجام حرکات ورزشی هستید یا به بدن خود فراتر از حد توانش فشار می آورید، فعالیت بدنی را به طور کامل قطع نکنید؛ زیرا بی تحرکی نتیجه معکوس دارد. در عوض، ورزش های پر تنش را محدود کنید و سعی کنید ایروبیک و حرکات ورزشی ملایم تری را انجام دهید مانند پیاده روی یا انجام حرکات کششی سبک.

گرما درمانی و سرما درمانی

گرما درمانی و سرما درمانی می تواند ناراحتی و درد بین دو کتف شما را تسکین دهد. از حمام آب داغ، سونا یا پدهای حرارتی برای گرما درمانی استفاده کنید و از اسپری های خنک کننده، کمپرس یخ یا حمام یخ برای سرما درمانی استفاده کنید. ژل های سرد کننده و گرم کننده به راحتی بدون نسخه پزشک در دسترس هستند. برای گرما درمانی یا سرما درمانی، درمان را به صورت افزایش گرما یا سرما به مدت 15 تا 20 دقیقه انجام دهید.

فیزیوتراپی و طب فیزیکی

ممکن است پزشک فیزیوتراپی درمان گردن درد با طب فیزیکی را به شما توصیه کند. متخصص فیزیوتراپی درد شما را ارزیابی می کند و تمرینات و کشش های خاصی را برای بهبود علائم به شما آموزش می دهد. فیزیوتراپیست ممکن است در صورت نیاز، سونوگرافی، الکتروتراپی، گرما و سرما درمانی، نور درمانی، شاک ویو تراپی، لیزر درمانی، اوزون تراپی وتزریقات مفصلی یا عضلانی را برای درمان گردن درد و سوزش بین دو کتف انجام دهد.

پیشگیری از گردن درد و سوزش کتف

برای جلوگیری از درد گردن، سوزش بین دو کتف و کشیدگی عضلات این ناحیه می توانید مراقبت های زیر را انجام دهید:



درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید
نظرات کاربران درباره این مطلب :ریحانه رودکی [ 1402-04-29 ]
سلام لطفا در مورد ورزش های ایزومتریک گردن بیشتر توضیح بدهید. متشکرم از سایت خوبتون

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مرکز جامع توانبخشی و طب فیزیکی دکتر فرخانی در اصفهان