آشنایی با کاربرد انواع ارتز و پروتز

بسیاری از بیماران نیازمند استفاده از وسایل کمک توانبخشی جهت حمایت بخشی از بدن خود یا کمک به عملکرد فیزیکی خود می باشند. همانند استفاده از زانو بند یا کمربند طبی به این قبیل وسایل ارتز گفته می شود که متخصصین توانبخشی با شناخت مناسب از اختلالات ناتوان کننده جسمی-حرکتی تنها فرد کاملاً ذیصلاح برای تجویز مناسب ارتزها می باشند. همانطور که داروهای متعدد و متفاوتی برای درمان یک نوع بیماری مثلا زخم معده یا میگرن وجود دارد و بیمار نمی تواند خودسرانه آنها را استفاده نماید و تنها پزشک برای تجویز یکی از آن ها دارای صلاحیت است در مورد ارتز ها نیز متخصص توانبخشی است که برای تجویز یکی از انواع ارتزها ذیصلاح است و بیمار نباید خودسرانه اقدام به تهیه و استفاده از آنها نماید.

آنچه در این مطلب میخوانید

آشنایی با تخصص ارتوپدی فنی

یکی دیگر از لوازم توانبخشی که خاص افراد دچار قطع اندام (دست یا پا) (Hand or Foot Amputation) میباشد پروتزها هستند که در این موارد نیز تجویز دقیق بخش های مختلف یک اندام مصنوعی یا پروتز بوسیله نسخه پزشک متخصص توانبخشی صورت گرفته و مهندسین و کارشناسان ارتوپدی فنی اقدام به ساخت این وسایل خواهند نمود. ارتوپدی رشته ای از خانواده پیراپزشکی است که در دانشکده توانبخشی تدریس می شود و وظیفه متخصصین این رشته ساخت وسایل کمکی با نام ارتز و اندامهای مصنوعی با نام پروتز می باشد. متخصص ارتوپدی فنی ابزارهای کمکی را طراحی می‌کند که به بهترین وجه نیازهای بیماران را برآورده می کند و اختلال عملکردی و یا بدشکلی عضو را مرتفع می سازد. متخصص این رشته با کمک تکنولوژی ترموفرمینگ و تکنیک های پیشرفته برای اندام‌های تحتانی و اندام‌های فوقانی، آتل‌های اصلاحی مخصوصاً برای اصلاح اسكولیوز و کیفوز قوز پشت و انحرافات ستون فقرات طراحی کرده و به بهترین نحو کمک به اصلاح مشکل بیمار می نماید.

شما در صورت نیاز می توانید برای تجویز اورتز و پروتز به کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر علی فرخانی در اصفهان مراجعه نمایید. شماره تلفن های این مرکز : 32367465 - 031 - 32330382 - 031

هدف درمانی و بالینی این رشته به طور کلی اصلاح دفورمیتی های اندام و جبران حرکت از دست رفته است. متخصصین این رشته در پی رسیدن به افزایش کیفیت زندگی افراد جامعه و بهبود زندگی فیزیکی معلولان (توان خواهان) و استقلال و بازگشت آنها به جامعه هستند و از علم پزشکی به منظور معاینه و ارزیابی بالینی بیماران و از علم فیزیک جهت طراحی ابزار و اعمال نیرو ها به مفاصل استفاده می کنند. تفاوت ارتز با پروتز در این است که ارتز برای بهبود کارآیی اندام‌ ها به کار می‌رود و پروتز جایگزین اندام از دست رفته (مانند دست یا پای مصنوعی) می‌ شود.

عکس ارتز و پروتز

ارتز چیست؟

ارتزها تجهیزاتی هستند که به اصلاح یا بهبود عملکرد قسمتی از بدن کمک می‌کنند. نکته مهم درباره ارتزها این است که این ابزارها جایگزین بخشی از بدن نمی‌شوند. ارتز و پروتز در فیزیوتراپی کاربردهای متفاوتی دارند. ارتزها از مشکلات اسکلتی، عضلانی یا سیستم عصبی پشتیبانی می‌کنند. ارتزها می‌توانند به شکل کمربند و بریس باشند. آنها عمدتاً از بروز صدمات بیشتر جلوگیری می‌کنند و از حرکات حمایت می‌کنند. علاوه بر این، ارتز باعث کاهش درد و افزایش تحرک می‌شود. ارتزها برای کمک به توانبخشی اندام ایده آل هستند.

پروتز چیست؟

پروتز یک وسیله مصنوعی است که جایگزین عضوی از بدن فرد می‌شود. پروتزها را می‌توان با دست یا با استفاده از سیستم‌های کامپیوتری ساخت. هنگام ساخت پروتز، عوامل مختلفی باید در نظر گرفته شود، به ویژه سبک زندگی خاص بیمار. پروتزهای زیبایی از یک پوسته سیلیکونی شفاف ساخته شده‌اند. این پوسته سیلیکونی کاملاً با رنگ پوست فرد، موهای بدن او، کک و مک، خالکوبی و … مطابقت دارد. افراد ممکن است اندام خود را به دلیل نقص مادرزادی یا در اثر ضربه یا در نتیجه عوارض بیماری‌هایی مانند دیابت از دست بدهند. پروتز وسیله ای است که جایگزین بخشی از بدن یا اندام قطع شده می شود. این پروتزها شامل بازوها، پاها، قسمت‌هایی از پاها، دست‌ها، گوش‌ها، سینه‌ها و … می باشد. هدف اصلی از ساخت پروتز بهبود عملکرد و ایجاد تعادل بدن است.

کاربرد ارتز و پروتز چیست؟

در واقع ارتز وسیله‌ای است که برای بهبود عملکرد بیومکانیکی، تشویق به تراز مناسب مفصل یا محافظت از اندام‌ها طراحی شده است. ارتز در فیزیوتراپی برای کمک به درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌شود. برخی از این موارد عبارتند از:

کاربرد پروتز

پروتز در فیزیوتراپی برای این بیماران می‌تواند تا حد زیادی جایگزینی برای اندام از دست رفته باشد. از پروتزها علاوه بر جایگزینی اندام‌ها می‌توان برای جایگزینی مفاصل زانو، مچ، آرنج یا حتی مفاصل انگشتان دست نیز استفاده کرد. افرادی که به دلیل سانحه یا کهولت سن دچار آسیب دیدگی مفاصل شده‌اند و همچنین در فیزیوتراپی سالمندان، می‌توانند از این پروتزها استفاده کنند. تجویز ارتز و پروتز در فیزیوتراپی به کیفیت زندگی افراد توانخواه و عملکرد آنها بهبود چشمگیری می‌بخشد.

مزایای ارتز و پروتز

انواع ارتز

انواع پروتز

به طور کلی پروتز به دو دسته زیبایی و یا اندامی تقسیم می شود. پروتز زیبایی که با هدف زیبایی ساخته و تولید می شود. بیشتر تأثیر زیبایی در ظاهر داشته یا هیچ کارایی نداشته و یا از کارایی کمی برخوردار است مانند دست و انگشت مصنوعی، پروتز سینه و گوش. پروتزهای اندامی نیز به دو بخش اندام تحتانی و فوقانی تقسیم می شود. پروتز اندامی علاوه بر شکل ظاهری کاملاً کاربردی بوده و دارای عملکرد های طبیعی می باشند.

پروتز اندام های تحتانی

پروتز اندام های فوقانی

پروتزهای زیبایی

پروتز های مایوالکتریک

پروتزهای ورزشی

فرایند ارتز و پروتز

فرآیند کلی و جامع ارتز و پروتز دربرگیرنده ی سه بخش مجزا است:

  1. ارزیابی: شناسایی مشکلات اساسی، بیماری ها و معلولیت های فرد است و همچنین تخمین زدن پیش آگهی برای انتظارات در آینده پس از مراحل درمان
  2. درمان: شامل تجویز ارتز یا پروتز لازم و ساخت آن از مناسبترین مواد می باشد؛ اما قبل از آن لازم است با در نظر گرفتن معیارهای درمانی جایگزین مثل جراحی و تزریقات و گچ گیری شرایط پایه ای و اساسی بیمار را بهبود بخشید. آموزش به بیمار و هر یک از اعضای تیم توانبخشی درباره ی نحوه ی عملکرد وسیله و همچنین نگهداری از آن هم در این مرحله صورت می گیرد.
  3. پیگیری بلند مدت: افزایش حرکت بیمار، توانایی مراقبت بیمار از خود، بازگشت دوباره بیمار به جامعه و همچنین بهبود کیفیت زندگی او از جمله این نتایج هستند.

چه کسانی به ارتز و پروتز نیاز دارند؟

قیمت ارتز و پروتز

پروتزها معمولاً نرخ مشخصی ندارند و بسته به عوامل زیر قیمت گذاری میشوند:

اگر پس از مطالعه مطب فوق، مایل به کسب اطلاعاتی در زمینه ورزش درمانی هستید؛ کلیک کنید.



نظرات کاربران درباره این مطلب :س ف [ 1397-01-24 ]
سلام ایا در این مرکز درمان پای پرانتزی و هالوکس بدون جراحی انجام میشه؟

احسانی [ 1391-07-19 ]
salam age mishe etelaate bishtar dar morede ortez haye ekhtesasy SCIra be e-mailam befrestin batashakor

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مرکز جامع توانبخشی و طب فیزیکی دکتر فرخانی در اصفهان
عمل جراحی دیسک کمر با لیزرعمل جراحی دیسک کمر با لیزر
تاریخ انتشار : 1395-11-09