آشنایی با ساختمان ستون فقرات گردنی

ستون فقرات بیش از 30 استخوان که مهره نامیده میشوند، روی هم قرار دارند و با یکدیگر ستون فقرات را میسازند. 24 استخوان متحرک در ستون فقرات وجود دارد که مهره نامیده می‌شوند. رباط‌ها و ماهیچه‌ها، این استخوان‌ها را به هم متصل نموده و ساختاری را شکل می‌دهند که ستون فقرات نامیده می‌شود. مهره های ستون فقرات به چهار بخش تقسیم میشوند: هشت مهره گردن (از C1 تا C7)،دوازده مهره سینهای یا بخش بالایی پشتی (T1 تا T12) و پنج مهره کمری (از L1 تا L5) تقسیم میشوند و بالاخره استخوانهای ساکروم و کوکسیکس که متصل به هم در انتهای ستون فقرات قرار دارند.مهره های ستون فقرات با رباطها،تاندونها و عضلات به هم متصل میشوند. یک ستون فقرات طبیعی و سالم، دارای انحنایی به شکل S میباشد که در آن مهره‌های گردنی اندکی به سمت داخل، مهره‌های قفسه سینه‌ای کمی به سمت خارج و مهره‌های کمری هم اندکی به سمت داخل انحنا دارند. این انحنا علاوه‌بر اینکه به توزیع یکنواخت وزن بدن کمک می‌کند، سبب میشود تا ستون فقرات قابلیت تحمل هرگونه فشاری را هم داشته باشد. در این میان هرچند قسمت تحتانی ستون فقرات، وزن بیشتری را تحمل می‌کند؛ اما عملکرد هر بخش، وابسته به عملکرد مناسب سایر بخش‌ها است. مهره‌های گردنی شامل 7 مهره‌ی اول (C1-C7) در ستون فقرات می‌باشد که بلافاصله بعد از جمجمه آغاز و در بالای مهره‌های قفسه سینه‌ای تمام می‌شوند. گستره‌ی حرکتی مهره‌های گردنی بسیار بیشتر از سایر بخش‌های ستون فقرات است. برخلاف سایر بخش‌های ستون فقرات، در هر مهره از مهره‌های گردنی روزنه‌ای مخصوص عبور شریان‌هایی که وظیفه‌ی خون رسانی به مغز را بر عهده دارند وجود دارد.

آنچه در این مطلب میخوانید

عملکرد ستون فقرات گردنی

ستون فقرات گردنی

آناتومی گردن

ناحیه چهارگوش

ستون فقرات سرویکال

برای آشنایی با عوامل خطر حفظ سلامت تایپیست ها ، روی لینک کلیک کنید.

اعصاب

عضلات

شریان‌ها و رگ‌ها

انواع ناهنجاری های گردن

تشخیص علت گردن درد

تشخیص بیماری توسط یک جراح مغز و اعصاب، بر اساس سابقه، علائم، معاینه فیزیکی و در صورت لزوم، نتایج حاصل از آزمایشات صورت می گیرد. برخی بیماران ممکن است مشمول درمان احتیاطی شوند و در صورتی که درمان دارویی و فیزیوتراپی بی اثر باشد، تحت معاینات تصویربرداری قرار گیرند. این آزمایشات عبارتند از:

پیشگیری از گردن درد



نظرات کاربران درباره این مطلب :لیلا عبدالهی [ 1402-07-16 ]
آقای دکتر من 16 ساله یه مهره دیسک گردن دارم در حال حاضر دکتر گفت خاموشه آیا این خاموش بودنش موجب بهبودیه یا دوباره عود میشه

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مرکز جامع توانبخشی و طب فیزیکی دکتر فرخانی در اصفهان