چرا گودی کمر افزایش می یابد؟

همه ما گودی کمر داریم و امری طبیعی است، ولی اگر این گودی از حد مشخصی بیشتر شود، مشکل زا می شود که در علم پزشکی به آن “هیپرلوردوز” (hyperlordosis) یا گودی بیش از حد کمر می گویند.

آنچه در این مطلب میخوانید

انحنا های موجود در ستون فقرات

  1. یک انحنا در گردن که آن هم مانند انحنای کمر حالت تورفتگی دارد.
  2. یکی در ناحیه پشت که به بیرون تحدب پیدا میکند.
  3. یکی در ناحیه کمر
  4. یکی در ناحیه دنبالچه که انحنا به سمت جلو دیده میشود.

تکرار این فرورفتگی ها و بیرون آمدن های ستون فقرات به طور یکی در میان، باعث می شود تا بتوانیم نیروی بیشتری را تحمل کنیم. اگر ستون فقرات ما مانند یک میله صاف بود، با کوچکترین فعالیتی استخوان هایمان به شدت تحت فشار قرار می گرفتند و دچار کمردرد میشدیم.

علل گودی بیش از اندازه کمر

روش های تشخیص هیپرلوردوز

روشهای گوناگونی را در معاینات بدنی یا توسط عکسبرداری میتوان بهکار گرفت. اما شایعترین روش این است که پزشک از بیمار میخواهد تا صاف بایستد، در حالی که دو دست او آویزان باشد. در این حالت، اگر یک شاقول را از کنار سوراخ خارجی گوش او رها کند، در حالت طبیعی باید از کنار برجستگی استخوان ران بگذرد. اما در حالتی که فرد هیپرلوردوز دارد، نخ شاقول جلوی این برجستگی قرار میگیرد. معمولا گودی کمر 45 تا 50 درجه را طبیعی در نظر میگیریم. البته با استفاده از عکس ایستاده ی ستون فقرات هم میتوان میزان گودی کمر را اندازه گرفت.

مشکلات ناشی از گودی بیش از حد کمر

گودی بیش از حد کمر میتواند قوز پشتو به دنبال آن افزایش فرورفتگی ستون فقرات گردنی و آسیب همه این ها را در پی داشته باشد. از طرف دیگر، به دلیل عدم توازن در تقسیم وزن، استخوان لگن تحت فشار قرار میگیرد. به هم خوردن تعادل و کشیدگی عضلات محافظتکننده ستون فقرات نیز کمردردهای کششی در پی خواهد داشت.

علت گودی بیش از حد کمر خانم ها

به علت این که قوز پشتی و ناهنجاری های ستون فقرات در خانمها بیشتر دیده میشود، گودی بیش از حد کمر هم در آنها نسبتا بیشتر است. خانم ها در سنین پایینتری دوره رشد ناگهانی بلوغ خود را طی میکنند و همین امر شاید علت بالاتر بودن ناهنجاری های عضلانی اسکلتی در آنها باشد. استفاده از کفش های پاشنه بلند مهم ترین عامل ابتلا به گودی بیش از حد کمر در خانم ها است. نمیتوان گفت که خانم ها کفش پاشنه بلند نپوشند، اما حداقل کفش پاشنه بلندی را بپوشند که بیشتر از 5 سانتیمتر پاشنه نداشته باشد. علاوه بر این، حتما باید پاشنه کفش، پهن و لژدار باشد. بارداری در زنان، یکی از عوامل ابتلا به گودی کمر در آنها است. در دوران بارداری شکم به سمت جلو آمده و عضله آن شل میشود. از آن پس مادر باید تا دو سال به کودک خود شیر بدهد که عدم شیردهی صحیح به کودک هم یکی دیگر از عوامل ابتلا به گودی کمر در زنان به شمار میرود. به مادرانی که کودک شیرخوار دارند، توصیه میشود هنگام شیردهی بالشی را روی پای خود قرار دهند و کودک خود را روی آن قرار داده سپس شیر دهند. همچنین در بعضی از فواصل به حالت خوابیده به کودک خود شیر دهند.



درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید
نظرات کاربران درباره این مطلب :زیبا [ 1392-10-27 ]
خیلی ممنون از اطلاعات بسیار باارزشتون

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مرکز جامع توانبخشی و طب فیزیکی دکتر فرخانی در اصفهان