علائم، علت و روش های درمان انواع بیماری ورم دست و پا

بیماری لنف ادم، عارضه ای است که میتواند هر عضوی از بدن را تحت تأثیر قرار دهد و منجر به تورم آن در حجم های متفاوتی شود. این بیماری معمولاً زمانی بروز پیدا میکند که امکان دفع مایعات لنفاوی به دلیل نارسایی های ژنتیکی و یا وارد آمدن آسیب هایی ناشناخته به سیستم لنفاوی وجود نداشته باشد. در مراحل پیشرفته ی این عارضه ممکن است تغییراتی در بافت فیبروتیک ایجاد شود و مقدار بافت چربی افزایش یابد. افراد مبتلا به بیماری لنف ادم برای درمان و مدیریت این عارضه میتوانند به متخصصینی فیزیکی که آموزشهای تخصصی لازم در زمینهی درمانهای احتقاق زدایی کامل را دیده باشند، مراجعه کنند.

لنف ادم نوعی اختلال پیشرونده است که به درمانی جامع و چند تخصصی برای کنترل آن نیاز خواهد بود. درمانهای مؤثر و ماندگار این عارضه همراه با روش های طب فیزیکی ، توانبخشی و ورزش میتواند کیفیت زندگی افراد مبتلا به این عارضه را ارتقا بخشند.

آنچه در این مطلب میخوانید

آناتومی و عملکرد سیستم لنفاوی بدن

سیستم لنفاوی مایعات میان بافتی اضافی، پروتئین ها، مواد زائد و چربی هایی که توسط مویرگ های وریدی جذب نشده اند را جمع آوری میکند. در حقیقت سیستم لنفاوی این مواد را از بافت های بدن فیلتر کرده و به سیستم وریدی باز می گرداند. غددی لنفاوی زیر پوست وجود دارند. با رفتن به مناطق عمیق تر پوست و از به هم پیوستن عروق حمل کنندهی لنف، جمع کننده های لنفاوی بوجود می آیند. این جمع کننده ها دارای دریچه هایی یک طرفه و انقباظی ذاتی هستند که مایعات را به سمت نزدیک ترین جایگاه غدد لنفاوی حرکت می دهند. غدد لنفاوی مواد مضری مانند سلول های مرده و باکتری ها را فیلتر می کنند، گلبول های سفید خون را تولید می کنند و میزان غلظت پروتئین در لنف را تنظیم می کنند.

انواع لنف ادم (ورم دست و پا)

ورم دست و پا اولیه

ورم دست و پا ثانویه

ورم دست و پا­ ترکیبی

درمان بیماری لنفادم باید در سریعترین وقت ممکن و قبل از گسترش و ایجاد تغییراتی غیرقابل بازگشت در ناحیه اینترستیتوم آغاز شود. هرچند ممکن است تکنیکهای درمانی این عارضه اغلب بسیار دست و پا گیر، ناراحت کننده، ناخوشایند و زمانبر باشند و انجام این درمانها، تمام مدت طول عمر فرد را شامل شود، لیکن پایبندی به آنها بسیار ضروریست. بخش عمدهای از بیماران مبتلا به این عارضه را میتوان با بهره گیری از درمانهای محافظه کارانه با موفقیت درمان کرد. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره درمان مشکلات و بیماری های فیزیکی و یا رزرو نوبت م یتوانید با ما از طریق شماره های 32367465 - 031 و 32330382 - 031 تماس حاصل فرمایید.

مراحل و علائم عارضه ی لنف ادم

عارضه ی لنف ادم اغلب با تأخیری همراه است که در طی آن ابتدا سیستم لنفاوی دچار مشکل شده و سپس شکایت بیمار شروع میشود. در این مدت هیچ گونه ورم قابل لمس و مشاهدهای وجود نخواهد داشت. در مرحله ی نخست این عارضه که تحت عنوان لنف ادم برگشت پذیر نیز شناخته می شود، تجمعی از مایع ایجاد می شود که ممکن است با وارد آوردن فشاری به آن با مقداری فرورفتگی همراه باشد. در این مرحله می توان میزان تورم را با بالا بردن عضو متورم کاهش داد. در مرحله ی دوم بیماری ورم دست و پا به طور خود به خود قابل برگشت نیست و از آنجاییکه فیبروز در بافت اتفاق می افتد، مقدار سفتی بافت به تدریج افزایش می یابد. در مرحله ی سوم که تحت عنوان لنف ادم الفانتیازیس شناخته می شود فیبروز همراه با سفتی شدید بافت و اسکلروز وجود خواهد داشت. در این حالت پوست تغییر می کند و زائده هایی چون زگیل و هیپرکراتوزیس بر روی آن ایجاد می شوند.

کنترل بیماری ورم دست و پا

اولین درمان بیماری لنف ادم نوعی درمان فیزیکی پیچیده است. در این شیوه ی درمانی با تخلیه ی دستی لنف، ماساژ درمانی و انجام تمریناتی خاص این بیماری بهبود خواهد یافت. استفاده از جوراب های فشرده سازی، پانسمانی چند لایه و یا پمپ های پنوماتیک در این شیوه ی درمانی بسیار توصیه می شود.

اهداف اصلی درمان های فیزیکی عبارتند از:

تخلیه ی لنف

انجام تمرینات ورزشی

تمرینات زانو

تمرینات ساق پا

تمرینات تقویتی پاشنه

لیزر درمانی

تحریک الکتریکی

روش های درمانی محافظه کارانه ی دیگر

تشویق بیمار به کاهش وزن، جلوگیری از وارد آمدن ضربات حتی کوچک و پرهیز از پوشیدن لباس هایی که ممکن است باعث انسداد شراین شوند، از جمله ی روشهایی هستند که می توانند در درمان این عارضه بسیار مؤثر باشند. بالا گرفتن اندام آسیب دیده تا حد ممکن، بویژه در هنگام خواب، می تواند به روند درمان کمک کند. برای مواردی از بیماری ورم پا و دست که برای اندام های تحتانی روی می دهد، بالا آوردن بخش پایینی بستر تا سطحی مناسب در هنگام خواب بسیار تأثیر گذار خواهد بود.

آب درمانی

آموزش

حفظ بهداشت و مراقبت از پوست

جراحی



نظرات کاربران درباره این مطلب :افشین بردبار [ 1402-08-28 ]
سلام مادر من دارای واریس شدید توی هر دو پا هستند و هر دو پا شدیدا ورم داره و همراه با سوزشه مبتلا به کم کاری تیرویید هستن و دارومصرف میکنن راه درمان رو میفرمایید

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مرکز جامع توانبخشی و طب فیزیکی دکتر فرخانی در اصفهان
عمل جراحی دیسک کمر با لیزرعمل جراحی دیسک کمر با لیزر
تاریخ انتشار : 1395-11-09