سندروم تونل کارپ (cts) چیست؟

سندروم تونل کارپال یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی است که دست را درگیر می‌کند. تونل کارپال، راهروی باریکی است در کف و مچ دست که از استخوان و رباط تشکیل شده است. عصب مدیان که کارش کنترل حس و حرکت در انگشت شست و سه انگشت کناری آن است، از طریق همین تونل و همراه با تاندون های انگشتان دست، عمل خود را ایفا می کند. هنگامی که عصب مدیان تحت فشار قرار گیرد، باعث بی حسی، سوزن سوزن شدن (گزگز)، احساس ضعف و یا درد انگشتان و مچ دست می شود که سندرم تونل کارپال نامیده می شود.

افرادی که از ابتلا به این بیماری رنج می‌برند، ممکن است دچار احساس درد، بی‌حسی و ضعف در دست و مچ دستان شوند. شدت این علائم می‌تواند شدید و آزاردهنده بوده و باعث بیدار شدن فرد در شب شود. علائم ناشی از سندروم تونل کارپال اغلب با ایجاد تغییرات جزئی در سبک زندگی بهبود پیدا می‌کنند؛ اما در برخی از موارد ممکن است درمان‌هایی مانند جراحی نیاز باشد.

آنچه در این مطلب میخوانید

سندروم تونل کارپ (cts) چیست؟

سندرم تونل کارپال (CTS) یک نوروپاتی entrapment (گیر کردن عصب) است که در اثر فشردگی عصب مدیان در حین عبور از طریق تونل کارپ مچ دست ایجاد می شود. CTS شایع ترین نوروپاتی گیر افتادگی عصبی است که 90 درصد از نوروپاتی ها را تشکیل می دهد. علائم اولیه سندرم تونل کارپال شامل درد، بی حسی و گز گز شدن است.

چه عواملی موجب سندرم تونل کارپ می شوند؟

افزایش فشار روی ریشه های عصبی که از مجرای مچ عبور می کنند، موجب بروز دردهایی در دست فرد می شوندکه با نام سندرم تونل کارپ شناخته می شوند. تورم در این تونل موجب ورم مچ ها می شود. برخی دیگر از بیماری ها نیز موجب بروز تورم در مجرای مچ درست می شوند. از این گذشته در برخی از موارد وجود انسدادی در مسیر شریان های خون نیز موجب ایجاد این تورم ها می شوند. در ادامه به شرایطی که منجر به ایجاد سندرم تونل کارپ می شوند اشار خواهیم کرد:

در صورتی که بیش از اندازه از مچ دست استفاده شود ممکن است، بر وخامت سندرم تونل کارپ افزوده شود. استفاده بیش از حد مچ دست در موقعیت هایی خاص می تواند منجر به افزایش تورم شود. در نتیجه اعصاب میانی دست ها به شدت تحت فشار قرار گرفته و بیمار درد زیادی را تجربه خواهد کرد. برای مثال چنین حرکت هایی منجر به ایجاد سندرم تونل کارپ می شوند:

  1. موقعیت قرار گیری دست ها در هنگام کار با کیبورد و یا موس، خطر ابتلا به سندرم تونل کارپ را افزایش می دهند.
  2. استفاده دراز مدت از دستگاه ها و یا ابزاری که لرزش و ضربه ای زیادی را به دست وارد می کنند.
  3. انجام فعالیت هایی که فشار زیادی را به مچ دست ها وارد می کند. برای مثال نواختن ساز پیانو و یا تایپ کردن.

افراد در معرض خطر ابتلا به سندرم تونل کارپ

زنان در مقایسه با مردان تا سه مرتبه بیشتر در معرض خطر ابتلا به سندرم تونل کارپ قرار دارند. این بیماری غالباً در افراد 30 تا 60 سال مشاهده می شود. برخی از بیماری ها مانند دیابت بر وخامت سندرم تونل کارپ می افزایند. از این گذشته فشار خون بالا و آرتروز نیز می تواند منجر به سندرم تونل کارپ شوند. سبک زندگی افراد نیز تا حد زیادی در ابتلا به سندرم تونل کارپ تأثیرگذار است. برای مثال سیگار کشیدن، مصرف غذای شور، زندگی پشت میز نشینی و چاقی بیش از حد می توانند منجر به ابتلا به سندرم تونل کارپ شوند. برخی از مشاغل که بیش از حد از مچ دست ها استفاده می کنند، نیز به موجب ورم مجاری دست می شوند.

علائم ابتلا به سندرم تونل کارپ

علائم این بیماری معمولاً در نواحی نزدیک ریشه های عصبی مچ دست مشاهده می شوند. افراد مبتلا به سندرم تونل کارپ مدام در دست خود احساس خواب رفتگی را احساس می کنند. از این گذشته علائمی دیگری نیز در کنار ابتلا به این بیماری در فرد مشاهده می شوند.

بی حسی، احساس مور مور شدن کف دست و درد در انگشت شصت و سه انگشت اول دست در این بیماری بسیار شایع هستند.

احساس درد و سوزشی که از کف دست شروع شده و تا بازوها امتداد پیدا می کند.

درد مچ دست در طول شب که از خوابیدن فرد جلوگیری می کند.

احساس ضعف در عضلات دست

درمان خانگی سندروم تونل کارپال

1. پرهیز از فعالیت‌های تکراری

اولین راه برای درمان خانگی درد مچ دست، پرهیز از فعالیت‌های تکراری می‌باشد. تایپ‌کردن، استفاده از آلات موسیقی یا استفاده از ابزارهای مکانیکی از جمله فعالیت‌های روزمره تکراری هستند. استراحت دادن به دست و مچ دست بعد از گذشت چند دقیقه از کار (15 تا 20 دقیقه)، بسیار مهم است. بعد از گذشت 15 دقیقه از فعالیت خود، استفاده از دستگاه را متوقف کنید و انگشتان و مچ دست خود را تکان دهید. با این کار جریان خون در این نواحی به‌خوبی گردش خواهد کرد.

2. شل نگه داشتن دست

با توجه به فعالیت‌هایی که فرد در طول روز انجام می‌دهد، ممکن است به ابزارهای کاری که از آنها استفاده می‌کند فشار زیادی وارد کند. کاهش فشار نیروی دست هنگام استفاده از این ابزارها، کمک قابل توجهی به کمتر شدن آسیب وارده به فرد می‌شود.

3. گرم نگه داشتن دست‌ها

این کار به کمتر شدن درد و انقباض کمک می‌کند. برای گرم نگهداشتن دست‌ها، استفاده از دستکش‌های بدون انگشت هنگام کار مؤثر است. این روش به عنوان درمان خانگی درد مچ دست بسیار کاربردی است.

4. جلوگیری از خم شدن مچ دست

برای این کار فرد باید هنگام استفاده از ابزارهای فعالیت روزمره خود، مچ دست را در حالت عادی و خنثی نگه دارد. همچنین باید از فعالیت‌های سنگین که موجب خم شدن مچ دست می‌شوند پرهیز شود.

5. استفاده از آتل و دستگاه‌های ساده

صاف و راحت نگه داشتن مچ دست باعث کاهش فشار روی عصب دست می‌شود. علائم درد دست معمولاً در شب بیشتر احساس می‌شوند. استفاده از آتل و برخی دیگر از دستگاه‌های درمان خانگی، قبل از شروع درد بسیار مؤثر است.

6. ورزش دادن دست

فعالیت‌های ساده ورزشی که برای دست انجام می‌شوند، ممکن است به کاهش فشار روی مچ دست منجر شوند. حرکات ورزشی را در هر موقعی از روز یا شب و در هر مکانی می‌توان انجام داد. برخی از این فعالیت‌های ورزشی ممکن است بین 5 تا 10 بار در روز نیاز به تکرار داشته باشند. این تکرار فعالیت به افزایش جریان خون در دست و مچ دست کمک می‌کند. فعالیت‌های ورزشی ساده که عموماً در جلسات فیزیوتراپی توسط فیزیوتراپ توصیه شده و انجام می‌شوند به‌دلیل سهولت در انجام، یکی از راه‌های رایج درمان خانگی درد مچ دست هستند.

7. استفاده داروهای بدون نیاز به نسخه

استفاده از برخی مسکن‌های رایج، ممکن است به بهبود درد مچ دست کمک کنند. آسپرین، استامینوفن و ایبوپروفن ممکن است در کاهش دردهای مربوط به درد مؤثر باشند. این داروها همچنین به کاهش التهاب اطراف عصب مچ دست کمک می‌کنند.

8. بالا بردن دست

تا حد ممکن بهتر است دست و مچ دست فرد، بالا نگه داشته شوند. بالا بردن دست یکی از درمان‌های ساده خانگی است. اگر سندروم تونل کارپال ناشی از شکستگی، بارداری یا سایر موارد مربوط به حبس مایعات در مفاصل دست باشد، این فعالیت بسیار در کاهش درد مؤثر است.

9. استفاده از مسکن‌های موضعی

محققان با بررسی گروهی از افراد مبتلا به سندروم تونل کارپال به این نتیجه رسیدند که استفاده از نوعی منتول موضعی در کاهش درد مؤثر است. افرادی که در این بررسی حضور داشتند از Biofreeze برای کاهش درد در طول روز استفاده کردند، بنابراین استفاده از مسکن‌ها یکی از راه های درمان خانگی درد مچ دست است.

ورزش برای سندرم تونل کارپال

تعدادی تمرین و حرکات کششی وجود دارد که می تواند به تسکین علائم تونل کارپ کمک کند. افراد ممکن است در حین تمرینات زیر یک کشیدگی یا کشش ملایم احساس کنند. با این حال در صورت احساس درد، باید انجام آنها متوقف شوند.

1. حرکت اکستنشن مچ دست

انجام این تمرینات باعث ایجاد کشش عضلات داخلی ساعد می شود:

2. حرکت خم شدن مچ دست

این تمرین باعث کشش ماهیچه های خارجی ساعد می شود:

3. حرکت سر خوردن عصب میانی

4. حرکت تاندون لغزنده

افراد می توانند این تمرینات را روی هر دو دست به طور همزمان انجام دهند یا به طور متناوب بین هر دست انجام دهند:

5. حرکت بلند کردن مچ دست

6. حرکت فشار دست

7. حرکت کشش مچ دست با وزنه



درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید
نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مرکز جامع توانبخشی و طب فیزیکی دکتر فرخانی در اصفهان