درمان گزگز و بی حسی دست و پا با روش های طب فیزیکی

بی حسی و خواب رفتن احساس غیرطبیعی گزگز و داغی کف پا است که می تواند در هر قسمت از بدن رخ دهد. افراد معمولا این احساس را در دست، قسمت مچ پا به پایین، بازو و پاها تجربه می کنند. عوامل مختلفی از جمله پا روی پا انداختن در هنگام نشستن، فشار و برخی از بیماری ها و اختلالات می تواند موجب بروز بی حسی و خواب رفتن شود.

در صورتی که یک بیماری جانبی باعث ایجاد علائمی مانند خواب رفتن دست و پاها شده باشد فیزیوتراپی می تواند در کاهش علائم و نشانه ها بسیار موثر باشد. متخصص طب فیزیکی و توانبخشی وضعیت قرارگیری بدن را در هنگام نشستن و ایستادن، انعطاف پذیری و قدرت عضلات، مکانیک بدن و الگوی حرکتی را به طور کامل بررسی می کند. درمانگر جهت رفع علائم، روش های مختلفی را به کار می گیرد اما موضوع مهمتر این است که وی جهت مدیریت و کنترل درد و پیشگیری از عود مجدد حالت بی حسی و خواب رفتن بدن روش هایی را به شما آموزش می دهد.

آنچه در این مطلب میخوانید

علت خواب رفتن دست و پا

دلایل احتمالی بسیاری برای خواب رفتن و مور مور شدن دست و پا وجود دارد از جمله:

بی حسی و سوزن سوزن شدن دست و پا ممکن است به علت عارضه های پزشکی دیگر ایجاد شود که عبارتند از:

  1. سندرم تونل کارپال (وجود فشار بر روی عصب مچ دست)
  2. دیابت
  3. میگرن
  4. ام اس
  5. صرع
  6. سکته مغزی
  7. حمله ایسکمی گذرا که گاهی به آن نیم سکته نیز گفته می شود.
  8. کم کاری تیروئید
  9. پدیده رینود( تنگ شدن رگ های خونی معمولا در دست و پا)

چه زمانی باید به متخصص مراجعه کرد؟

در صورت داشتن این حالات به پزشک یا متخصص طب فیزیکی مراجعه کنید:

  1. داشتن احساس ضعف یا عدم توانایی در حرکت به همراه بی حس بودن و خواب رفتن دست و پا
  2. احساس سوزن سوزن شدن و مورمور شدن دست و پا پس از آسیب دیدگی سر، گردن یا کمر
  3. عدم توانایی در کنترل حرکات بازو یا پا و یا از دست دادن کنترل دفع ادرار و مدفوع
  4. گیج بودن و از دست دادن هوشیاری حتی اگر برای مدتی کوتاه- لکنت در گفتار، تغییر بینایی، اختلال در راه رفتن یا سستی
  5. بی حسی و مور مور شدن دست و پا بدون علت مشخص (مانند خواب رفتن دست و پا)
  6. داشتن احساس درد در گردن، ساعد یا انگشتان
  7. بی حسی و خواب رفتن پا که در هنگام راه رفتن تشدید می شود.
  8. احساس گیجی، گرفتگی عضلات و داشتن علائم و نشانه های غیر عادی دیگر

جهت مشاوره یا تعیین نوبت در کلینیک ما، می توانید با شماره های 32367465 - 031 و 32330382 - 031 تماس حاصل فرمایید تا جلسه ملاقات برای شما تعیین شود.

تشخیص گزگز دست و پا

پزشک و یا متخصص طب فیزیکی سابقه پزشکی شما را دریافت میکند و معاینه جسمی را انجام میدهد و سیستم عصبی شما را با دقت بررسی میکند. همچنین وی ممکن است از شما سؤالاتی بپرسد تا احتمال ابتلا شما به سکته مغزی، بیماری تیروئید و دیابت را تعیین کند همچنین وی سؤالاتی را در مورد عادت های شغلی و داروهای مصرفی خواهد پرسید.

همچنین انجام آزمایشات دیگر را نیز مدنظر قرار می دهد از جمله:

درمان گزگز و بی حسی دست و پا از طریق فیزیوتراپی

درمان بی حسی دست و پا تا حد زیادی به درمان علت اصلی این حالت بستگی دارد. چنانچه ابتلا به بیماری علت بی حسی باشد، بیحسی با درمان بیماری برطرف خواهد شد. به دلیل پایین بودن گردش خون، فیزیوتراپی برای درمان گزگز مؤثر است.

داروها

جهت کاهش میزان فشار بر روی اعصاب، داروهای ضدالتهابی مصرف کنید. بعضی از این داروها بر ای مثال منیزیوم سولفات به رسیدن مواد مغذی به عصب همکاری می کنند و با متعادل کردن سیستم عصبی، به ترمیم عصب آسیب دیده کمک می کنند. در هنگام طبخ غذا می توان زردچوبه و همچنین رزماری را به غذا افزود یا می توان آن ها را به شکل شربت خوراکی و یا قرص مصرف کرد.

بریس یا اسپلینت

اسپلینت را بر روی مچ دست خود قرار دهید. استفاده از اسپلینت به نگهداشتن دست در یک وضعیت و حالت کمک می کند این کار موجب کاهش فشار بر روی اعصاب می شود. خصوصاً اگر مشکوک به ابتلا به بیماری سندرم تونل کارپال هستید استفاده از اسپلینت مؤثر است.

تمرینات و حرکات ورزشی

تمرین ها و حرکت های لغزاندن اعصاب بهطور گسترده ای جهت درمان بی حسی و گزگز استفاده می شوند. این تمرینات با تسهیل گردش خون و حرکت اعصاب از آسیب دیدگی عصب جلوگیری می کند.تمرینات ورزشی می تواند گردش خون و تحویل اکسیژن را در تمام قسمت های بدن بهبود دهد بنابراین بدین طریق از ایجاد احساس بی حسی و خواب رفتن در تمام بدن از جمله دست ها و پاها جلوگیری می کند.علاوه بر این انجام تمرینات منظم، تحرک را بهبود و از بروز بسیاری از مشکلات در سلامتی جلوگیری می کند.تمرینات ساده دست و پا را به مدت 15 دقیقه در روز در صبح انجام دهید. همچنین در محل کار در زمان استراحت با کشیدن و چرخاندن بازو، مچ دست، دست و پا، این اعضاء را ورزش دهید.تمرینات هوازی به مدت 30 دقیقه، 5 روز در هفته نیز بسیار کمک می کند.جهت بهبود گردش خون، به طور منظم پیادهروی، دوچرخه سواری، یا شنا کنید.اطمینان حاصل کنید که قبل از ورزش، حرکات کششی را به خوبی انجام داده باشید، کفش ورزشی مناسب بپوشید.

ماساژ

گاهی حالت خواب رفتن و بی حسی دست و پا به علت وجوداختلال در گردش خون است، بنابراین ماساژ درمانی با افزایش جریان خون در دست ها می تواند مؤثر واقع شود.ماساژ از طریق تحریک خارجی سیستم گردش خون و مایعات لنفاوی، گردش خون را بهبود می دهد.اطمینان حاصل کنید که ماساژ تحت نظارت یک فرد متخصص طب فیزیکی انجام شود تا از جلسه درمانی خود بیشترین بهره را ببرید.

مراقبت های خانگی

متخصص طب فیزیکی شما، باید علت بروز حالت بیحسی و خواب رفتن دست و پا را تشخیص و آن را درمان کند.درمان بیماری می تواند موجب شود که علائم موجود در شما برطرف یا از وخیم تر شدن آن علائم جلوگیری گردد.برای مثال اگر به سندرم تونل کارپال و یا درد پایین کمر مبتلا هستید، ممکن است که پزشکتان انجام ورزش ها و تمرینات خاصی را توصیه کند.اگر دیابت دارید پزشک روش هایی را برای کنترل سطح قند خون را با شما مطرح می کند.کمبود ویتامین را می توان از طریق مصرف مکمل های ویتامین درمان کرد.داروهایی که موجب بی حس شدن و خواب رفتن دست و پا می شوند نیاز به تعویض یا تغییر دارند.تا زمانی که با پزشک صحبت نکرده اید مصرف هیچ دارویی را قطع نکنید، آن را تغییر ندهید و یا میزان زیادی از ویتامین ها و مکمل ها را مصرف نکنید.به علت اینکه بی حس شدن می تواند موجب کاهش حس شود امکان آسیب دیدگی ناگهانی در دست یا پای مورمور شده بیشتر شود.مراقب باشید که از ناحیه بی حس در برابر بریدگی، ضرب دیدگی، کبودی، سوختگی یا آسیب دیدگی های دیگر محافظت کنید.



نظرات کاربران درباره این مطلب :مهدیه خدادوست [ 1402-09-01 ]
سلام خدمت شما ممنون از مطالب مفید و ارزنده ایی ک در اختیار کاربران قرار میدید آقای دکتر من 55 ساله هستم و زانوهام آرتروز دارند گاهی اوقات سوزش شدید همراه با گز گز حس میکنم میخواستم بدونم میتونم پیاده روی رو ادامه بدم یا خیر، ممنونم از شما

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مرکز جامع توانبخشی و طب فیزیکی دکتر فرخانی در اصفهان
درمان انواع اسکولیوزدرمان انواع اسکولیوز
تاریخ انتشار : 1402-05-11