تکرر و بی اختیاری ادرار؛ علت و درمان با فیزیوتراپی و ورزش

بی اختیاری ادرار زمانی رخ می دهد که فرایند طبیعی ذخیره و خروج ادرار مختل می شود. این وضعیت می تواند به چند دلیل رخ دهد. عوامل خاصی نیز ممکن است موجب افزایش احتمال بروز بی اختیاری ادرار گردند. برخی از دلایل احتمالی منجر به بی اختیاری کوتاه مدت ادرار می شوند، در حالی که سایر دلایل ممکن است موجب مشکلات طولانی مدت شوند. اگر علت این عارضه درمان شود، می توان بی اختیاری ادرار را درمان کرد.

آنچه در این مطلب میخوانید
پس از تشخیص دلیل زمینه های بی اختیاری ادرار، متخصصین ما می توانند ورزش های خاصی را به منظور تقویت عضلات مثانه تجویز کنند. این ورزش هارا می توان به تنهایی یا همراه با مخروط های واژینال، بیوفیدبک یا تحریک الکتریکی انجام داد. فیزیوتراپیست های ما در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر فرخانی به شما در پیدا کردن و استفاده ی مناسب از عضلات صحیح کمک می کنند. فیزیوتراپ با استفاده از ورزش های عضلات کف لگن شامل کگل که در آن به ملایمت عضلات اسفنکتر، باسن، ران و شکم فشرده می شوند، به شما به تقویت این عضلات کمک می کند تا بتوانید بهتر مثانه ی خود را کنترل کنید.

علائم و انواع بی اختیاری ادرار


بیشتر افراد مبتلا به بی اختیاری ادرار، دارای بی اختیاری استرسی یا بی اختیاری فوریتی هستند.

بی اختیاری استرسی

بی اختیاری فوریتی (سندروم مثانه بیش فعال)

بی اختیاری فوریتی یا اضطراری زمانی است که شما احساس نیاز ناگهانی و بسیار شدید به دفع ادرار می کنید و نمی توانید رفتن به توالت را به تاخیر بیندازید. تنها چند ثانیه بین احساس نیاز به دفع ادرار و خارج شدن ادرار فاصله است. سندروم مثانه بیش فعال همچنین می تواند به معنی نیاز به دفع ادرار بطور مکرر باشد و ممکن است مجبور شوید در طول شب چندین بار برای دفع ادرار از خواب بیدار شوید.

بی اختیاری مختلط

بی اختیاری مختلط زمانی است که شما هم علائم بی اختیاری استرسی و هم فوریتی را دارید. برای مثال ممکن است در صورت سرفه یا عطسه کردن اختیار ادرار خود را از دست بدهید و همچنین اضطرار بسیار شدید برای دفع ادرار را نیز تجربه کنید.

بی اختیاری سرریز کننده

بی اختیاری سرریز کننده که احتباس ادرار مزمن نیز نامیده می شود، زمانی رخ می دهد که مثانه نمی تواند در هنگام دفع ادرار کامل خالی شود. این امر موجب می شود که مثانه بیشتر از اندازه ی طبیعی خود متورم شود. در صورت داشتن بی اختیاری سرریزکننده ممکن است به دفعات زیاد مقادیر کمی ادرار را دفع کنید.

بی اختیاری کامل

بی اختیاری ادراری که شدید و مداوم باشد گاهی اوقات تحت عنوان بی اختیاری کامل شناخته می شود. این نوع بی اختیاری ممکن است موجب شود که دائماً مقادیر زیادی ادرار را حتی در طول شب دفع کنید.

دلایل بی اختیاری ادرار


بی اختیاری ادرار همچنین ممکن است یک شرایط ماندگار باشد که در اثر مشکلات یا تغییرات جسمی زمینه ای ایجاد می شود، از جمله:

جهت تنظیم جلسه مشاوره و یا بحث در رابطه با شرایط خاصتان با ما در 32367465 - 031 و 32330382 - 031 تماس بگیرید. ما علائم شما را بررسی خواهیم کرد و نتیجه را به شما ارائه خواهیم داد.

عوامل خطر بی اختیاری ادرار


عواملی که خطر ابتلا به بی اختیاری ادرار را افزایش می دهند عبارتند از:

تشخیص بی اختیاری ادرار


تعیین نوع بی اختیاری ادرار بسیار مهم می باشد زیرا در تصمیم گیری برای روش درمان تاثیر دارد. پزشک شرح حال کامل بیمار را بررسی کرده و معاینه ی جسمی را انجام می دهد و در صورتی که نیاز به اطلاعات بیشتر باشد ممکن است پزشک موارد زیر را توصیه کند:

درمان بی اختیاری ادرار

فیزیوتراپی

فیزیوتراپیست ها توصیه هایی به بیماران درباره ی نکات کلیدی در بهداشت عمومی ارائه می دهند که موجب بهبود شیوه ی زندگی و سلامتی می شوند از جمله کاهش وزن، کاهش مصرف کافئین و مایعات، ترک سیگار و افزایش ورزش های فیزیکی.

ورزش های کگل


ورزش های کگل معمولاً اولین گزینه ی درمانی برای بی اختیاری ادرار هستند. این ورزش موجب تقویت عضلات دخیل در دفع ادرار بویژه عضلات کف لگن می گردد.
سعی کنید عضلات کف لگن را به مدت 5 تا 10 ثانیه منقبض کنید و سپس به همین میزان زمان استراحت کنید. منقبض کردن عضلات کف لگن مانند زمانی است که شما در میانه ی عمل دفع ادرار، آن را متوقف می کنید.
به سادگی تمرکز بر ناحیه کف لگنی و منقبض کردن آن موجب فعال شدن عضلات صحیح می گردد. این عمل را تا جایی که می توانید و سه یا چند بار در روز تکرار کنید.

دارو

داروهایی که اغلب برای درمان بی اختیاری ادرار مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از:

الکتروتراپی


الکترودهایی بطور موقت در رکتوم یا واژن قرار داده می شوند تا عضلات کف لگنی را تحریک و تقویت کنند. تحریک الکتریکی ملایم می تواند در درمان بی اختیاری استرسی و فوریتی موثر باشد اما ممکن است نیاز به چند جلسه ی درمانی در طول چند ماه باشد.

بیوفیدبک


اگر عضلات بیمار ضعیف باشند یا تشخیص اینکه کدام عضلات باید منقبض شوند برای وی دشوار باشد، میتواند ورزش های کگل را با کمک یک مانیتور تلوزیونی یا سیگنال های شنوایی از طریق بیوفیدبک فرا بگیرد. الکترودها در خارج از واژن قرار می گیرند و یا از یک پروب به منظور اندازه گیری فعالیت عضلات کف لگنی در هنگام منقبض شدن استفاده می شود.

بازآموزی مثانه

بازآموزی مثانه می تواند موجب تقویت عضلات دخیل در دفع ادرار شود. یکی از روش ها شامل دفع ادرار در زمان های مشخص و برنامه ریزی شده بطور روزانه می باشد. روش دیگر به تاخیر انداختن دفع ادرار در زمانی است که نیاز فوری به انجام آن است. این امر موجب تقویت توانایی بیمار در نگه داشتن ادرار می گردد.

اگر می‌خواهید درباره علل و درمان صدا دادن و تق تق زانو بیشتر بدانید؛ کلیک کنید.



نظرات کاربران درباره این مطلب :مصطفی قیومی [ 1402-08-20 ]
سلام مادر بنده ۷۵ ساله هستند ایشان هنگام خندیدن و سرفه و عطسه خودشان را خیس می کنند . این موضوع مشکلات زیادی برای ایشان ایجاد کرده است. لطفا راهنمایی فرمایید . باتشکر

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مرکز جامع توانبخشی و طب فیزیکی دکتر فرخانی در اصفهان
درمان انواع اسکولیوزدرمان انواع اسکولیوز
تاریخ انتشار : 1402-05-11