5 علت اصلی کج شدن انگشتان دست

با توجع به اینکه انگشتان دست یکی از مهم ترین اجزای بدن محسوب می شود و ما با همین عضو از بدن می توانیم که کارهای روزمره را انجام دهیم بنابراین سلامت و مراقبت از انها بسیار مهم است. بسیاری از شرایط می تواند بر روی انگشتان تأثیر منفی داشته و موجب بدشکلی آنها شود. در ادامه به معرفی شایع ترین بیماری هایی که علت اصلی کج شدن انگشتان می باشد می پردازیم.

آنچه در این مطلب میخوانید

1. سندرم تونل کوبیتال ( Cubital )

دومین بیماری شایع فشردگی عصبی آرنج بعد از سندروم تونل کارپال، سندرم تونل کوبیتال می باشد. در انتهای بازو و در ناحیه داخلی آرنج یک شیار استخوانی قرار دارد که از داخل آن عصبی به نام عصب زند زیرین (اولنار) می‌گذرد.

به این شیار استخوانی دالان آرنجی یا تونل کوبیتال Cubital tunnel))گفته می‌شود.

تحت فشار قرار گرفتن عصب در این دالانچه آسیب شایعی به نام سندرم تونل کوبیتال به وجود می‌آورد که درد، گزگز، مورمورشدن، خواب رفتگی، بی‌ حسی و کج شدن را در انگشتان کوچک و حلقه ایجاد خواهد کرد.

علائم سندروم تونل کوبیتال

کج شدن انگشت دست

2. تاندونیت فلکسور (انگشت مشتقه)

تاندونیت فلکسور یا انگشت مشتقه به معنای آسیب و التهاب تاندون ‌های خم کننده انگشتان است. تاندون ها طناب های ضخیمی هستند که از بالای مچ دست و یا پا به سمت انگشتان کشیده شده اند و مثل یک سیم صاف و محکم باعث کشیدن انگشتان و بسته شدن آن ها می گردد. با توجه به نبود هیچ ماهیچه‌ای در انگشتان، تاندون‌ها ماهیچه‌ های ساعد را به استخوان‌های انگشت متصل می‌ کنند و با انقباض عضله تاندون‌ها استخوان را می‌کشند تا انگشتان خم شوند. هنگامی تاندونیت فلکسور اتفاق می افتد که یک عامل بیرونی و فعالیت های پر تکرار مثل فشار بیش از حد و یا پرتاب ناگهانی یک جسم انجام شود. این عارضه معمولا انگشت شست و حلقه را درگیر می‌کند، اما می‌تواند انگشتان دیگر را هم شامل شود.

علائم تاندونیت فلکسور

3. سندرم دکرون

سندروم دکرون (De Quervain’s Tendinosis) یک وضعیت دردناک می باشد که در اثر التهاب تاندون‌های سمت شست دست و فشار وارد شده به اعصاب این ناحیه بروز می‌کند و میتواند حتی تا ساعد نیز گسترش یابد. در صورت ابتلا به سندروم دکرون ، احتمالاً وقتی مچ دست خود را بچرخانید، چیزی را بگیرید یا مشت کنید، درد خواهد داشت.

در حال حاضر علت ابتلا به یندروک دکرون به زور دقیق مشخص نیست اما انجام هر فعالیتی که متکی به حرکت مکرر دست یا مچ باشد؛ مانند بازی گلف، ورزش‌های راکتی ،باغبانی یا بلند کردن کودک، می‌تواند علائم این عارضه را تشدید کند.

علائم سندروم دکرون

4.التهاب استخوانی

از جمله علت کج شدن انگشتان دست می توان به التهاب استخوانی یا آستیو آرتروز مفصل اشاره کرد. که بیشتر در افراد مسن رخ می دهد ممکن است در اثر ابتلا به این بیماری انگشتان فرد به قدری دردناک بوده که حتی نتواند یک مداد را نگه دارد. این بیماری بیشتر در خانم ها و پس از سن 40 سالگی رخ داده و ممکن است هر مفصلی را گرفتار کند اما مفصل های انگشتان، زانو و ران بیشتر از مفصل های دیگر درگیر می شوند . علت بروز التهاب استخوانی تغییرات هورمونی در زنان , ضربه شدید فشار کار و اضافه وزن است .

علائم التهاب استخوانی

5.استئوآرتریت انگشتان دست

یکی از شایع ترین انواع بیماری آرتریت، آرتروز دست یا استئوآرتریت می باشد. آرتروز انگشتان دست باعث از بین رفتن غضروف مفصلی و بروز التهاب و ناتوانی ها در به حرکت در آوردن دست ها می شود. احتمال وقوع این بیماری با بالا رفتن سن افزایش پیدا می کند.

علائم استئوآرتریت انگشتان دست

برای آشنایی بیشتر با نورولیز گانگلیون های ریشه خلفی در فقرات سینه ای کلیک کنید.



نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مرکز جامع توانبخشی و طب فیزیکی دکتر فرخانی در اصفهان