سوزن خشک؛ تفاوت طب سوزنی و درای نیدلینگ

یکی از روش‌هایی که فیزیوتراپیست‌ها برای مشکلات درد و حرکت مرتبط با نقاط ماشه‌ای میوفاسیال استفاده می‌کنند سوزن خشک است. درای نیدلینگ یا سوزن خشک از روش های درمانی جدید است که توسط ارتوپدها برای کاهش درد زانو، درهای عضلانی و درد مفاصل به کار گرفته می شود . این روش درمانی به دلیل خطرات کم و اثر دهی بالا روز به روز محبوب تر می شود. این روش درمانی با چندین سوزن بسیار نازک در نواحی خاصی، انجام می گیرد. این نواحی، نقاط عضلانی گره خورده و سفتی هستند که درد شدیدی نیز به همراه دارند.‌ سوزن های خشک با آزاد کردن گره ها، درد یا گرفتگی عضلانی را برطرف می کنند . سوزن ها با توجه به نظر درمانگر در یک زمان محدود و معینی در عضله وارد می شوند . سوزن های به کار رفته در این روش بسیار ظریف، نازک و کوتاه هستند و از متریال استیل ضد زنگ و بدون حساسیت ساخته شده اند. در روش درمانی درای نیدیلینگ هیچ ماده تزریقی از طریق سوزن وارد بدن نمی شود، از این رو نام سوزن خشک را به خود گرفته است.

آنچه در این مطلب میخوانید

کاربرد درای نیدلینگ

فواید سوزنکاری خشک

  1. تسریع روند بهبودی
  2. شل شدن عضلات و رفع گرفتگیهای عضلانی
  3. اختلال در چرخه انتقال درد
  4. تحریک سنتز کلاژن و پروتئین که به روند ترمیم و یازسازی بافتهای اسیب دیده بدن کمک میکند.
  5. کاهش دوره نقاهت پس از بیماری و آسیب دیدگی

انواع درای نیدلینگ

درای نیدلینگ نیز همانند تکنیک های درمانی دیگر، برای نواحی مختلف بدن و درمان بیماری، عوارض و آسیب های اسکلتی متفاوتی به کار می رود. انواع این درمان بر اساس ناحیه درد و آسیب شامل موارد زیر می گردد که عبارتند از:

ناحیه فوقانی بدن شامل گردن، دست ها، شانه ها، سر، ستون فقرات از کمر به بالا و ناحیه فوقانی کمر می شود. این نواحی به دلایل مختلفی از جمله شانه یخ زده، روتاتورکاف شانه، آرتروزها، سردردهای گردنی، سردردهای میگرنی و... دچار آسیب شده و موجب ایجاد آسیب در بدن فرد می شود. فیزیوتراپیست با استفاده از تکنیک درای نیدلینگ یا سوزن خشک و فرو بردن یک سوزن به صورت مکرر در یک ناحیه عمقی، به تحریک بافت های آسیب دیده پرداخته و موجب ترمیم آن ها می شود.

سوزن خشک

ناحیه تحتانی بدن شامل پاها، لگن، ران ها و کمر به پایین می شود. این نواحی به دلایل مختلفی از جمله مشکلات لگن، آرتروز زانو، خار پاشنه، اسپاسم، دیسک کمر و... دچار آسیب شده و موجب ایجاد آسیب و اختلال در بدن فرد می شود. فیزیوتراپیست با استفاده از تکنیک درای نیدلینگ یا سوزن خشک و فرو بردن یک سوزن به صورت مکرر در یک ناحیه به تحریک بافت های آسیب دیده و ترمیم آنها پرداخته و موجب کاهش درد و بهبود سریع تر فرد می شود.

در طول درمان درای نیدلینگ چه اتفاقی می افتد؟

ابتدا فیزیوتراپیست محل درمان را استریل کرده و سوزن را آماده می‌کند. سوزن‌ها استریل و یکبار مصرف هستند. سپس آنها از یک دست یا انگشتان خود برای احساس (لمس) منطقه برای تعیین نقطه ماشه استفاده می‌کنند. با دست دیگر، سوزن را که توسط یک لوله راهنمای پلاستیکی احاطه شده است روی آن ناحیه قرار می‌دهند. لوله راهنما به فیزیوتراپیست شما کمک می‌کند تا در حین کار با یک دست، سوزن را دقیقاً در جای خود بکوبد. فیزیوتراپیست به آرامی سوزن را به لایه بالایی پوست شما ( اپیدرم ) می‌زند و لوله راهنما را دور می‌اندازد. تکنیکی که ارائه دهنده شما استفاده می‌کند ممکن است متفاوت باشد. تکنیک های رایج درای نیدلینگ عبارتند از:

بسته به تکنیک، فیزیوتراپیست شما ممکن است سوزن را برای مدت کوتاهی دو ثانیه تا 20 دقیقه در جای خود بگذارد. آنها همچنین ممکن است از تکنیک پیستونینگ استفاده کنند. این روش که به آن تکنیک داخل و خارج نیز می‌گویند. فیزیوتراپیست ممکن است تنها از یک تا دو سوزن در طول اولین درمان شما استفاده کند. هنگامی که پاسخ شما به روش را ببینند، ممکن است شروع به استفاده از سوزن‌های بیشتری کند. در طول درمان، ممکن است احساس درد یا انقباض عضلانی داشته باشید. این احساسات طبیعی هستند و نشانه این است که عضلات شما به درمان پاسخ می دهند.

مراقبت های بعد از درای نیدلینگ

درد بعد از جلسه سوزن خشک کاملاً طبیعی است و درد مشابه درد بعد از تمرین و ورزش است. بیشتر اوقات، درد بعد از گذشت 24 ساعت برطرف خواهد شد. شما می‌توانید از یخ، گرما و یا حرکات کششی برای کاهش درد استفاده کنید. علاوه بر درد عضلانی، نیاز است که به ترمیم عضله و بهبود عملکرد آنها کمک کنید. ممکن است توصیه های زیر از سوی فیزیوتراپ ارائه شود:

نوشیدن مقدار زیاد آب. مهم است که هیدراته بدن روز بعد از درمان حفظ شود. حفظ آب بدن از بروز درد عضلانی پیشگیری می‌کند و میزان درد را کاهش می‌دهد.

ورزش بدنی. کش آمدن، تمرین و ادامه دادن فعالیت ها تا زمانی که دردی احساس نشود. برنامه بازتوانی ارائه شده از سوی پزشک را دنبال کنید تا به بهبود آسیب و شرایط کمک شود.

ماساژ عضلات. ماساژ، دیگر درمان نقطه ماشه‌ای است که توسط فیزیوتراپ ها انجام می‌شود. عضلات سفت را به آرامی ماساژ دهید تا با تحریک بافت از میزان درد و گرفتگی کاسته شود.

حمام آب گرم با نمک اپسوم

اعمال حرارت به ناحیه و یا جایگزین کردن حرارت با یخ (از حوله استفاده کنید تا تماس مستقیم با پوست ایجاد نشود).

مصرف داروهای ضد التهابی بدون نسخه، در صورت داشتن درد

تفاوت طب سوزنی و درای نیدلینگ

در درای نیدلینگ از سوزن استفاده می‌ شود؛ اما روش و کاربرد آن با طب سوزنی کاملاً متفاوت است. درمان طب سوزنی در نقاط درد وارد شده اما سوزن خشک جهت تحریک نقاط ماشه‌ ای یا عضلات تحریک‌ پذیر کاربرد دارد. نقاط ماشه‌ ای در درای نیدلینگ تحت معاینه پزشک فیزیوتراپیست تشخیص داده می‌شوند. محل استفاده از آن نیز با توجه به بیمار و شرایط وی متفاوت خواهد بود. این روش کاملاً بدون دارو انجام شده و عوارض جانبی و تداخلات مربوط به آن را نخواهد داشت. درد ناشی از این روش به دلیل نازکی سوزن‌ها به حداقل می‌رسد؛ اما احساس درد به حساسیت نقاط ماشه‌ای به آستانه درد فرد نیز بستگی دارد.

موارد عدم کاربرد و احتیاطات درای نیدلینگ

هزینه درای نیدلینگ

درای نیدلینگ از تکنیک های فیزیوتراپی بوده و با توجه به عوامل تأثیرگذار در هزینه فیزیوتراپی سنجیده می شود. مهارت فیزیوتراپیست، طول دوره درمانی، تعداد جلسات درمان، نوع و شدت عارضه ایجاد شده و... همگی می تواند موجب کاهش و یا افزایش هزینه این روش درمانی شوند. در حالت کلی نمی توان هزینه دقیق و قیمت مشخصی برای این روش درمانی مشخص کرد.

عوارض درای نیدلینگ

عوارض جانبی خفیف با این روش درمانی بسیار رایج است؛ اما عوارض جانبی جدی نادر است. شایع ترین عوارض جانبی در اطراف محل تزریق عبارتند از:

اگر از سوزن های غیر استریل استفاده شود، ممکن است در معرض خطر ابتلا به بیماری های منتقله از خون، عفونت و بیماری ها باشید. مطمئن شوید که پزشک شما از سوزن های استریل استفاده می کند و بعد از هر بار استفاده آنها را دور می اندازد.



درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید
نظرات کاربران درباره این مطلب :محسن ابراهیمی [ 1402-08-20 ]
سلام خسته نباشید من ۲۴سالمه و ۶۵ کیلو وزن با قد ۱۶۸-من هنگامی که راه میرم یا می ایستم ی بعد از مدتی پاشنه پام درد وحشتناکی میگیره و اصلا نمیتونم پاشنه پامو زمین بزارم از درد و راه رفتن رو برام مشکل میکنه

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مرکز جامع توانبخشی و طب فیزیکی دکتر فرخانی در اصفهان
5 علت اصلی کج شدن انگشتان دست5 علت اصلی کج شدن انگشتان دست
تاریخ انتشار : 1402-11-30
علت زانو درد در جوانی چیست؟علت زانو درد در جوانی چیست؟
تاریخ انتشار : 1402-08-30