گرفتگی عضلات پا در خواب شب

آیا تا به حال برای شما اتفاق افتاده است كه نیمه های شب، یك مرتبه به دلیل درد ناشی از گرفتگی عضلات پایتان از خواب بیدار شوید؟

گرفتگی عضلات در خواب اغلب به دلیل عكس العمل (reflex) بیش از حد عضلات است. وقتی شما در خواب جابجا شده و تكان می خورید، ماهیچه های ساق پایتان جمع شده و تاندون ها كشیده می شوند. این عمل، باعث تحریك گیرنده های عصبی موجود در تاندون ها شده و با فرستادن پیام های عصبی به نخاع، منقبض شدن عضلات را اعلام می كنند. بعضی اوقات، عضلات در همان حالت انقباض باقی مانده و صدمه می بینند.

آنچه در این مطلب میخوانید

علت گرفتگی عضلات پا در خواب

گرفتگی درد ناك عضلات درشب، می تواند به دلیل صدمات عصبی مانند كوفتگی عصب، آسیب های عضلانی، قطع موقتی جریان خون به پاها و مقادیر غیرعادی املاح یا هورمون ها در بدن شما باشد كه اگر دارای یكی از این مشكلات بودید، بایستی به پزشك مربوطه مراجعه كنید. در اداممه به برخی از علل اینعاه اشاره می کنیم.

دلایل گرفتگی عضلات ساق پا هنوز به روشنی مشخص نشده است و محققان و پزشکان به دلیلی قطعی دست نیافته اند؛ اما مسائلی که در ادامه به بیان آنها می پردازیم در بروز این عارضه و تشدید آن تأثیرگذار هستند :

خوااب رفتگی و گز گز پا

علت گز گز پا

احساس سوزن‌سوزن شدن، گرفتی یا گزگز می‌تواند ناشی از یک بیماری به نام سندرم گریرسون گوپالان نیز باشد؛ اما محتمل‌ترین علت گزگز پا نوروپاتی‌های محیطی است. نوروپاتی‌ها می‌توانند به دلایل زیر ایجاد شوند:

برخی دیگر از علل احساس گزگز در پا بعد از نوروپاتی محیطی عبارت‌اند از:

تشخیص علت گرفتگی و خواب رفتن عضلات پا در خواب

زمانی که برای تشخیص علت این عارضه به پزشک مراجعه می‌کنید، ابتدا معایناتی انجام شده تا عملکردهای حسی و حرکتی بررسی شوند. همچنین پزشک در مورد سوابق پزشکی و داروهای مصرفی سؤالاتی می‌کند. سوابق خانوادگی نیز می‌تواند در تشخیص بیماری موثر باشد. برای بررسی دقیق‌تر ممکن است آزمایش‌های زیر تجویز شوند.

آزمایش خون: در آزمایش خون فاکتورهای مختلفی برای بررسی سطح سموم، ویتامین‌ها و هورمون‌ها انجام می‌شود. همچنین در این آزمایش باید عملکرد اندام‌ها و سطح سلول‌های خونی بررسی شود.

تست‌های تصویربرداری: برای بررسی سلامت اندام‌ها و سیستم عصبی آزمایش‌های تشخیصی مانند عکس‌برداری با اشعه ایکس، ام‌آرآی یا سونوگرافی تجویز می‌شود.

آزمایش عملکرد عصب: با تست‌هایی مانند آزمایش سرعت هدایت عصبی یا الکترومیوگرافی عملکرد عصب بررسی می‌شود.

درمان گرفتگی عضلات پا در خواب

اگر مشكل جدی نداشتید، می توانید قبل از خواب با انجام كارهایی كه باعث كاهش رفلكس ( واكنش) كششی می شوند، از گرفتگی عضلات پایتان جلوگیری كنید مانند حرکت که در ادامه توضیح داده می شود.

انجام ورزش مخصوص پا كه باعث كشیدگی ساق پا شوند. در این ورزش، فرد روی شكم دراز كشیده و كف دستها را بر روی زمین گذاشته و با بالا و پایین آوردن دست ها ، شكم را به زمین نزدیك و دور می كند. مطابق تصویر پایین

ورزش کشیدگی ساق پپا

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید
نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مرکز جامع توانبخشی و طب فیزیکی دکتر فرخانی در اصفهان