بررسی راه های درمان درد مچ دست

استفاده زیاد از مچ دست در برخی کارها مثل تایپ کردن مداوم باعث ایجاد درد در این قسمت از بدن می شود که به دلیل فشار بیش از حد بر روی عصب مچ دست (عصب مدیان) است.این مشکل سندرم تونل کارپال نام دارد.

آنچه در این مطلب میخوانید

اقداماتی برای درمان درد مچ دست

هدف از درمان، برطرف کردن فشار بر روی عصب مچ دست است. به این منظور اقدامات زیر پیشنهاد میشود:

جلوگیری از بروز درد در مچ دست

برای جلوگیری از بروز درد در مچ دست، به مدت طولانی و در یک حالت کار نکنید. هنگام کار، استراحتهای متوالی انجام دهید. زمانی که در حالت درازکش هستید، دست خود را بالاتر نگه دارید. از دست سالم برای استفاده از موس کامپیوتر استفاده کنید.

درد در مچ دست از جمله مشکلات آزار دهنده ای است که برای رفع و درمان آن، می توانید به کلینیک طب فیزیکی دکتر علی فرخانی در اصفهان مراجعه نمایید. لطفا جهت هماهنگی با این مرکز از طریق تماس با شماره تلفن 32367465 - 031 اقدام فرمایید.

درمان دارویی درد در مچ دست

شامل ضدالتهابهای استروئیدی مثل کورتون ها و غیراستروئیدی مثل ایبوپروفن، دیکلوفناک و پیروکسیکام است. باید توجه باشید که در صورت استفاده از داروهای ضدالتهاب استروئیدی خوراکی، معده نباید خالی باشد و در صورت تجویز پزشک، باید با آنتی اسید و آب فراوان میل شود. ممکن است پزشک یک داروی کورتونی مثل کورتیزون را به درون کانال مچ دست شما تزریق کند. پس از تزریق، باید حداقل تا 24 ساعت استراحت داشته باشید. افراد بالای 65 سال بیش از 7 روز نباید از داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی بدون تجویز پزشک استفاده کنند. مصرف ویتامین B6 (پیریدوکسین)، علائم را کم میکند، اما بدون تجویز پزشک مصرف نکنید.

درمان با جراحی درد در مچ دست

در صورتی که با اقدامات غیرجراحی مشکل برطرف نشود، نیاز به جراحی است. جراحی معمولا علائم را برطرف میکند، به ویژه زمانی که عصب دچار آسیب دائمی نشده باشد. در عمل جراحی، رباطی که بر روی عصب مدیان مچ دست میگذرد، برش داده میشود و بدینوسیله فشار از روی عصب مچ دست (عصب مدیان) برداشته میشود.

مراقبت پس از جراحی درد مچ دست

ورزش های دست پس از جراحی، شامل موارد زیر میباشد:

نکته: همه تمرینات به صورت آرام هر 2 ساعت و در حد توان بیمار انجام میشوند.

توصیه به خانم های خانه دار و سایر بیماران

هنگام انجام کارهای خانه مانند گردگیری، شستن ظروف و جارو کردن ممکن است دست شما در حالت نامناسبی قرار گیرد و این حالت، باعث ایجاد آسیب های اسکلتی عضلانی شود. به همین دلیل توصیه میشود هنگام انجام کارهای خانه، به وضعیت و نحوه قرار گرفتن مچ دستتان توجه کنید. از انجام حرکات تکراری و کارهایی که نیاز به فشار و نیروی زیاد دارند، تا حد امکان خودداری کنید. از وسایل و تجهیزاتی که برای کاهش آسیبها و جراحات مچ دست طراحی شدهاند، استفاده کنید. در صورت شست وشوی ظروف با دست هم بهتر است ظرفها را چند دقیقه در آب گرم و مایع ظرف شویی قرار دهید تا هنگام شست وشو نیاز به فشار اضافی نباشد و راحتتر تمیز شوند. دستتان را در معرض ارتعاش قرار ندهید. برخی وسایل برقی مانند آبمیوه گیری و چرخ گوشت ممکن است هنگام کار ارتعاش ایجاد کنند. دستتان را روی بدنه آنها قرار ندهید. به مدت طولانی و در یک حالت کار نکنید. هنگام کار، استراحتهای متوالی انجام دهید. هر وقت در دستانتان احساس درد و بی حسی کردید، دست از کار بکشید. در صورت احساس هر گونه ناراحتی و وجود علایم سریعاً به پزشک مراجعه کنید تا نسبت به تشخیص و درمان به موقع اقدام کند.

برای آشنایی بیشتر با علائم و راه های درمان خار پاشنه کلیک کنید.



نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مرکز جامع توانبخشی و طب فیزیکی دکتر فرخانی در اصفهان
درمان انواع اسکولیوزدرمان انواع اسکولیوز
تاریخ انتشار : 1402-05-11