میزان اثرگذاری لیزر درمانی در بهبود بیماران سکته مغزی

سكته مغزی آسيب عصبی حاد و ناگهانی ناشی از اختلال در خون رسانی به قسمت هایی از مغز است که سالانه میلیون ها انسان را درگیر عوارض خود می کند. این عارضه نورولوژیک شایع به دلایلی همچون انسداد عروق مغز به دلیل وجود لخته خون و یا پارگی عروق خون رسان به مغز است. در این شرایط برخی سلول های مغزی دچار آسیب شده و یا ممکن است بمیرند که هرچه تعداد سلول های آسیب دیده بیشتر باشد، آسیب مغزی ناشی از آن و عوارض ایجاد شده نیز افزایش می یابد. محققان آمریکایی بر این باورند که با کمک نور می توان به احیای سلولها در محیط ischemic مغز و در نتیجه کمک به بازگشت بیماران متأثر از سکته های مغزی به زندگی طبیعی امیدوار بود. لیزر تراپی یا لیزر درمانی به معنای استفاده از امواج نوری متمرکز برای بهبودی بیمار می‌باشد.

آنچه در این مطلب میخوانید

سكته مغزی چیست؟

اگر خون‌رسانی به قسمتی از مغز دچار اختلال شده و متوقف گردد، این قسمت از مغز دیگر نمی‌تواند عملکرد طبیعی خود را داشته باشد. این وضعیت را اصطلاحاً سکته مغزی می‌نامند. سکته مغزی می‌تواند به عللی مانند بسته شدن یا پاره شدن یکی از رگ‌های خون‌رسان مغز ایجاد شود.

میزان اثرگذاری لیزر درمانی در بهبود بیماران سکته مغزی

در سکته مغزی به دلیل آسیب به بافت مغز فرصت پیشرفت و درمان بسیار محدود می باشد و 6 ماه اول بعد از بروز سکته مغزی دوران طلایی در درمان این عارضه می باشد. به منظور بازگشت حداکثر توانایی های بیمار باید از درمان های توانبخشی مانند لیزر درمانی استفاده کرد. از طریق لیزر درمانی می توان عوارض سکته مغزی را کاهش داد و به بیمار کمک کرد تا زودتر شرایط مساعدی پیدا کند.

مزایای لیزر درمانی

لیزر درمانی بیماران سکته مغزی

لیزر درمانی چگونه انجام می شود؟

پیش از به‌کارگیری لیزر، پوست ناحیه موردنظر تمیز و تراشیده می‌شود ضمن آن‌ که بیمار باید عینک ایمنی به چشم داشته باشند تا از ورود نور لیزر به چشم جلوگیری به عمل آید. در زمان انجام این روش، دستگاه لیزر، مقدار زمان مشخصی در کنار بدن یا به‌طور مستقیم روی بدن بیمار قرار داده می‌شود. اگر مستقیماً روی بدن بیمار قرار گیرد ورقه‌ای کوچک برای ایجاد فاصله‌ای در حدود دو میلی‌متر بین لیزر و سطح پوست گذاشته می‌شود. در طول لیزر درمانی، نور لیزر با طول ‌موج خاصی به ناحیه‌ی موردنظر تابانده شده و ضربه می‌زند. میزان و دوز درمان ازجمله مدت زمان تابش نور لیزر، نرخ پالس و طول‌موج، دستورالعمل‌های بالینی مهمی است که توسط سازنده‌ی لیزر مشخص می‌گردد.

از لیزر درمانی در چه مواردی استفاده میشود؟

به طور کلی، این روش درمانی دارای اثرات ضد التهاب، ضد درد (اثر مسکن) بوده و باعث تسریع فرایند ترمیم بافت می شود. همچنین باعث رشد سلولی، بهبودی عملکرد اعصاب، بهبود فعالیت های عروقی، کاهش تشکیل بافت فیبروز، ترمیم سریع تر زخم ها می شود. در این راستا برای مدیریت درد، جراحات بافتهای همبند، جراحات عضلانی، جراحی های مفاصل و جراحی های مغز و اعصاب کاربردهای فراوانی دارد.

انواع روش های لیزر درمانی

لیزر کم توان (LLLT)، یک درمان از منبع نوری با قدرت کم است که یک طول موج کوتاه ایجاد کرده و هیچ گرما، صدا و لرزشی از خود ساطع نمی کند. به این نوع از لیزر فوتوبیولوژی یا تحریک زیستی نیز گفته می شود. لیزر کم توان به عنوان یک عامل ضد التهاب عمل می کند. از LLLT معمولاً با عنوان لیزر سرد نیز یاد می شود؛ زیرا در طول درمان احساس گرما ایجاد نمی کند.

از طریق توسعه سیستم های لیزری قدرتمند، با آزمایشات متقابل و قابل تنظیم، لیزر با میدان نوری بالا و طول موج کوتاه، به وجود آمد. اخیراً این تکنولوژی با نام لیزر پرتوان (HPLT)، عملی شده است. لیزر پرتوان به دلیل قدرت بالاتر باعث ایجاد گرما در سطح پوست می شود؛ به همین علت به آن لیزر داغ نیز می گویند.

چگونه باید برای لیزر درمانی آماده شد؟

بنا بر توصیه ی پزشک، ممکن است لازم باشد تا بیمار چند روز قبل از عمل، اقداماتی را به منظور اطمینان بیشتر به کار گیرد. برای مثال مصرف هرگونه دارویی که منجر به لخته شدن خون می شود، مانند رقیق کننده خون را متوقف کند.

پس از لیزر درمانی چه اتفاقی می افتد؟

بهبودی پس از جراحی های لیزری مشابه جراحی های معمولی است. ممکن است لازم باشد در چند روز اول پس از عمل استراحت کنید.

برای دو هفته اول پس از درمان، حتماً موارد زیر را انجام دهید:

چه افرادی نباید از لیزر درمانی استفاده کنند؟

آیا لیزر درمانی ضرر و عوارض دارد؟

هزینه لیزر درمانی

هزینه استفاده از لیزر درمانی با توجه به مشکل بیمار، نوع لیزر و متخصصی که درمان را انجام می‌دهد، مرکز درمانی و بسیاری از عوامل دیگری که باید در مورد بیمار سنجیده شود متفاوت است.



نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مرکز جامع توانبخشی و طب فیزیکی دکتر فرخانی در اصفهان
درمان انواع اسکولیوزدرمان انواع اسکولیوز
تاریخ انتشار : 1402-05-11