آیا شکستن قلنج انگشتان دست باعث آرتروز می شود؟

شکستن قولنج انگشتان میتواند باعث آرتروز زودرس شود، چرا که بافت نرم اطراف مفصل، دچار کشیدگی شده، لبه های استخوان رشد میکنند و در اطراف آن مفصل، حالتی شبیه آرتروز ایجاد میشود.

از قدیم اعتقاد براین بوده که شکستن قولنج انگشتان میتواند باعث آرتروز زودرس شود، یا اینکه مفصلی که این عمل در آن انجام میشود مستعد آرتروز زودرس می شود، زیرا بافت نرم اطراف مفصل، دچار کشیدگی میشود و به دنبال آن به عنوان یک واکنش دفاعی هم، لبه های استخوان رشد میکنند و در اطراف آن مفصل، حالتی شبیه آرتروز ایجاد میکنند. به همین خاطر هم پزشکان از قدیم الایام می گفتند که شکستن قولنج فقط یکی دو بار در روز و آن هم برای رفع خستگی مجاز است، ولی اگر افراد عادت به انجام این کار به طور مکرر در طول روز داشته باشند، این عمل تهدیدی برای سلامت آنها مفصل محسوب میشود. اخیراً مقالاتی دیده شده که عنوان میکند این عمل آسیب قابل توجهی به مفاصل نمیزند، اما احتیاط شرط عقل است و بهتر است افراد یکی دو بار بیشتر در طول روز این کار را انجام ندهند. به افرادی که عادت به این کار دارند توصیه می کنیم تا با انجام ورزش های کششی، عضلات و مفاصل را ورزش دهند تا احساس نیاز به این کار و شکستن مفاصل به تدریج در آنها از بین برود. اگر شکستن قولنج انگشتان در افراد به صورت عادت نباشد تخریب کننده نیست، اما اگر به صورت مکرر تکرار شود، باعث آرتروز زودرس مفصل می شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

تا چه حد شکستن قولنج، رفع خستگی میکند؟

این کار در فرد احساس آرامش ایجاد میکند، چرا که حبابی که درون کپسول مفصل ایجاد میشود یک مقدار فشار ایجاد کرده و آن افزایش فشار و کشیدگی در کپسول، باعث خستگی میشود که به دنبال شکستن قولنج انگشتان، این حباب بزرگ میشکند که در نتیجه فشار داخل کپسول کمتر میشود و فرد احساس آرامش بیشتری میکند.

شما می توانید برای درمان آرتروز زودرس مفصل به کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی دکتر فرخانی در اصفهان مراجعه نمایید.

چرا در هنگام شکستن قولنج انگشتان صدایی مثل کلیک ایجاد میشود؟

اطراف تمام مفاصلی که حرکت بدن را به عهده دارند، یک کپسول وجود دارد که داخل آن مایعی است تحت عنوان سینوویال که داخل این مایع حبابهایی از هوا وجود دارد. با گذشت زمان این حباب ها به هم متصل شده و حباب های بزرگ تری را ایجاد میکند که وقتی فرد مفصل را تحت فشار قرار میدهد و میکشد، این فشار منفی باعث ترکیدن آن حباب بزرگ و تبدیل به حباب های کوچک تر می شود که موقع خم کردن بند انگشتان و فشار دادن به آنها صدایی شنیده میشود.

توصیه آخر

اگر شکستن قولنج انگشتان در افراد به صورت عادت نباشد تخریب کننده نیست، اما اگر به صورت مکرر تکرار شود، باعث آرتروز زودرس مفصل می شود که در ادامه میتواند بافت نرم اطراف مفصل را دچار کشیدگی کند که در نهایت با عدم ثبات آن مفصل مواجه خواهیم شد.

بیشتر بدانید : بررسی جراحی آرتروسکوپی



درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید
نظرات کاربران درباره این مطلب :بهناز صادقی [ 1402-07-10 ]
سلام من حدودا از 10 سالگی تا الان که 25 سالمه عادت بد شکستن قولنج انگشتامو داشتم،،الان مفصل های انگشتام همگی کج شدن و از قسمت داخلی انگشتام هممت گوشتی پایینی انگشتامم پهن شده و خیلی ناراحتم که این کار رو انجام دادم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مرکز جامع توانبخشی و طب فیزیکی دکتر فرخانی در اصفهان
5 علت اصلی کج شدن انگشتان دست5 علت اصلی کج شدن انگشتان دست
تاریخ انتشار : 1402-11-30