طب سنتی چیست و چه بیماریهایی را درمان می کند؟

طب سنتی، طبی است که پیش از ایجاد و اشاعه شیوه های پزشکی مدرن مورد استفاده همه افراد بوده و در واقع، به آن دسته از تکنیک هایی گفته میشود که، پایه و اساسشان باورها و تجربیات و نظریات گذشتگان ما بوده است. این باورها در همه زمینه ها شامل پیشگیری از بیماری های خاص، حفظ سلامتی، بهبود بیماری های روحی و جسمی و حتی ایجاد شیوه های جدید درمانی مشاهده شد است. بر طبق تعریفی که سازمان بهداشت جهانی در مورد طب سنتی دارد، مجموعه‌ای از دانسته‌ها، مهارت‌ها و اعمال که بر پایه نظریه‌ها، باورها و تجربه‌های بومی فرهنگ‌های مختلف است. این دانسته‌ها در بهداشت، پیشگیری، تشخیص و بهبود بیماری‌های ذهنی و جسمی بسیار کاربرد دارند. طب سنتی، قدمت زیادی داشته و تاریخچه آن به سالهای دور یعنی زمان انسان های اولیه ای برمیگردد که برای درمان بیماری های خود، از شیوه های درمانی پیشنهادی دیگر افراد استفاده میکردند. علاوه براین، کشورهایی مانند چین به نوعی در این زمینه پیشگام بوده و شیوه های درمانی اثباتش شده خود را به دیگر ملل نیز پیشنهاد داده اند. طب سنتی از 150 سال پیش در ایران تا به امروز تغییرات زیادی کرده و با چالش‌ها و اختلاف نظرهای زیادی همراه بوده است که در طی سال‌ها پیشرفت‌های زیادی کرده است، در نتیجه باعث شده است تا در کنار طب نوین(شیمیایی) به عنوان یکی از روش‌های درمانی برای انواع بیماری‌ها شناخته شود. البته این درمان ها و طب سنتی نیز حساسیت خاص خود را داشته و در صورتی که در به کارگیری آن افراط و تفریط شود، میتواند تأثیرات منفی بلند مدتی برسلامتی داشته باشد.

آنچه در این مطلب میخوانید

بیماری های قابل درمان با طب سنتی

مشکلات آقایان مانند:

مشکلات خانم‌ ها مانند:

اصول درمان در طب سنتی

اصول طبابت در طب سنتی بر چهار طبیعت مزاج انسان یا اخلاط اربعه است. این چهار طبیعت عبارتند از:

مزایای طب سنتی

در دوران مدرن، درمان‌های سنتی اغلب همراه با داروهای رایج به عنوان درمان‌های مکمل استفاده می‌شوند. می توان از آنها برای مقابله با برخی از عوارض جانبی داروهای شیمیایی و تسریع زمان بهبودی استفاده کرد. در ادامه به برخی دیگر از فواید طب سنتی اشاره می کنیم:

  1. طب سنتی ثابت کرده است که در درمان بیماری‌های مزمن و مشکلات روان‌شناختی، به‌ویژه آنهایی که با استرس مرتبط هستند،که اغلب از بیگانگی اجتماعی، اضطراب یا از دست دادن عزت نفس ناشی می‌شود، مؤثر است. نمونه هایی از بیماری های تحت تأثیر استرس انواع خاصی از زخم ها، مشکلات پوستی و اختلالات برونش هستند.
  2. بسیاری از پزشکان طب سنتی دانش کاملی از گیاهان دارویی و اثرات آنها در درمان بیماری‌های ارگانیک دارند. اکثر پزشکان سنتی از رویکردی جامع استفاده می‌کنند که با طیف گسترده‌ای از مشکلات در سه سطح سر و کار دارد: جسمی، عاطفی و معنوی. درمان جامع بر پیشگیری از بیماری و تغییرات مثبت در سبک زندگی برای اطمینان از تعادل بین این سه جنبه زندگی تأکید دارد.
  3. یکی دیگر از مزایای طب سنتی غیرمتمرکز بودن آن است. به راحتی و به سرعت در دسترس افرادی قرار می گیرد که سفر به مراکز شهری برای درمان برایشان ناخوشایند، زمان بر و پرهزینه است.

روش های تشخیص در طب سنتی

در طب سنتی چند روش برای تشخیص بیماریها وجود دارد:

روش های درمانی در طب سنتی

معایب طب سنتی



نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مرکز جامع توانبخشی و طب فیزیکی دکتر فرخانی در اصفهان
عمل جراحی دیسک کمر با لیزرعمل جراحی دیسک کمر با لیزر
تاریخ انتشار : 1395-11-09
5 علت اصلی کج شدن انگشتان دست5 علت اصلی کج شدن انگشتان دست
تاریخ انتشار : 1402-11-30