توانبخشی قلب چیست و چرا انجام می شود؟

توانبخشی قلب که بازتوانی قلب نیز نامیده می شود، یک برنامه سرپایی شخصی سازی شده شامل ورزش و آموزش است. این برنامه برای کمک به سلامت و بهبودی پس از حمله قلبی، سایر انواع بیماری قلبی یا جراحی به منظور درمان بیماری قلبی طراحی شده است. توانبخشی قلب شامل تمرینات ورزشی، حمایت عاطفی و آموزش در مورد سبک زندگی برای کاهش خطر بیماری قلبی، مانند رژیم غذایی برای سلامت قلب، حفظ وزن مناسب و ترک سیگار است.

آنچه در این مطلب میخوانید

اهداف توانبخشی قلب

اهداف توانبخشی قلب شامل ایجاد برنامه ای برای کمک به بازیابی قدرت، جلوگیری از بدترشدن وضعیت، ماهش خطر ابتلا به مشکلات قلبی در آینده و بهبود سلامت و کیفیت زندگی است. تحقیقات نشان داده است که برنامه های توانبخشی قلبی را کاهش دهد و خطر ابتلا به مشکلات قلبی را کاهش دهد و خطر ابتلا به مشکلات قلبی در آینده را کم می کند.

توانبخشی قلبی عروقی و ریوی چیست؟

عوامل متعددی باعث بروز بیماری های قلب، عروقی و تنفسی می شود. از جمله عواملی که سبب افزایش احتمال خطر این گونه بیماری می شود، ذره های معلق است که دارای مواد آلاینده بسیار گوناگون و متعددی هستند و این ذرات نیز در سایز های مختلفی وجود دارند که مشکلات تنفسی و ریوی ایجاد می کنند. و علاوه بر این عوامل دیگری وجود دارد که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم روی سیستم تنفسی و قلبی عروقی تاثیر بگذارند. در حقیقت توانبخشی قلب در حقیقت یک امکان برای بیماران با انواع درگیریهای قلبی است. و هدف از توانبخشی ریه عادی سازی مکانیسم تنفس، از بین بردن نارسایی تنفسی، جلوگیری از ایجاد فیبروز ریه و جلوگیری از ایجاد چسبندگی ریه ها، بهبود ترشح خلط و عملکرد تخلیه برونش است.

توانبخشی قلب

مراحل بازتوانی قلبی

این مراحل بعد از تجویز و تشخیص پزشک انجام خواهد شد. در واقع فردی که تحت عمل جراحی قرار گرفته است و یا دارای مشکلات قلبی است باید ابتدا توسط تیم حرفه ای پزشکی معاینه شود. برنامه بازتوانی قلبی ممکن است یک ماه تا بیش از یکسال به طول انجامد. این برنامه شامل مراحل زیر است:

هزینه بازتوانی قلب

هزینه بازتوانی قلب در بیماران قلبی به یکسری عوامل بستگی دارد که میتوان از جمله آن ها به موارد زیر اشاره کرد:

ارزیابی و طبقه بندی نوع بیماری قلبی و اعمال مورد نیاز در طول دوره، تعداد جلسات مورد نیاز بازتوانی برای هر شخص، نوع دارو و دوز دارویی تجویز شده برای هر بیمار، نوع پوشش بیمه ای هر بیمار، نوع تمرینات ورزشی که در طول دوره انجام می شود و بر اساس اکو، تست ورزش، مانیتورینگ مداوم و ... تعیین و کنترل می شود. آموزش های صورت گرفته در زمینه تغذیه، کاهش وزن، ترک سیگار و به طورکلی سبک زندگی سالم در طول دوره است.

ورزش های بازتوانی قلب

داشتن فعالیت جسمانی قدمی بزرگ در جهت کسب سلامت قلبی است. یکی از موثر ترین ابزار های تقویت عضله قلب کنترل وزن و محافظت از شریان ها در برابر عوامل آسیب رسانی است که می توانند به حمله قلبی یا سکته مغزی منجر شود.

تمرینات ورزش مناسب برای بیماران قلبی

همچنین بخوانید : جراحی آرتروسکوپی



درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید
نظرات کاربران درباره این مطلب :جهانی [ 1402-08-13 ]
طپش قلی شدید هفته ای دو سه بار برای یه خانم 26 ساله طبیعیه ؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مرکز جامع توانبخشی و طب فیزیکی دکتر فرخانی در اصفهان
علت زانو درد در جوانی چیست؟علت زانو درد در جوانی چیست؟
تاریخ انتشار : 1402-08-30