راهکارهای طب سنتی برای درمان خار پاشنه

خار پاشنه یک زائده کوچک استخوانی است که به علت تحمیل نامناسب وزن بدن به پا یا پاشنه به وجود می‌آید. این زائده استخوانی در محل اتصال تاندون به وجود می‌آید و بر همین اساس پزشک می‌تواند محل دقیق خار پاشنه را تشخیص دهد. اگرچه این زائده استخوانی در قسمت پاشنه پا به وجود می‌آید به تاندون آشیل نیز متصل خواهد شد. وجود خار پاشنه در تاندون آشیل را می‌‌توان با توجه به واکنش التهابی ایجاد شده و بروز درد تشخیص داد. طب سنتی همواره روش‌های زیادی را برای درمان و پیشگیری از برخی بیماری‌ها از جمله خار پاشنه ارائه می‌دهد. فواید حجامت در طب سنتی، به قدری زیاد است که به عنوان یک روش مؤثر برای پیشگیری و درمان برخی بیماری‌ها بسیار مورد توجه قرار گرفته است. حجامت با کاهش سریع التهاب در پاشنه پا، باعث درمان این بیماری می‌شوند. محل انجام حجامت کف پا می‌تواند دو طرف تاندون آشیل (به‌ ویژه قسمت داخل پا) باشد.

آنچه در این مطلب میخوانید

دلیل بروز خار پاشنه در طب سنتی

خارپاشنه از نگاه طب سنتی، نتیجه‌ حضور اخلاط بلغمی و سوداوی در کف پا به خصوص پاشنه‌ پا است. درحقیقت حضور نزله‌ سوداوی و بلغمی در پایین تنه به خصوص در سمت راست بدن، باعث می‌شود خون کثیف به حدی قوی عمل کند که در کنار استخوان و پوست، هم‌زیست شده و به دیواره‌ پاشنه‌ پا بچسبد.

همچنین خوردن مواد غذایی سرد مزاج مانند غذا های ترش، گوشت مرغ ماشینی و گوشت گاو، نوشیدن چای سبز و سیاه، برنج سفید، عدسی، مصرف لبنیات بدون مصلح مانند نعنا، آویشن و زنیان، نوشیدن آب سرد زیاد و بطور کلی عدم مصرف غذا های با مزاج گرم می تواند در بروز خار پاشنه بسیار مؤثر باشد.

از طرفی دیر غذا خوردن و خوابیدن روی غذا، منجر به بد هضمی و تولید مواد نامناسب در بدن می‌شود که در قسمت‌های مختلف از جمله پاشنه‌ها تجمع می‌کنند و حتی می‌توانند به تدریج در بعضی افراد باعث ایجاد خارپاشنه شوند.

علائم خار پاشنه

معمولاً خار پاشنه علامتی ندارد؛ ولی اگر در قسمت تشکیل خار پاشنه التهاب ایجاد شود، موجب بروز درد متناوب یا مزمن (به ویژه در هنگام راه رفتن یا دویدن) می‌شود. به طور کلی می‌توان علایم خار پاشنه را به صورت زیر بیان کرد:

درمان خار پاشنه در طب سنتی

1- ماساژ

یکی از بهترین راه ها برای درمان خار پاشنه ، ماساژ پاشنه پا و اطراف تاندون آشیل با یک روغن گرم (روغن زیتون، سیاهدانه، کنجد، هسته قیسی، نارگیل، شترمرغ، کوهان شتر و …) است. این کار بهتر است شب ها قبل از خواب انجام شود و ماساژ تا جذب کامل روغن به پوست ادامه پیدا کند. اضافه کردن کمی فلفل، دارچین یا زنجبیل به روغن و کشیدن یک پلاستیک فریزر روی محل ماساژ، اثر درمانی را بسیار بیشتر می‌کند. معمولاً کاهش درد از همان روز اول ملموس است و کم کم کامل می شود. اغلب، تداوم روغن مالی به تنهایی بیماری را درمان می‌کند.

2- گرم نگه داشتن موضعی

به جای استفاده از پدهای معمول، تکه ای پشم در کفش خود و زیر پاشنه پا قرار دهید و اثرات درمانی فوق العاده آن را مشاهده کنید. پوشیدن جوراب پشمی، استفاده از کرسی در فصل سرما و ایستادن روی آجر داغ هم راه های مناسب دیگری هستند.

3- حجامت یا زالواندازی

انجام این دو کار با کاهش سریع التهاب در پاشنه پا، اثر بسیار عالی در از بین رفتن بیماری دارد. اکثر مواقع یک بار حجامت یا زالواندازی کافی است؛ اما در صورت ضرورت تکرار می شود.

4- پرهیز از مصرف غذاهای سردی

خار پاشنه بیماری سردی است؛ بنابراین اگر بیمار در حد امکان از غذاهای گرمی در رژیم غذایی خود استفاده کند، خار پاشنه سریعتر بهبود خواهد یافت. برای مثال، تداوم در مصرف سیر، درد خار پاشنه را بهبود خواهد داد. بنابر همین استدلال، مصرف غذاهای سردی از جمله بیشتر لبنیات برای بیمار مضر خواهد بود.

5- استفاده از کلسیم های طبیعی

خار پاشنه حاصل رسوب غیر طبیعی کلسیم در استخوان پاشنه است و انتظار می‌رود که مصرف غذاهای حاوی کلسیم، بیماری را تشدید کند؛ اما به نحو جالبی، مصرف خوراکی کلسیم های طبیعی، شدت بیماری را کم و آن را به تدریج درمان می کند. بهترین روش هم آن است که روزی 2-1 بار و هر بار نصف قاشق چایخوری پودر پوست تخم مرغ آسیاب شده را با کمی عسل روی زبان خود ریخته و ببلعید. مصرف روزی یک قاشق مرباخوری پودر سنجد در نصف استکان عرق زیره هم می‌تواند شما را به نتیجه مطلوب برساند.

6- گوجه

گوجه می‌توانید به خوبی خار پاشنه شما را درمان کند. تنها کافیست که گوجه را قاچ زده و با چسبی، به محل مورد نظر بچسبانید. نهایت یک هفته پس از انجام این کار خار پاشنه شما بهبود می یابد.

مزایای حجامت

انواع حجامت

این نوع روشی است که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. خلأ جزئی در فنجان ایجاد می شود و یا با گرم کردن مستقیم فنجان یا نگه داشتن انتهای باز آن در نزدیکی شعله، پس از قرار دادن فنجان روی پوست، هوای خنک کننده پوست را به سمت بالا می کشد. در این روش پس از استفاده از حجامت خشک تا 5 دقیقه، شخصی که مسئول این کار است برش های کوچکی در ناحیه ایجاد می کند. فنجان یک بار دیگر آماده می شود و روی ناحیه آسیب دیده قرار می گیرد. خون در خلأ از بدن خارج می شود.

در این روش از سوزن های طب سوزنی همراه با فنجان استفاده می کنند. سوزن های طب سوزنی ابتدا وارد گوشت می شود و بلافاصله پس از آن فنجان روی سوزن قرار می گیرد. در حجامت درمانی از انواع فنجان های شیشه ای، سیلیکونی، پلاستیکی و حتی چوب های بامبو استفاده می شود.

این نوع درمان مستلزم آن است که از یک گلوله پنبه‌ای که در الکل آغشته شده و سپس روشن شده است برای گرم کردن هوای داخل فنجان استفاده شود. با مصرف اکسیژن داخل فنجان، خلاء ایجاد می شود.

در این نوع از فنجان های انعطاف پذیر سیلیکونی استفاده می شود. این روش برای از بین بردن یا حداقل کاهش کبودی که عموماً همراه با حجامت است، استفاده می شود.

موارد منع انجام عمل حجامت

عوارض حجامت

عوارض جانبی مختلفی در ارتباط با این نوع روش درمان وجود دارد . این مشکلات ممکن است در طول درمان یا بلافاصله پس از درمان رخ دهد. این عوارض عبارتند از :



نظرات کاربران درباره این مطلب :کیان طهوری [ 1402-07-10 ]
سلام من 10 سال پیش اسکولیز داشتم و عمل کردم دور مهره های کمرم را پلاتین انداختم الان مدتی هست که اذیتم میکند چکار باید بکنم ؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مرکز جامع توانبخشی و طب فیزیکی دکتر فرخانی در اصفهان