آب درمانی بهترین روش برای درمان درد زانو و کمر

بیماری قرن ما دردهای مفاصل به خصوص دردهای زانو و کمر است و یکی از مفیدترین روشهای درمانی در این خصوص، آب درمانی است.درمان این نوع بیماریها بسیار مهم بوده و راهکارهای مختلفی از قبیل اعمال جراحی، دارو درمانی و یا روشهایی از قبیل طب سوزنی و ماساژ درمانی انجام میشود، ولی تنها روشی که امروزه تقریباً به صورت همگانی قابل قبول میباشد، آب درمانی است، که طی آن فرد در داخل آب اقدام به ماساژ درمانی، تقویت عضلات و حرکتهای مفاصل میکند.

آنچه در این مطلب میخوانید

هیدروتراپی کمر و زانو

درد مفاصل زانو و کمر یکی از شایع ترین مشکلات سلامتی است که زندگی بسیاری از افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. درد مفصل زانو نیز یک عارضه شایع است که افراد را از همه سنین تحت تأثیر قرار می دهد. بیشتر بیمارانی که نیاز به انجام فیزیوتراپی دارند، انجام برخی تمرین‌های کششی و قدرتی برای آنها سخت و دردناک است. همین موضوع موجب افزایش درد و افزایش مدت بیماری می‌شود. در حال حاضر یکی از بهترین راهکارهایی که می‌تواند آسیب‌های بدنی را به سرعت بهبود بخشد و باعث تسکین شرایط روحی بیمار شود، آب درمانی است.
آب درمانی شامل انجام تمرینات و تکنیک های خاص فیزیوتراپی در آب برای کمک به تسکین درد، آرامش و تقویت عضلات، افزایش گردش خون و متعاقباً بهبود عملکرد است. آب درمانی شامل تمرینات خاصی است که در یک استخر آب انجام می‌شود. این روش می‌تواند مفید باشد و بعد از جراحی تعویض مفصل یا کمردرد، اسپوندیلیت آنکیلوزان، آرتریت پسوریاتیک و استئوآرتریت،بازیابی حرکتی در فلج اندام هادرد مزمن مفصل زانو یا کمر و از بین بردن اسپاسم های عضلات کمر استفاده می‌شود. زماني كه شخص بيمار در داخل آب قرار میگيرد، ميزان فشاری كه بر روی مفاصل وارد مي‌شود، كاهش يافته و با حركاتي كه داخل آب انجام‌ مي‌دهد، به نحوی عضلات تقويت مي‌شود و اين تقويت باعث مي‌گردد تا فشار بر روي فضای ديسك و كپسول مفصل كاهش يابد و نهايتاً اين كاهش فشار منجر به كاهش شدت بيماری می شود.

روشهای هیدروتراپی کمر و زانو

گرما درمانی

ماساژ درمانی

انجام تمرینات در آب

تمرینات آب درمانی برای کمر درد

برای آسیب دیسک کمر، هیدروتراپی عمومی، در استخر انجام می‌شود. توجه کنید که شدت هر یک از این تمرینات باید با توجه به شرایط بیمار، توسط متخصص بررسی شود.

تمرین بالا آوردن پا در آب

تمرین نزدیک کردن زانو به سینه

تمرین کشش پا با تکیه به دیوار

تمرین پیاده‌روی در استخر

تمرین چهار اندام

ریلکس کردن در آب گرم

ورزشهای آب درمانی زانو

حرکات ورزشی زیر برای افراد مبتلا به زانو درد توصیه می‌شود:

حرکت Aqua Jogging تک پا

حرکت لانج به جلو

برای انجام این تمرین:

حرکت به کنار

برای انجام این تمرین:

حرکت آکوا اسکوات

برای انجام این تمرین:

راه رفتن در آب

تاثیر آب درمانی بر درد زانو

هیدروتراپی روشی درمانی است که در فیزیوتراپی و کاردرمانی از آن استفاده می شود. هدف این روش درمانی خارج کردن سمومی از بدن است که میتوانند موجب درد مفاصل و التهاب شوند. ورزش های داخل آب با کم کردن فشار بر مفاصل بعلت غوطه ور شدن در آب جزو بهترین درمان ها بخصوص در مراحل اولیه می باشند.
تقویت عضلات زانو به میزان قابل توجهی، درد زانو را کاهش میدهد. در مبتلایان به آرتروز با تحلیل عضلات درد شدت می یابد و افرادی که دچار آرتروز زانو هستند، به علت تحلیل رفتن عضلات داخلی زانو و شدت درد در اثر بی حرکتی، فشار بر روی مفصل زانو افزایش می یابد و این افزایش فشار، موجب آسیب مفصلی و درد بیشتر میشود.

موارد منع هیدروتراپی

هیدروتراپی برای افرادی که بیماری‌ها یا مشکلات زیر را دارند ممنوع است. بهتر است قبل از اقدام به درمان با پزشک خود مشورت کنید.



درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید
نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مرکز جامع توانبخشی و طب فیزیکی دکتر فرخانی در اصفهان
علت زانو درد در جوانی چیست؟علت زانو درد در جوانی چیست؟
تاریخ انتشار : 1402-08-30