علت درد سمت خارجی زانو

مفصل زانو جزء یکی از پرتحرک ترین مفصل های بدن است که همواره در معرض آسیب دیدگی قرار دارد. زانو محل اتصال دو استخوان درشت‌نی و استخوان ران است که این اتصال توسط عضلات، رباط‌ها و تاندون‌ها استحکام یافته و البته در طول روز متحمل فشار‌های زیادی نیز می‌شود. اصلی ترین علت درد کنار زانو، آسیب رباط جانبی زانو است. زمانی که به دلیل ضربه ای فشار زیادی به زانو وارد شود در این صورت رباط های جانبی به دلیل ضربه مستقیم در معرض آسیب دیدگی و پیچ خوردگی قرار می گیرند که همین عامل موجب درد کنار زانو در فرد می شود. بعد از آسیب دیدگی رباط های جانبی، علت اینگونه دردها را می توان در عارضه التهاب بوریس ها مشاهده کرد. معمولاً اگر این دردها نشانگر یک آسیب جدی باشند بعد از چند روز همچنان ادامه دارند یا بدتر می‌شوند. در این شرایط حتماً باید در اسرع وقت به یک متخصص مراجعه کنید تا ارزیابی‌های لازم انجام شده و با مشخص شدن علت درد کنار زانو درمان به‌ موقع انجام شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

دلایل درد سمت خارجی زانو

چند نوع بیماری وجود دارد که باعث درد کنار زانو می شود که آنها را برای شما در زیر قید کرده ایم:

باند ایلیوتیبال یک رشته ضخیم از بافت پیوندی است که از خارج ران تا استخوان قوزک پا امتداد دارد. سندروم باند ایلیوتیبال در مردان بیشتر از زنان شایع است و معمولاً دوندگان به آن دچار می شوند. همچنین ورزشکارانی که فعالیت هایی مانند دوچرخه سواری، کوهنوردی و پرش از ارتفاع را انجام می دهند، بیشتر در معرض این سندروم هستند. خم و صاف کردن زانو در شرایط سخت می تواند سبب سفت شدن و ورم زانو شود. باند ایلیوتیبال همچنین می تواند بافت مجاورش را تحریک کند. درد بیشتر در ناحیه کنار زانو احساس می شود؛ ولی در ناحیه بالاتر زانو یا خارج ساق نیز می تواند قابل احساس باشد.

مینیسک دو قسمت لاستیک مانند محکم غضروفی است که بین استخوان ران و استخوان درشت نی قرار دارد. مینیسک میانی قسمت داخل زانو و مینیسک کناری در قسمت کنار زانو است. مینیسک کناری معمولاً در حرکات سریع به شکلی که پا ثابت است ولی بدن می چرخد پاره می شود. افرادی که حرکات سریع انجام می دهند مانند بازیکنان فوتبال، تنیس و بسکتبال بیشتر در معرض این آسیب قرار دارند. پارگی مینیسک کناری همچنین به مرور زمان با بالا رفتن سن که غضروف حالت اولیه خود را از دست می دهد، به وجود می آید. این نوع پارگی اغلب بدون علائم است؛ ولی درد زیاد و قابل توجهی اتفاق می افتد. نشانه های دیگر پارگی مینیسک شامل قفل شدن هنگام دراز کردن پا، متورم شدن و درد در هنگام اسکات زدن است.

رباط طرفی خارجی یکی از چهار رباط اصلی زانو است. این رباط قسمت خارجی استخوان ران و استخوان درشت نی را به هم وصل می کند و اولین مسئولیت آن حفظ تعادل بخش خارجی زانو است. آسیب رباط طرفی خارجی (اسپرین) به دلیل وارد شدن ضربه به قسمت داخلی زانو ایجاد می شود. ضربه سبب کشیده شدن بیش از حد نرمال رباط طرفی خارجی و پارگی جزئی و یا کامل رباط شود. علائم می تواند شامل درد در کنار زانو، تورم و خشکی زانو باشد. ممکن است احساس عدم تعادل کنید به صورتی که زانو سست باشد و خم نشود.

با بالا رفتن سن غضروف نرمی که بین مفصل های زانو است نازک و ساییده می شود و استخوان ها با یکدیگر برخورد و سایش می کنند و درد، خشکی زانو و مشکل در حرکت کردن را به دنبال دارد. برخی افراد ساییدگی غضروف بیشتری در بخش کناری مفصل زانو دارند که باعث ایجاد درد در کنار زانو می شود.

یکی از معدود دلایل درد کناری زانو بورسیت پس آنسرین است. این بیماری زمانی رخ می دهد که بورسا (کیسه ای پر شده از مایع که اصطکاک بین استخوان و تاندون را کم می کند) که در داخل زانو است تغییر شکل می دهد. بورسا، استخوان درشت نی را از سه تاندون ماهیچه (نواری، خیاطه و نیم وتری) که در نزدیکی آن قرار دارند جدا می کند. بورسیت پس آنسرین رایج در افرادی است که ورزش هایی مانند دویدن و دوچرخه سواری انجام می دهند، در آنها دارای فرسایش و ساییدگی می شود. درد در این مواقع در حدود 2 تا 3 اینچ پایین تر از مفصل داخلی زانو احساس می شود. درد معمولاً با انجام حرکاتی نظیر بالا و پایین آمدن از پله افزایش یافته و با استراحت درد کمتر از بین می رود.

درمان درد کنار و خارج زانو

عوامل خطر درد سمت خارج زانو

با توجه به شرایط، عواملی که می توانند احتمال پیدا شدن درد کنار زانو را در شما افزایش دهند در اینجا آورده شده است. این دلایل شامل افرادی است که:

به علاوه انجام ورزش هایی که با پریدن، تغییر مسیرهای ناگهانی و سرعت همراه هستند، خطر مواجهه با درد کنار زانو را افزایش می دهند. این دردها شامل پارگی مینیسک شدید یا اسپرین مینیسک کناری یا رباط طرفی خارجی میشود. همچنین فعالیت های استقامتی مانند دویدن و دوچرخه سواری احتمال بروز سندروم باند ایلیوتیبال یا بورسیت پس آنسرین را افزایش می دهد.

علائم درد سمت خارجی زانو

محل و شدت زانو درد بسته به علت مشکل ممکن است متفاوت باشد. علائم و نشانه‌هایی که گاهی اوقات با زانو درد همراه است عبارتند از:

  1. تورم و سفتی
  2. قرمزی و گرمی در لمس
  3. ضعف یا بی ثباتی
  4. صداهای ترکیدن یا خرخر کردن
  5. ناتوانی در صاف کردن کامل زانو

تشخیص علت درد سمت خارج زانو

به‌طورمعمول، پزشک یک ارزیابی جامع برای تشخیص درست وضعیت شما انجام می‌دهد. این ارزیابی معمولاً شامل سؤالاتی در مورد فعالیت‌هایی است که علت درد کنار زانو شما می‌شود و سایر علائمی که تجربه می‌کنید. مسائلی مانند سندرم ایلوتیبیال و بورسیت پس آنسرین معمولاً تنها با این فرآیندها قابل‌ شناسایی هستند. ممکن است برای درک بهتر علت درد کنار زانو یا دلیل سوزش پهلو زانو و تشخیص نهایی صحیح‌تر، تصویربرداری نیز لازم باشد. اشعه ایکس می‌تواند استخوان‌های شما و فضاهای بین آنها را مشخص کند. MRI نیز ممکن است برای تشخیص رگ به رگ شدن رباط یا پارگی منیسک استفاده شود.

جهت آگاهی از درمان درد خارج زانو بدون جراحی و همچنین تشخیص علت درد زانو در اصفهان، با متخصصان این رشته از جمله دکتر علی فرخانی مشورت نمایید. کلینیک دکتر علی فرخانی پس از هماهنگی از طریق شماره تلفن 32367465 - 031 پذیرای شما مراجعین گرامی می باشد.

درمان درد سمت خارجی زانو

در ابتدا متخصص سعی دارد با تجویز و به‌کارگیری شیوه‌های غیر جراحی، به بیمار در درمان درد کنار زانو کمک کند و جراحی به عنوان درمان آخر و در صورت موفقیت‌آمیز نبودن تمامی روش‌ها توصیه شود:

مصرف دارو

داروهای مناسب برای کاهش درد شدید و یا متورم شدن قسمت‌های مختلف زانو، به علت آسیب مفصل و غضروف شامل:

داروهای ضد التهابی معمولاً به عنوان یکی از اولین روش‌های درمان درد کنار زانو مورد استفاده قرار می‌گیرند. داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی سبب بهبود علائم آرتروز زانو می‌شوند. این داروها بدون استفاده از استروئید یا مُسکن‌های مخدر سبب کاهش التهاب دردناک می‌شوند. داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی بدون نیاز به نسخه پزشک شامل ایبوپروفن (ادویل، موترین) و ناپروکسن (الو) می‌باشند. برخی از این نوع داروها مانند سلکوکسیب و ملوکسیکام تنها از طریق تجویز پزشک قابل تهیه هستند. این داروها معمولاً بایستی قبل یا بعد از فعالیت‌هایی که سبب افزایش درد می‌شوند مورد استفاده قرار گیرند. البته برخی از افراد نیز در صورت وجود مداوم درد، این داروها را در دفعات بیشتری مصرف می‌کنند.

استامینوفن (تایلنول) سبب تسکین درد کنار زانو می‌شود. البته بر طبق تحقیقات انجام شده، تأثیر این دارو در درمان درد کنار زانو به اندازه داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی نمی‌باشد. در برخی از مواقع استامینوفن را می‌توان جهت تسکین بیشتر درد به همراه داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مصرف کرد. در ارتباط با مصرف استامینوفن با پزشک خود مشورت کنید.

نتیجه استفاده از داروهای دیگر مانند داروهای مسکن مخدر، گلوکوزامین، کندروتین و مکمل‌های دیگر جهت بهبود درد کنار زانو کمتر قابل پیش‌بینی می‌باشند.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی می‌تواند سبب تسکین درد کنار زانو شود. بسیاری از افراد در زمان انجام فعالیت‌هایی مانند برخاستن از صندلی و یا بالا رفتن از راه پله فشار زیادی به زانوهای خود وارد می‌کنند. به علاوه اگر عضلات لگن، کمر یا عضلات مرکزی بدن ضعیف باشند فشار بیش از حد به زانوها وارد می‌شود. متخصص فیزیوتراپی نحوه راه رفتن و حرکت افراد را بررسی کرده و به بهبود عملکرد و جلوگیری از وارد شدن فشار بیش از حد به زانو کمک می‌کند. معمولاً متخصص فیزیوتراپی از روش‌های مختلفی جهت بهبود درد کنار زانو استفاده می‌کند. این روش‌ها عبارتند از:

ورزش

در صورت وجود درد معمولاً شخص ترجیح می‌دهد که استراحت کند و یا مفصل آسیب‌دیده را حرکت ندهد.

تزریق دارو

استفاده از تزریق دارو باعث تسکین درد کنار زانو می‌شود. به‌کارگیری این روش می‌توان نیاز به استفاده از جراحی را رفع کند. بسته به علت ایجاد زانو درد، برخی از انواع تزریقات می‌توانند سبب افزایش سرعت بهبودی و کاهش درد شوند. بهتر است پیش از انجام تعویض مفصل زانو یا جراحی زانو، تمامی گزینه‌های درمانی موجود ارزیابی شوند. روش تزریق دارو نسبت به جراحی یک روش کم‌تهاجمی بوده و هزینه آن از جراحی بسیار پایین‌تر است.

  1. تزریق کورتیکو استروئید به زانو: تزریق کورتیکو استروئید باعث کاهش التهاب ناشی از تخریب بافت مفصل و در نتیجه کاهش یا رفع درد می‌شود. امکان دارد جهت تسکین سریع درد، در تزریق از ماده بی‌حسی مانند لیدوکائین نیز استفاده شود.
  2. مکمل روان‌کننده: در این روش از تزریق ماده مصنوعی ساخته شده از اسید هیالورونیک (که در بدن به طور طبیعی ساخته می‌شود) استفاده شده که باعث بهبود روان‌سازی درون مفصل و کاهش التهاب و تسکین درد می‌شود.
  3. پلاسمای غنی از پلاکت (پی آر پی): پلاسمای غنی از پلاکت یا پی آر پی از خون بدن بیمار استخراج می‌شود. سپس پزشک پی آر پی را به مفصل زانو تزریق می‌کند. پی آر پی حاوی فاکتورهای رشد است و سبب افزایش سرعت روند بهبودی و کاهش التهاب می‌شود.

جراحی زانو

رایج‌ترین شیوه‌های جراحی زانو شامل موارد زیر می‌باشند:



درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید
نظرات کاربران درباره این مطلب :طاهره فتحی [ 1402-04-14 ]
سلام دکتر ممنون از سایت خوبتون، بنده درگیر سندروم باند ایلیوتیبال هستم. راه های درمان این بیماری چیست؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مرکز جامع توانبخشی و طب فیزیکی دکتر فرخانی در اصفهان