درمان فیزیکی کمردرد و سیاتیک در بارداری

آنچه در این مطلب میخوانید

علت بروز کمر درد در بارداری چیست؟

کمر درد در بارداریمعمولا بر اثر عوامل زیر ایجاد می شود:

هورمون های بارداری

هورمون های بارداری موجب نرم و شل شدن رباط ها می شوند. رباط ها بافت های نواری شکل بسیار محکمی هستند که استخوان ها را به هم متصل می کنند.

افزایش وزن

وزن خود شما و همین طور وزن جنین موجب بروز تغییراتی در حالت قرارگیری بدن و خصوصا ستون فقرات می شود و هرچه قدر شکم شما بزرگتر و وزنتان بالاتر می رود، بر این مشکل افزوده می شود.

قرارگیری بدن در حالت نامناسب

نشستن یا ایستادن در یک حالت برای مدت زمان طولانی، موجب تشدید درد کمر می شود.

بیرون زدگی دیسک

ممکن است که شما در گردن، کمر یا لگن خود دچار مشکلات خفیفی بوده اید و حالا، باردار شدن شما موجب تشدید این مشکلات شده است. در زمان بارداری ممکن است آسیب دیدگی های قدیمی شما مانند بیرون زدگی یا سرخوردگی دیسک دوباره خود را نشان دهند و شدت پیدا کنند چرا که رباط های شما در زمان بارداری نرم می شوند.

سیاتیک

درد سیاتیک، دردی بسیار آزاردهنده و تیر کشنده است که در پایین کمر حس می شود و ممکن است تا پاها منتشر شود. درد سیاتیک ناشی از تحت فشار قرار گرفتن عصب سیاتیک است. عصب سیاتیک، عصبی است که از پایین کمر تا پایین پاها امتداد دارد. بروز درد سیاتیک بیشتر در سه ماهه ی دوم و سوم بارداری رخ می دهد، چرا که در این زمان ، جنین که بزرگ شده است باعث فشار به عصب سیاتیک می شود.

روش های رفع درد کمر چیست؟

دارودرمانی

حتما قبل از مصرف هر گونه داروی مسکن با پزشک خود مشورت کنید. برای اغلب زنان باردار مصرف استامینوفن مانعی ندارد. مصرف آسپرین و سایر داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مانند ایبوبروفن توصیه نمی شود.

کایروپراکتیک

کایروپراکتیک به کنترل کمر درد بارداری کمک می کند. این متد درمانی شامل تکنیک هایی برای جااندازی یا مانیپولاسیون ستون فقرات میشود. میزان شدت فشار اعمال شده بر ستون فقرات در هنگام جااندازی آن، به شرایط بیمار بستگی دارد.

برای دریافت مشاوره جهت اطلاع از روش های درمانی و توانبخشی ما برای مشکلات کمر درد در دوران بارداری و نیز رزرو نوبت می توانید با ما از طریق شماره های 32367465 - 031 و 32330382 - 031 تماس حاصل فرمایید.

مرکز توانبخشی دکتر فرخانی دارای پیشرفته ترین دستگاه های روز دنیا جهت ارائه بهترین و موثرترین درمان های کمردرد در بارداری به بیماران عزیز می باشد. به منظور دریافت مشاوره و اطلاع از روش های درمان و رزرو نوبت، می توانید از طریق شماره 32367465 - 031 با ما تماس حاصل فرمایید.

ماساژ

ماساژتراپی می تواند برای زنان بارداری که به کمردرد مبتلا شده اند، نتایج موثر بسیاری داشته باشد. انجام ماساژتراپی همچنین با افزایش جریان خون و حرکت مایعات در بدن موجب بهود کیفیت خواب و کاهش تورم بدن میشود و با شل کردن و رفع گرفتگی عضلاتی که عصب ها را تحت فشار قرار داده اند، موجب تسکین درد سیاتیک می شود.

آب درمانی

مطالعات بسیاری که تا کنون در مورد تاثیرات آب درمانی بر زنان باردار انجام شده است، نشاندهنده ی مثبت بودن بودن نتایج این روش بوده اند. انجام ورزش های سبک در آب برای کاهش درد کمر در بارداری بسیار موثر است. از مزایای آب درمانی این است که هنگام ورزش در آب، شما کاملا در آب شناور هستید و انعطاف پذیری بیشتری دارید و همچنین دیگر خطر زمین خوردن و آسیب دیدن شما وجود ندارد.

ورزش و فیزیوتراپی

نظرات مختلف و متفاوتی در مورد انجام ورزش برای رفع کمردرد بارداری، وجود دارد. ممکن است شما مایل باشید که این روش را برای تسکین درد کمر خود امتحان کنید، خصوصا اگر نخواهید داروهای مسکن مصرف کنید. همیشه قبل از شروع ورزش، با یک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی که در درمان دردهای زنان باردار تجربه دارد، مشورت کنید.

تمریناتی برای تسکین کمردرد در بارداری

قبل از انجام هر تمرینی، با متخصص طب فیزیکی مشورت کنید، چرا که در برخی شرایط خاص لازم است که فعالیت خود را محدود کنید و یا حتی به طور کلی ورزش نکنید.

در صورتی که پزشک به شما اجازهی ورزش کردن را داد میتوانید موارد زیر را در نظر بگیرید:

پیشگیری از کمردرد در بارداری

با اتجام برخی اقدامات می توانید به پیشگیری از بروز کمردرد در بارداری کمک کنید. در صورتی که دچار کمردرد شده اید نیز، این اقدامات به شما کمک می کنند که راحت تر با درد کمر خود کنار بیایید. نکات گفته شده در زیر به شما کمک می کند که بیشتر از کمر خود مراقبت کنید.

سعی کنید این نکات را هر روز به خاطر داشته باشید:

  1. از بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید.
  2. زمانی که می خواهید چیزی از روی زمین بردارید، زانوی خود را خم کنید و کمر خود را صاف نگه دارید.
  3. هنگامی که می خواهید رویتان را برگردانید، پاهای خود را حرکت دهید و کاملا به سمت دیگر بچرخید تا از چرخش ستون فقرات جلوگیری کنید.
  4. کفش های بدن پاشنه بپوشید تا وزن بدن شما به طور مساوی بر روی قسمت های مختلف پا توزیع شود.
  5. سعی کنید روی سطحی کار کنید که به اندازه کافی بالا باشد تا از دولا کردن کمر خود، خودداری کنید.
  6. زمانی که به خرید می روید سعی کنید بین وزن کیسه های خریدی که در دو دست خود دارید، تعادل ایجاد کنید.
  7. هنگامی که می خواهید بنشینید، کمر خود را صاف نگه دارید و به حالتی بنشینید که کمر شما به خوبی توسط تکیه گاه صندلی یا مبل پشتیبانی می شود.
  8. حتما به اندازه ی کافی استراحت کنید، خصوصا در ماه های آخر بارداری
  9. استفاده از یک تشک سخت و محکم نیز به کاهش کمردرد بارداری کمک می کند. اگر تشکی که روی آن می خوابید، بیش از حد نرم است، زیر آن یک تخته ی محکم قرار دهید. انجام ماساژ نیز به کاهش درد کمر کمک می کند.

اگر می‌خواهید بدانید درمان انواع سکته مغزی خفیف و ایسکمیک چگونه انجام می‌شود؛ کلیک کنید.



درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید
نظرات کاربران درباره این مطلب :ذوالفقاری [ 1402-09-08 ]
سلام آقای دکتر اگر درد سیاتیک در بارداری کم نشود باید رادیولوژی انجام دهم؟ دردش رو چجور میشه ساکت کرد

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مرکز جامع توانبخشی و طب فیزیکی دکتر فرخانی در اصفهان
علت زانو درد در جوانی چیست؟علت زانو درد در جوانی چیست؟
تاریخ انتشار : 1402-08-30