بررسی علت و عوارض گودی کمر بعد از زایمان

به افزایش قوس فیزیولوژیکی کمر در اصطلاح عامیانه گودی کمر می گویند. عموما در گروه های مختلف سنی که میزان گودی کمر در زنان به علت بارداری، چاقی مفرط و افزایش وزن ممکن است افزایش پیدا کند. عموما دلیل اصلی گودی کمر بیشتر مربوط به تغییرات مهره های کمر است و ممکن است چاقی و بارداری عامل کمک کننده به افزایش گودی کمر باشد. گودی کمر وضعیتی است که با انحنای بیش از حد غیرطبیعی ستون فقرات مشخص می‌شود. این عارضه کمر بیشتر در بین بانوان شایع است و این به سبب بارداری و استفاده مکرر از کفش‌های پاشنه‌دار می‌باشد؛ زیرا در هنگام پوشیدن این نوع کفشها برای حفظ تعادل مجبور هستند شکم خود را سمت جلو نگه‌دارند که این به مرور زمان ستون فقرات شکل اصلی خود را از دست داده و گودی کمر بیشتر می‌شود. بیشتر مادران در دوران بارداری به عارضه گودی کمر دچار می‌شوند که علت آن هم به ضعف عضلات شکم و پایین کمر برمی‌گردد که با حاملگی تشدید می‌شود. ستون فقرات برای جابه‌جایی مرکز ثقل بدن به‌ جلو انحنا پیدا می‌کند که البته پس از زایمان و با ورزش رفع می‌شود. با گودی کمر استخوان مهره‌های ستون فقرات بر روی یکدیگر ساییده و غضروف آن از بین می‌رود با گذشت زمان عدم و جلوگیری از این عارضه استخوان مهره‌ها به تدریج، نخاع و رشته‌های عصبی فشار و امکان آسیب‌ دیدن آنها وجود دارد. این عارضه را می‌توان با ورزش، پیشگیری و حتی آن را درمان نمود؛ زیرا انجام حرکات ورزشی عضلات شکم و کمر را تقویت می‌نماید تا از حالت خود خارج نشود.

آنچه در این مطلب میخوانید

علائم گودی کمر

علائم و نشانه های گودی کمری (گودی ستون فقرات) ممکن است شامل موارد زیر باشد:

تشخیص گودی کمر

روش‌ها و آزمایشات برای تشخیص گودی کمر عبارت است از:

گودی کمر بعد از زایمان

درمان گودی کمر

برای تقویت عضلات شکم و کمر باید پس از زایمان هرچه زودتر برنامه ورزشی را شروع کرد. انجام تمرینات کششی روی زمین به مدت ده دقیقه می‌تواند باعث تقویت عضلات کمر و ران شود. زنانی که سزارین شده‌اند نباید قبل از هفته ششم، شروع به انجام تمرینات کششی کنند. در عوض باید پیاده روی کنند که یک ورزش کاملاً ایمن است. شما می‌توانید برای درمان این عارضه در خانه، از روش‌های ساده زیر استفاده کنید:

پیشگیری از گودی کمر بعد از زایمان

مهمترین راه پیشگیری از بروز گودی کمر بعد از زایمان کاهش وزن و تناسب اندام است که بایستی پس از بارداری و زایمان حتماً ورزش های نگهدارنده عضلات شکم، پشت و کمر را آموزش ببینند و با انجام این ورزش ها حالت کمر به صورت نرمال باقی می ماند. انجام ورزش های کمک کننده برای نگهداری و سفت شدن عضلات پشت و کمر است، اگرچه صحیح نشستن در هنگام رانندگی و در محل کار و تماشای تلویزیون و استفاده از تشک های سفت که قابلیت ارتجاعی نداشته باشند در نرمال نگه داشتن حالت کمر نقش مهمی دارد.

عوارض گودی کمر

عوارض گودی کمر شامل موارد زیر است:

  1. ایجاد زمینه درد
  2. کاهش میزان تحمل‌پذیری
  3. کشیدگی لگامنت طولی قدامی
  4. فشار به ریشه‌های عصبی
  5. برآمدگی شکم
  6. کوتاهی قد
  7. تنگ شدن فضای خلفی دیسک
  8. تنگ شدن سوراخ‌های بین مهره‌ای که ممکن است عروق مربوط به عصب یا خود عصب را تحت فشار قرار دهد.
  9. عدم تعادل عضلانی
  10. کاهش فشار داخلی شکم به علت ضعف عضلات شکم
  11. ایجاد بستری مناسب برای بروز آسیب ناحیه کمر ( فتق دیسک )

برای افزایش آگاهی در مورد تشخیص و درمان اسکولیوز یا انحراف ستون فقرات ؛ کلیک کنید.



درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید
نظرات کاربران درباره این مطلب :باران [ 1402-06-17 ]
سلام من تو حاملگیم کمر درد گرفتم خییییلی شدید بود جوری ک فکر میکردم دیسکم زده بیرون.رفتم ان ار ای دکتر گفت هیچیت نیست فقط گودی کمر داری راه حل درمانش چیه آقای دکتر ؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مرکز جامع توانبخشی و طب فیزیکی دکتر فرخانی در اصفهان