بایدها و نبایدهای فعالیت های بدنی افراد مبتلا به دیسک گردن

ستون فقرات شامل هفت مهره از c1 تا c7 است که دیسک بین مهره ها در آن نقش ضربه گیر دارد و از ساییده شدن مهره ها به هم جلوگیری می‌کند. در اثر فشارهای مکانيکی و حرکات ايجاد شده به تدريج ديسک های گردن دچار تغييراتی شده که از حالت نرمال خود خارج و در نهايت سبب بيرون زدگي ديسک ميشود. دردهای دیسک گردن از گردن شروع می‌شود، بین کتف ها پخش می‌شود و در بازوها و دست‌ ها منتشر می‌شود و در مواردی تا انگشتان دست هم گسترش پیدا می‌کند و علاوه بر درد، با بی حس شدن نیز بروز می کند. در انواع خفیف درمان خانگی دیسک گردن می تواند درد را کاهش دهد، اما در صورت عدم بهبودی و شدت یافتن دردها جراحی دیسک گردن با پذیرفتن عوارض و خطرات احتمالی آخرین راه‌ حل درمان ستون فقرات گردن است.

آنچه در این مطلب میخوانید

پیشگیری از ديسک گردن

می توان کاربران کامپيوتر، حسابداران، خياطان و آرايشگران و افرادی که امور دفتری دارند را از افراد مستعد ابتلا به ديسک های گردن دانست و از آنجا که ديسک های گردن در اين افراد شايع تر است، لذا بايد ورزش های گردن به ويژه ورزش های ايزومتريک را به طور مرتب و روزانه انجام دهند تا عضلات گردن و شانه آنها تقويت شده و از ديسک گردن جلوگيری شود. افراد شاغل که معمولا در اکثر مواقع، سرشان در يک وضعيت قرار دارد، توصيه می شود اين افراد در مراحل اوليه قبل از ايجاد علائم ودرد در ناحیه گردن و سوزش ناحيه بين دو کتف بايد ورزش کنند.

در حالت کلی می توان بهترین پیشگیری را حفظ وضعیت مناسب ستون فقرات بخصوص در ناحیه گردن دانست. همچنین داشتن ورزش مناسب برای تقویت عضلات گردن، کاهش وزن و اجتناب از فعالیت های سنگین مانند بلند کردن و حمل اجسام سنگین (نحوه صحیح بلند کردن و حمل وسایل سنگین را رعایت کنید)، وزنه برداری، استفاده از کیف رو دوشی برای مدت طولانی و سایر فعالیت هایی که باعث فشار روی گردن می شوند را عنوان نمود. کنترل وزن بدن نیز به کاهش فشار بر ستون فقرات و مهره های گردنی کمک میکند. استرس و اضطراب را در خود کنترل کنید، منشاء بسیاری از بیماری ها بخصوص اختلالات استخوان و مفاصل استرس است. سیگار و الکل مصرف نکنید و رژیم غذایی سالم حاوی انواع ویتامین ها، فیبر و کلسیم استفاده کنید. حتی الامکان کفش پاشنه بلند نپوشید. طرز خوابیدن و نشستن خود را اصلاح کنید.

مراقبت از دیسک گردن

نحوه خوابیدن مبتلایان به دیسک گردن

افراد مبتلا به این عارضه باید بیشتر از افراد سالم مراقب طرز خوابیدن خود باشند؛ زیرا طرز درست خوابیدن باعث می شود تا از دردهای دیسک گردن کم شود. کسانی که گردن درد دارند اگر به پزشک مراجعه کنند پزشک علاوه بر درمان های دارویی توصیه هایی درباره طرز صحیح خوابیدن را نیز برای آنها می کنند؛ زیرا که یکی از اصلی ترین راه های پیشگیری و کاهش درد گردن می باشد.

به پهلو خوابیدن

به پشت خوابیدن

خوابیدن به روی شکم

استفاده از بالش مناسب برای دیسک گردن

نحوه نشستن مبتلایان به دیسک گردن

تفاوتی ندارد که شغل فعالی داشته باشید و یا اینکه کار شما یک کار بی‌ تحرک باشد، مهم است که به صورت ارگونومیک کار کنید. تنظیم متناسب وضعیت کاری شما با نیازهای شما می‌تواند به کاهش فشار موجود در گردن شما کمک کند. اگر با کامپیوتر کار می کنید، اطمینان حاصل کنید که مانیتور شما در سطحی برابر با چشم شما قرار دارد تا گردن خود را از فشار مستمر و فشار به پایین دور نگه دارید. انجام استراحت منظم برای کشش عضلات گردن و شانه‌های شما نیز برای مبارزه با سفت شدن عضلات گردن که به ناچار هنگام کار بر روی میز اتفاق می‌افتد، مفید است. در هنگام کار وضعیت سر و گردن ثابت هستند، بنابراین برای پیشگیری از گردن درد باید در فواصل زمانی منظم با تغییر وضعیت آنها، وضعیت مناسب تری را انتخاب کنید. طرز صحیح قرارگیری بدن در موقعیت های مختلف برای پیشگیری از دیسک بین مهره ای گردن بسیار مهم است، مانند نشستن در پشت کامپیوتر که باید به صورت صحیح و کاملاً صاف بنشینید و نه اینکه سرشما به جلو و پشت شما به صورت قوز کرده باشد.



درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید
نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مرکز جامع توانبخشی و طب فیزیکی دکتر فرخانی در اصفهان