سندرم تنگی کانال مچ دست چه علل و علائمی دارد؟

در مچ دست، هشت استخوان کوچک به نام استخوان های کارپال وجود دارند. یک رباط (که به آن رتیناکولوم هم می گویند) در قسمت جلوی مچ دست قرار دارد. بین این رباط و استخوان های کارپال فضایی به نام تونل کارپال وجود دارد. تاندون هایی که عضلات ساعد را به انگشتان متصل می کنند، از تونل کارپال رد می شوند. علاوه بر این عصب اصلی دست (عصب میانی) قبل از تقسیم شدن به اعصاب زیر مجموعه در کف دست، از این تونل عبور می کند. عصب میانی می تواند احساس را برای انگشتان شست، اشاره و انگشتان میانی ایجاد کند و به این ترتیب کنترل آنها را بر عهده دارد. علاوه بر این، عصب میانی حرکت عضلات کوچک در پایه انگشت شست را تحت کنترل خود دارد. سندروم تونل کارپال یا مچ دست زمانی که تونل باریک شود یا زمانی که بافت اطراف تاندون عضلات خم کننده متورم شوند ایجاد شده و باعث ایجاد فشار بر روی عصب مدین می شود که این بافت ها را سینوویوم می نامند. به طور طبیعی، سینوویوم تاندون را روان کرده و حرکت انگشتان را آسان می سازد. هنگام تورم سنوویوم، فضای تونل کارپال اشغال شده و به مرور زمان به روی عصب فشار می آید. سندروم تونل کارپال می تواند باعث ایجاد علائم ناراحتی در دست و بروز درد بخصوص درد مچ دست شود. در این حالت علائم بیماری در نتیجه وارد شدن فشار به یک عصب در مچ دست ایجاد می شود. روش های درمانی موجود برای درمان سندرم تونل کارپال معمولاً مؤثر بوده و نتایج رضایت بخش به همراه دارند.سندرم تونل مچ دستی یک مشکل شایع در ناحیه ای از مچ دست است که در ارتباط با عوامل مختلفی ایجاد می گردد.شکستگی ها،دررفتگی ها،تومورها،برخی از بیماری ها(مثلا دیابت یا اختلالات تیروئید) و انجام فعالیت های تکراری در ناحیه مچ دست،از مواردی هستند که باعث درگیری عصب مدین در قسمت خاصی از مچ دست می گردند.سندرم تونل مچ دستي(carpal tunnel syndrome)،بيماري رنجآور و ناتوان كنندهاي است كه در اثر افزايش فشار داخل كانال مچ دستي ايجاد شده و در نتيجه آسيب به عصبي كه از داخل كانال رد ميشود (عصب مديان ) رخ ميدهد. اگر به هر علتی از جمله استفاده بيش از حد از مچ دست، فشار کانال ناحیه مچافزايش يابد، منجر به كاهش خون رساني به عصب در اثر تنگي عروق شده و مجموعهاي ازعلائم و نشانهها را پديد مي آورد كه مشخص كننده سندرم کانال مچ دستی(CTS)است.

آنچه در این مطلب میخوانید

علل بروز سندرم کانال مچ دست

سندروم تونل کارپال به دلیل تحت فشار قرار گرفتن عصبی به نام عصب مدیانی در دست شما به وجود می‌آید. ممکن است هر عاملی که باعث کم شدن فضای میانی و یا افزایش فشار در تونل کارپال می‌شود باعث بروز علائم سندروم تونل کارپال شود. دلایل زیادی برای بروز سندروم تونل کارپال وجود دارد. دلایل زیر ممکن است باعث بروز این مشکل شوند:

تغییرات هورمونی نیز می‌تواند احتمال ابتلا به سندروم تونل کارپال را افزایش دهد به طور مثال زمانی که شخص باردار است و یا این که در اوایل دوران یائسگی است.

اگر می‌خواهید بدانید آرتروز زانو درمان قطعی دارد یا خیر؟ ؛ کلیک کنید.

فعالیت‌های تکراری می‌تواند منجر به سندروم تونل کارپال شود اگر کار یا سرگرمی‌های شما شامل فعالیت‌های تکراری مچ دستتان است، احتمال ابتلای شما به این سندروم را افزایش می‌دهد، مخصوصاً اگر نیاز باشد که شما در این فعالیت‌ها اشیا را با دستتان محکم بگیرید. اگر شما با ابزاری کار میکنید که باعث ایجاد ارتعاش در مچ می‌شود این عامل نیز احتمال ابتلا به سندروم تونل کارپال را در شما افزایش می‌دهد.

عکس سندرم تونل کارپال

علائم سندرم کانال مچ دست

سندروم تونل کارپال میتواند هر دو دست را تحت تأثیر قرار دهد. در این بیماری شکل ظاهری دست شما نرمال است و شما نمی‌توانید هیچ گونه نشانه فیزیکی را مشاهده کنید. احتمالاً شما علائم را در درون دستتان یا شست و انگشتان خود احساس می‌کنید. در ابتدا علائم ممکن است خفیف باشد؛ اما به ندرت تشدید می‌شود و ممکن است درد موقتی باشد. این علائم را می توان در هر زمانی از روز احساس کرد؛ اما در سندروم تونل کارپال اغلب در هنگام شب درد و علائم تشدید می‌شود و شما را از خواب بیدار می‌کند.

عوامل خطر سندرم کانال مچ دست

عواملی که می‌توانند احتمال آسیب‌دیدگی عصب مدیان یا تشدید آن را افزایش دهند عبارتند از:

عوارض سندرم کانال مچ دست

ضعفی که با سندروم تونل کارپال همراه است معمولاً حرکاتی را که مربوط به شست دست است را تحت تأثیر قرار می‌دهد و هنگامی که می خواهید وسایل را محکم در دست بگیرید با سختی مواجه می‌شوید و ضعف را احساس می‌کنید و با گذشت زمان ماهیچه‌های دست شما ضعیف تر می شوند و اگر دچار سندروم تونل کارپال حاد باشید ماهیچه‌های شست شما ممکن است تحلیل روند یا عصبهای مدیانی ممکن است به طور دائمی آسیب ببیند؛ اما اغلب این اتفاق نمی‌افتد.

تشخیص سندرم کانال مچ دست

درمان سندرم کانال مچ دست

سندرم تونل کارپال یا سندرم CTS ، می‌بایست پس از بروز علائم، در اولین فرصت درمان شود. در بعضی موارد که علائم سندرم تونل کارپال شدید نیستند، می‌توان با دادن استراحت بیشتر به دست‌ها، اجتناب از فعالیت‌هایی که علائم را بدتر می‌کنند و گذاشتن کیسه‌های سرد روی مچ دست که باعث کاهش ورم‌های مچ دست می‌شود، ناراحتی را کاهش داد. اگر این تکنیک‌ها طی چند هفته باعث تسکین علائم نشدند، باید از گزینه‌های درمان سندروم تونل کارپال دیگری مانند بستن اسپلینت مچ دست، دارو یا جراحی استفاده شود. معمولاً بستن اسپلینت و سایر درمان‌های محافظه‌کارانه، برای علائم خفیف تا متوسطی که کمتر از 10 ماه شروع شده‌اند، جواب می‌دهد.

درما‌ن‌های غیرجراحی

اگر عارضه زود تشخیص داده شود، می‌توان آن را با روش‌های غیرجراحی رفع کرد. این روش‌ها عبارتند از:

درمان جراحی سندرم تونل کارپ

اگر درمان غیرجراحی پس از مدتی سبب بهبود علائم نشود، پزشک توصیه به جراحی می کند. تصمیم به انجام جراحی بسته به شدت علائم بیماری و شدت درد و بی حسی دارد. در موارد طول کشیده با بی حسی ثابت و از بین رفتن عضلات اطراف شصت، جراحی برای جلوگیری از آسیب دائم انجام می گیرد. این جراحی آزاد سازی تونل کارپ نامیده می شود. دو تکنیک جراحی باز و آندوسکوپیک وجود دارد که هدف هردو کاهش فشار بر عصب مدین به وسیله برش رباط عرضی سقف کانال است. جراحی سبب افزایش فضای تونل و کاهش فشار بر عصب می شود. جراحی معمولاً به صورت سرپایی انجام می شود. می توان از بیهوشی عمومی یا بی حسی موضعی ناحیه ای استفاده کرد. نتایج جراحی باز و آندوسکوپیک مشابه است.

پیشگیری از سندرم کانال مچ دست

تغییرات در محل کار، مثل استفاده از صندلی و روشنایی مناسب و وجود جای مناسبی برای قرار گرفتن دست و مچ دست به کاهش برخی عوامل منجر به گیرافتادگی عصب مچ دست و آرنج کمک می‌کند. سایر اقدامات پیشگیرانه عبارتند از:



درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید
نظرات کاربران درباره این مطلب :رضا کاووسی [ 1402-07-16 ]
الان چند روز میشه که شبا بسیار اذیت هستم و از درد و بیحسی انگشت شست خواب ندارم تمام علایم تنگی کانال که فرمودین هم دارم حتی کلی هم ماساژ میدم ولی خوب نمیشه

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مرکز جامع توانبخشی و طب فیزیکی دکتر فرخانی در اصفهان