گانگلیون چیست؟

عقاید ضد و نقیضی در مورد منشاء گانگلیون ها وجود دارند، برخی از دانشمندان معتقدند که گانگلیون ها در اثر روندی تحلیلی به وجود می آیند. سایر دانشمندان اعتقاد دارند که گانگلیون ها تومور های خوش خیم غلاف تاندونی یا کپسول مفصلی هستند.

آنچه در این مطلب میخوانید

آناتومی کیست گانگلیون

دیواره کیست از بافت فیبرو تشکیل می شود و فاقد هر گونه پوشش اندوتلیال است. دیواره کیست در برخی از نقاط به کپسول مفصلی یا غلاف تاندونی متصل می شود ولی هیچ گونه ارتباطی بین حفره مفصل یا غلاف تاندونی و درون کیست وجود ندارد. معمولا کیست تک حفره ای و حاوی مایعی شفاف و چسبنده است.

متخصص طب فیزیکی بعد از معاینه و تشخیص دادن مشکل شما، گزینه های درمانی مختلفی را در اختیار شما می گذارد. در صورت داشتن هر گونه سوالی در مورد روش های درمانی و یا برای تعیین وقت قبلی جهت ملاقات با متخصصین ما، با شماره های 32367465 - 031 و 32330382 - 031 تماس حاصل فرمایید.

ویژگی های بالینی کیست گانگلیون

  1. گانگلیون ها بیشترین شیوع را در پشت مچ دارند و اغلب در افراد بزرگسال (با هر سنی) دیده می شوند.
  2. این گانگلیون ها با شیوع کمتر در جلوی مچ یا کف دست و انگشتان نیز رخ می دهند.
  3. معمولا هیچ گونه علامتی بجز خود تورم و گاهی اوقات ناراحتی یا درد مختصر وجود ندارد.

معاینه بالینی کیست گانگلیون

تورم ممکن است نرم و کاملا کیستیک باشد، ولی اغلب سفت است. گانگلیون ها اغلب با برجستگی های استخوانی اشتباه گرفته می شود. ولی انجام معاینه دقیق تموج آنها را اثبات می کند.

عوارض گانگلیون

گانگلیونی که از عمق یا کف دست منشاء می گیرد ممکن است به صورت مکانیکی با اعصاب اولنار و مدیان یا شاخه های آنها تداخل کند. این تداخل منجر به اختلالات حرکتی و معمولا حسی در محل توزیع شاخه های درگیر می شود.

درمان گانگلیون

گانگلیون ها ضرری ندارند و در غیاب درد یا عوارض می توان آنها را با اطمینان کامل به حال خود رها کرد. گاهی اوقات می توان گانگلیون ها را با اعمال فشار موضعی سفت در زیر پوست , له کرد. این درمان نسبتا تهاجمی بدون ضرر و به طور موقتی موثر است ولی ممکن است گانگلیون از بین رفته مجددا به آهستگی ظاهر شود. روش جایگزین دیگری که منجر به بهبود موقت می شود آسپیراسیون (کشیدن محتویات) کیست با استفاده از سوزن کلفت است. تنها با برداشتن کامل گانگلیون می توان از علاج پایدار آن اطمینان حاصل کرد این عمل اقدام ساده ای نیست زیرا کیسه گانگلیون که دیواره نازکی دارد , اغلب به صورت عمقی و در بین تاندونها گیر می کند و در این حالت ممکن است پاره شود و تکه ای را بر جای بگذارد که منجر به عود مجدد گانگلیون می شود. گانگلیون های ایجاد شده در کودکان معمولا خود بخود بهبود می یابند بطوری که می توان برداشتن آنها را به تاخیر انداخت. گانگلیونی که با اعصاب محیطی تداخل می کند، بدون تاخیر باید برداشته شود.

برای کسب اطلاعات در مورد علت و علائم التهاب تاندون شانه ؛ کلیک کنید.



نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مرکز جامع توانبخشی و طب فیزیکی دکتر فرخانی در اصفهان