علل و درمان کیست موکوسی انگشت دست

کیست موکوسی برجستگی غیر معمول و پر شده از مایع است که بر روی انگشتان دست، پا و در دهان به وجود می آید. کیست موکوسی انگشت توده هایی کوچک و خوش خیم هستند که در بیشتر مواقع در بندهای انتهایی یا در نزدیکی ناخن ایجاد می شوند. این کیست‌ها که معمولاً علامتی ندارند، بیشتر روی دست دیده می‌شوند، با این حال احتمال ایجاد آنها در انگشتان پا نیز وجود دارد. علت ایجاد این کیست‌ها به درستی مشخص نیست؛ اما احتمالاً تحلیل رفتن و فرسودگی مخاطی (دژنراسیون موکوئیدی) در ایجاد آن نقش دارد. بین 64 تا 93 درصد افراد مبتلا به آرتروز، از ابتلای به این ضایعه رنج می‌برند. در صورت نیاز به درمان، می‌توان از انواع درمان‌های خانگی، دارویی و جراحی کمک گرفت. توجه داشته باشید، عود و بازگشت کیست‌ها پس از درمان بسیار شایع است.

آنچه در این مطلب میخوانید

کیست موکوسی چیست؟

کیست های موکوسی کیسه های کوچکی هستند که در برگیرنده مایع شفافی می باشند. آنها معمولاً نرم‌اند یا ظاهر درخشانی دارند و رنگشان اغلب، صورتی است. این کیست ها می توانند اندازه متفاوتی داشته باشند؛ اما معمولاً عرض آنها 5 الی 8 میلی متر است. کیست های موکوسی معمولاً به جز نشانه های خود کیست نشانه دیگری ندارند.

علل ایجاد کیست انگشت دست

این نوع کیست ها علل واضحی ندارند؛ ولی دو توضیح برای ایجاد شدنشان وجود دارد که آنها را در ادامه بررسی می کنیم.

یکی از علل های اصلی این کیست ها آسیب دیدن و یا از بین رفتن سینوویال اطراف مفاصل دست می باشد. آرتروز و سایر بیماری های مشابه منجر به تشدید این مدل از کیست های خوش خیم می شوند. البته رشد نامتناسب استخوانی نیز می تواند بر روی ایجاد شدن این کیست ها بسیار مؤثر باشد.

در دومین توضیح برای علل این کیست ها بیان شده است که زمانی این کیست ها ایجاد می شوند که سلول های ایجاد کننده موسین افزایش یابند.

در برخی از شرایط به خصوص در افراد زیر 30 سال ترومای شدیدی به دست و پا وارد می شود و این کیست ها ایجاد می شوند. البته امکان دارد در حرکت های تکراری دست و پا نیز این کیست ها ظاهر شوند.

کیست انگشت دست

نشانه های ایجاد کیست انگشت دست

روش تشخیص کیست انگشت دست

کیست موکوسی معمولاً از طریق معاینه فیزیکی توسط پزشک به راحتی قابل شناسایی است. در برخی موارد، بیوپسی ممکن است برای تأیید تشخیص توصیه شود. این شامل گرفتن نمونه کوچک پوست و بررسی آن در آزمایشگاه است. آزمایشات دیگری مانند سونوگرافی و سی تی اسکن نیز ممکن است برای ارزیابی وضعیت مورد استفاده قرار گیرد.

کیست انگشت دست در چه افرادی شایع تر است؟

این بیماری بیشتر در کسانی دیده میشود که دچار آرتروز یا استئوآرتریت در مفصل انتهایی انگشت هستند. در این افراد که بیشتر زنان مسن هستند، کپسول مفصلی ضعیف شده و به سمت بیرون و پشت انگشت برجسته میشود.

کیست موکوسی در کدام نقطه انگشت ایجاد می شود؟

کیست موکوسی انگشت توده هایی کوچک و خوش خیم هستند که در بیشتر مواقع در بندهای انتهایی یا در نزدیکی ناخن ایجاد می شوند.

روش های درمان کیست انگشت دست

تا زمانی که ظاهر این کیست‌ها باعث ناراحتی شما نشده یا اخلالی در فعالیت‌های روزانه‌ی شما ایجاد نکرده،درمان کیست انگشت دست ‌ ضرورتی ندارد. باید توجه داشت که درصد اندکی از کیست‌های موکوسی، خودبه‌خود کوچک شده و از بین می‌روند. میزان عود پس از درمان بالا است، همچنین گاهی درمان‌ کیست انگشت دست می‌تواند عوارضی، مانند اسکار، تورم و درد انگشت دست و کاهش دامنه‌ حرکت مفصل را به ‌دنبال داشته باشد.

درمان‌های غیرجراحی کیست موکوسی انگشت شامل موارد زیر است:

عوارض کیست انگشت دست

کیست‌های موکوسی معمولاً بی‌ضرر هستند و اغلب در عرض چند هفته خود به خود برطرف می‌شوند. اجتناب از لمس یا ترکیدن کیست برای بهبود بهینه و جلوگیری از عفونت بسیار مهم است.



نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مرکز جامع توانبخشی و طب فیزیکی دکتر فرخانی در اصفهان